ضرورت مداخله جهان اسلام برای توقف تجاوزها به یمن
کد خبر: 4034039
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷

ضرورت مداخله جهان اسلام برای توقف تجاوزها به یمن

شرکت‌کنندگان مختلف از جهان اسلام در همایش بین‌المللی «بررسی ابعاد تجاوز به یمن» با ستایش از مقاومت قهرمانانه مردم یمن در برابر تجاوز ائتلاف سعودی، خواهان مداخله جهان اسلام برای توقف این حمله وحشیانه شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه عبرات، در همایش بین‌المللی «بررسی ابعاد تجاوز به یمن» که امروز به همت بنیاد بین‌المللی اربعین به صورت مجازی برگزار و از تلویزیون اینترنتی abarat.ir پخش شد، شخصیت‌های مهمی از کشورهای مختلف اسلامی به سخنرانی پرداختند. در ادامه گزیده‌ای از سخنان مهم این سخنرانان، مطرح شده است.

جغرافیای یمن محدوده ایمان، عزت و مقاومت است

قدیر آکاراس، با اشاره به اینکه ملت یمن را در راه حفظ خاک و جان خود در برابر متجاوزان ملتی متحد است، گفت: این ملت با عشق و علاقه به پیامبر و اهل‌بیت (ع) با وحدت مردمی در برابر حملات و اشغالگری‌ها مقابله می‌کنند.

یمن نماد مقاومت و مظلومیت

وی یمن را جدا از نقشه جغرافیایی آن و محدوده ایمان، عزت و مقاومت دانست و تصریح کرد: اکنون جبهه مقاومت به محدوده خاصی متعلق نیست و تمام منطقه جبهه مقاومت است.

مدیر موسسه کوثر ترکیه، بهترین الگو برای تلاش و مجاهدت‌ در راه مبارزه با استکبار را شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و وی را شهید منطقه و قدس خواند. وی تصریح کرد: آن‌ها به ما آموختند که تا قدس آزاد نشود، هیچ کشوری نمی‌تواند آزاد باشد؛ پس آزادی یمن در گرو آزادی قدس است؛ یمن محدوده جغرافیایی نیست، یمن محدوده ایمان، عزت و مقاومت است؛ یمن در قلب تمام آزادمردان یک دغدغه است و سمبل ایستادگی و مقاومت است.

مشاور نخست‌وزیر یمن: هفده دولت عربی و شصت کشور اروپایی به جنگ یمن آمده است

عبدالقادر عنتر نیز در این همایش، ایستادگی مردم یمن را برگرفته از منش و روش امام حسین علیه الاسلام ارزیابی کرد و گفت: هفده دولت عربی و شصت کشور اروپایی به جنگ مردم یمن آمده‌اند اما این مردم مظلوم با دست خالی همچنان در برابر این متجاوزان ایستاده‌اند.

یمن نماد مقاومت و مظلومیت

وی افزود: این حرکت بر طبق حرکت امام حسین (ع) باعث شده است با این سلاح کم و هواپیماهای بدون سرنشین به پیروزی‌های چشمگیری دست یافته‌اند که در عمق کشورهای مقابل و کشورهای عربی عملیاتی را انجام داده‌اند و این موشک‌ها تودهنی محکمی بر دهان عربستان و امارات بود که درس خوبی را به حکام این کشورها بود.

 یمن قوی‌ترین کشور عربی از حیث قدرت بازدارندگی است

دکتر اکبری در همایش «بررسی ابعاد تجاوز به یمن» تسلط بر یمن را بیش از عربستان و امارات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی مهم دانست و گفت: اکنون یمن از حیث قدرت بازدارندگی قوی‌ترین کشور عربی در جهان است.

معاون دبیر کل مجمع بیداری اسلامی پیروزی‌های جبهه مقاومت در روحیه مردم یمن در ایستادگی در برابر ظلم را مؤثر ارزیابی کرد و گفت: با این انگیزه در مقابل تمام فشارهای عربستان سعودی و ائتلاف مذکور ایستادند و پیروزی‌های پی‌درپی را به دست آوردند؛ یمن به پیروزی‌هایی و قدرت منطقه‌ای دست یافت.

وی افزود: یمن با عبرت از حزب‌الله و فلسطین توانمندی‌هایی را به دست آورد که امروز از حیث پهپادها و موشک‌های بالستیک می‌تواند نقشی را ایفا کند؛ که اکنون یمن از حیث قدرت بازدارندگی قوی‌ترین کشور عربی در جهان است و می‌تواند تمام تهدیدات علیه خود را خنثی کند.

سازمان ملل باید جلوی این تجاوز را بگیرد

سید محسن عباس نیز در سخنانی، ایستادگی مردم یمن را ناشی از ایدئولوژی امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: اگر مردم یمن تسلیم شوند، آرمان‌های خود را برای سال‌های طولانی از دست داده‌اند.

این مستندساز، با اشاره به هزینه هنگفت عربستان در خرید تسلیحات نظامی گفت: این کشور به صورت نیابتی از سوی آمریکا این کار را انجام می‌دهد؛ این موضوع از سوی رژیم صهیونیستی هم حمایت می‌شود.

یمن نماد مقاومت و مظلومیت

وی درباره اتحاد و مقاومت مردم یمن تصریح کرد: یمن محوری است که با کمترین امکانات در برابر وحشی‌گری‌ها و ظلم‌های بسیاری از کشورها مقاومت می‌کنند؛ بسیاری از راهپیمایی‌های معترضانه در سراسر دنیا انجام می‌شود تا نشان دهند که کشورهای بسیار قدرتمند به دنبال بی‌ثباتی در این منطقه هستند.

سید محسن عباس با اشاره سیره امام خمینی (ره) در برابر استبدادهای طاغوت‌ها، گفت: امام خمینی (ره) با مقاومت خود، به یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های جهان تبدیل شد و هر روز محبوب‌تر شد.

 جنگ یمن نقض فاحش حقوق بین‌الملل است

رئیس مرکز بین‌الملل صدا و سیما نیز با جنایت‌کارانه دانستن تخریب زیرساخت‌ها و آثار باستانی یمن، مخاصمات موجود در یمن را نقض روشن و فاحش حقوق بین‌الملل از سوی دولت سعودی و متحدانش توصیف کرد.

دکتر فهیم دانش بحران یمن را یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخ شبه‌جزیره عربستان ارزیابی کرد و گفت: متجاوزان با محاصره حملات زمینی، هوایی، زیرساخت‌های اقتصادی، کشاورزی، بهداشتی و آموزشی یمن را تخریب کرده‌اند.

جهان اسلام باید برای حل مسئله یمن اقدام کند

دبیر کل حزب سعادت ترکیه، با نکوهش تفرقه کشورهای اسلامی و سکوت در مقابل فجایع یمن، از جهان اسلام خواست غیرتمندانه در مسئله یمن وارد شوند.

تمل کارا ملا اوغلو از منفعت‌طلبی حاکمان برخی کشورهای عربی انتقاد کرد و گفت: مهم‌تر از همه چیز اتحاد کشورهای اسلامی و اتمام تخاصم در منطقه است؛ کشورهای ساکت غیرتمندانه به مسئله یمن وارد شوند.

یمن نماد مقاومت و مظلومیت

تمل کارا ملا اوغلو ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر کشورهای اسلامی متحد شوند و این درگیری‌ها را خاتمه دهند و کشورهای دیگر غیرت کنند و این درگیری‌ها را به اتمام برسانند؛ از همه مهم‌تر اتحاد کشورهای اسلامی و به پایان رسیدن درگیری‌ها در منطقه است.

دبیر کل حزب سعادت ترکیه توصیه کرد: سایر کشورهای اسلامی وظیفه خود را انجام دهند و به‌ویژه به درگیری یمن ورود کنند و شاهد پایان یافتن این درگیری‌ها باشیم.

مقاومت یمن الهام گرفته از انقلاب اسلامی مردم ایران است

سندس الاسعد نیز با بیان اینکه یمن این روزها قبله اخلاقی مسلمانان جهان است، تصریح کرد: این مردم از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران الهام گرفته‌اند و هیچ‌گاه پیوند خود را با ایران نخواهند گسست.

روزنامه‌نگار بحرینی مقاومت جهادی و پویای مردم یمن در مقابل اقدام وحشیانه و غیرانسانی عربستان را ستود و گفت: یمن و حرکتی که در آن ایجاد شده است و احزابی که در آن وجود دارند، همه به عنوان نیروها و کلونی‌هایی برخاسته از آرمان‌های اسلامی و انسانی هستند که هسته‌های متحدی در برابر عربستان سعودی شدند.

یمن نماد مقاومت و مظلومیت

وی در ادامه افزود: تنها عربستان است که رهبری را به رسمیت می‌شناسد که هیچ احترامی برای مردم خودش قائل نیست و هژمونی منطقه با اقدامات استراتژیک برخی از کشورها به خطر می‌افتد.

کشورهای حوزه خلیج فارس چشمشان را بر جنایات متجاوزان به یمن بسته‌اند


دکتر دینا سلیمان مردم یمن را در برابر ستمگری‌ها و ظلم عربستان مقاوم توصیف کرد و گفت: عربستان که در جنگ نظامی به ناکامی رسیده است به دنبال ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در بین مردم یمن است.
دکتر دینا سلیمان رئیس موسسه اسلامی اندونزی تجاوز به یمن را یکی از بدترین فجایع توصیف کرد و گفت: آمریکا و عربستان سعودی در سکوت مردم جهان به جان مردان و زنان و کودکان بی‌گناه یمن افتاده‌اند و آن‌ها را به خاک و خون می‌کشند.
رئیس موسسه اسلامی اندونزی ادامه داد: گزارش‌ها اعلام می‌کند که نزدیک به یازده میلیون کودک و زن در ناامنی جانی هستند و نبود امکانات و مواد غذایی آن‌ها را تهدید می‌کند.
وی ابراز داشت: گزارش‌ها می‌گویند که سازمان‌های جهانی مانند سازمان ملل متحد حتی تمایل ندارند که به این موضوع بپردازند تا آن را حل و فصل کنند.
دکتر دینا سلیمان در تشریح طرح عربستان ابراز داشت: عربستان به دنبال برپایی آشوب‌هایی بین مردم است تا بی‌ثباتی در یمن ایجاد کنند.
رئیس موسسه اسلامی اندونزی از رویکرد عربستان در حمایت از یک دیکتاتور در یمن صحبت کرد و افزود: این کار بر چه اساس و مبنایی انجام می‌شود؟ الان یک رهبر با بمباران مردم خودش باید مشروعیت خود را به دست بیاورد و به کشور خودش برگردد؟ این معنای دموکراسی و آزادی‌خواهی است؟
وی با انتقاد از تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی یمن به وسیله عربستان سعودی گفت: عربستان و دولت‌های غربی و آمریکا به دنبال استفاده از منابع یمن هستند که خیلی از کشورهای حوزه خلیج فارس چشمان خود را در برابر این تخطی‌ها بسته‌اند.
دکتر دینا سلیمان انصار الله و حوثی‌ها را آگاه به سیاست‌های عربستان توصیف کرد و گفت: وقتی این گروه‌ها با پشت پرده حملات عربستان آشنا هستند، هیچ گاه تسلیم نخواهند شد و با اتحاد زیاده‌خواهی‌های عربستان را ناکام خواهند گذاشت.

ائتلاف سعودی قوانین بین الملل را زیر پا گذاشتند


در ادامه فارس نجم حمله به مردم مظلوم یمن را با برنامه‌ریزی آمریکا و متحدانش در غرب دانست و گفت: همه این برنامه‌ریزی‌ها و استفاده از حکام مرتجع عرب، برای ایجاد تنش و درگیری و از بین بردن مسلمانان منطقه و منابع آنان است.
فارس نجم رئیس کمیسیون حقوق بشر کانادا با اشاره به اینکه ائتلاف سعودی با برنامه‌ریزی آمریکا محقق شد تصریح کرد: این ائتلاف هر گونه جنایت جنگی و نقض حقوق بشر را علیه مردم یمن مرتکب شدند و قوانین بین‌الملل را زیر پا گذاشتند.
رئیس کمیسیون حقوق بشر کانادا ائتلاف سعودی را دارای حمایت غرب بویژه آمریکا عنوان کرد و گفت: همه باید سرزنش شوند، چون بسیاری از کشورها لجستیکی حمایت و برنامه‌ریزی این حمله را انجام دادند و به عروسک خیمه شب بازی خود در خلیج فارس این کار را اجرا کردند؛ مهمترین نقش آفرینان این جنایت، قدرت‌های هسته‌ای مانند انگلستان، ایالات متحده و فرانسه هستند.
وی با ارائه نمونه هایی از حمایت‌های کشورهای غربی از حمله به یمن، افزود: این‌ها می‌دانند که احتمال شکستشان در این منطقه بسیار است و در نهایت به عنوان جنایتکاران جنگی بین مردم جهان شناخته خواهند شد ولی دست از این کار پلید خود بر نمی‌دارند.
فارس نجم سازمان ملل متحد و کشورهای حامی یمن را منعکس کننده جنایات جنگی عنوان کرد و ابراز داشت: تمام شواهد موجود هست و در رسانه‌ها منتشر شده است، اما آمریکا توانسته با تسلط بر سازمان ملل متحد از گرفتن تصمیم متحد جلوگیری کند.
رئیس کمیسیون حقوق بشر گفت: عربستان به دنبال به آشوب کشیدن تمام کشورها است و پشت پرده حمایت می‌شوند و همه بیمارستان‌ها و مدارس نابود می‌شوند.
وی در دنیای کنونی کشتن غیرنظامیان را توجیهی برای مبارزه با تروریست عنوان و تصریح کرد: آن‌ها می‌دانند که از هر دو طرف در حال ضرر هستند؛ رئیس صلیب سرخ در سال 2015 به منطقه آمد و گفت که چیزی دیدم که هیچ وقت نمی‌توانم فراموش کنم؛ پنج ماه جنگ در یمن معادل پنج سال جنگ در سوریه است.
فارس نجم از حق السکوت گرفتن بسیاری از کشورها و حتی افرادی که در سازمان ملل هستند برای ساکت بودن در برابر جنایات یمن خبر داد و گفت: این کشورها که دم از دموکراسی می‌زنند با مخالفان خود در کشورهای خود رفتار غیر انسانی داشتند.

انتهای پیام
captcha