برقراری آرامش نسبی در فرودگاه کابل / سازمان کنفرانس اسلامی بیانیه داد
کد خبر: 3992421
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
تحولات افغانستان؛

برقراری آرامش نسبی در فرودگاه کابل / سازمان کنفرانس اسلامی بیانیه داد

پس از اتخاذ تدابیری از سوی طالبان برای برقراری نظم و جلوگیری از حوادث در نزدیکی فرودگاه کابل، این مکان آرامش نسبی را تجربه می‌کند، با این حال منابع خبری از کشته شدن 20 افغانستانی در جریان عملیات خروج خبر داده‌اند. سازمان کنفرانس اسلامی نیز خواهان حل اختلافات در افغانستان از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، پس از اتخاذ تدابیری از سوی طالبان برای برقراری نظم و جلوگیری از حوادث در نزدیکی فرودگاه کابل، این مکان آرامش نسبی را تجربه می‌کند، با این حال منابع خبری از کشته شدن 20 افغانستانی در جریان عملیات خروج خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی خبر داده است که طالبان به منظور کنترل شرایط، اقدام به شلیک هوایی و استفاده از باتوم برای متفرق کردن و نظم بخشیدن به تجمعات در مقابل دروازه اصلی فرودگاه کابل کرده‌اند. شاهدان عینی همچنین گزارش دادند که در نتیجه این اقدامات، به کسی آسیب جدی نرسیده است، اما صف‌های طولانی در مقابل فرودگاه ایجاد شده است.

مقامات ناتو اگرچه تصریح کرده‌اند که بحران خارج از فرودگاه کابل تأسف‌بار است، اما تمرکز این سازمان بر تخلیه هرچه سریع‌تر همه خارجیان است.

همچنین تصریح شده است که نیروهای ناتو برای جلوگیری از هرگونه درگیری با طالبان، فاصله مشخصی را با مناطق بیرونی فرودگاه کابل حفظ می‌کنند.

اسکای‌نیوز به نقل از وزارت دفاع انگلیس گزارش کرده است که با وجود دشواری بسیار در فرودگاه کابل، این نیرو تلاش خود را برای خارج کردن ایمن اتباع غربی از فرودگاه ادامه می‌دهد.

ایالات‌متحده با اشاره به وجود تهدیدهای احتمالی امنیتی، از شهروندان خود در افغانستان خواست در زمان کنونی از رفتن به فرودگاه کابل اجتناب کنند، مگر اینکه از سوی نمایندگان دولت ایالات‌متحده به‌طور جداگانه به آن‌ها دستور داده شود.

یک هفته پیش، تخلیه گسترده نیروهای ائتلاف از کابل که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا آن را یکی از سخت‌ترین عملیات‌های تاریخ توصیف کرد، باعث گردآوری هواپیماها از سراسر جهان برای خروج دیپلمات‌ها، دیگر خارجی‌ها و افغانستانی‌هایی شد که با این نیروها همکاری می‌کرده‌اند.

ایالات‌متحده مصمم است بیش از 30،000 آمریکایی و غیرنظامی افغان را از طریق پایگاه‌های خود در کویت و قطر، از افغانستان خارج کند و در هشت روز گذشته بیش از 13000 نفر را تخلیه کرده است.

رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش کرده است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خطوط هوایی آمریکا گفته که ممکن است به آن‌ها دستور بدهد تا به عملیات خارج کردن نیروهای غربی و همکاران افغانستانی آن‌ها از افغانستان کمک کنند.

انتقاد اروپایی‌ها از عملیات خروج 

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در انتقاد از برنامه خروج کنونی تصریح کرده است که غیرممکن است که ایالات‌متحده و متحدانش بتوانند ده‌ها هزار افغانستانی و خانواده‌های آن‌ها را تا پایان ماه جاری از افغانستان خارج کنند. تنها نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل شامل حدود 400 کارمند افغانستانی و خانواده‌های آن‌ها است که تنها 150 نفر از آن‌ها تاکنون به اسپانیا رسیده‌اند.

بورل با بیان اینکه مشکل اصلی این افراد دسترسی به فرودگاه کابل است، گفت: نظارت دقیق و اقدامات امنیتی که آمریکایی‌ها وضع کرده‌اند، ورود مسافران را با مشکل مواجه می‌کند.

بورل افزود که بروکسل شکایتی را به آمریکایی‌ها ارائه کرده و از آن‌ها خواسته است که انعطاف بیشتری نشان دهند.

بورل علی‌رغم ابراز نارضایتی از اقدامات آمریکا، وجود تنش بین اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده بر سر برنامه کنونی خارج کردن نیروها را تکذیب کرده است.

سازمان همکاری‌های اسلامی خواهان حل مسالمت‌آمیز اختلافات در افغانستان شد

العهد گزارش کرده است که سازمان همکاری‌های اسلامی بر تعهد اعضای خود برای کمک به برقراری صلح، امنیت و ثبات در افغانستان تأکید کرد و بر ضرورت حل اختلافات بین طرف‌های افغانستانی با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرد.

در بیانیه‌ای که پس از نشست فوق‌العاده این سازمان صادر شد، اعضا بر تعهد خود برای کمک به مردم افغانستان برای ایجاد صلح، امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان تأکید کردند.

این سازمان همچنین نگرانی شدید خود را از وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان در نتیجه هجوم آوارگان و پناهندگان به دلیل شرایط فعلی در این کشور، شیوع کرونا و خشک‌سالی ابراز کرد.

در این بیانیه از کشورهای عضو، مؤسسات مالی اسلامی و سایر نهادهای مربوط خواسته شده است تا به سرعت برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در مناطقی که بیشترین نیاز را دارند، اقدام کنند.

در این نشست همچنین بر همکاری در تسهیل عملیات خروج امن و لزوم اجازه دادن به غیرنظامیانی که مایل به خروج از افغانستان هستند و همچنین بر ضرورت گفت‌وگوی همه‌جانبه بین همه طرف‌های نماینده مردم افغانستان به خاطر آینده کشورشان تأکید شده است.

انتهای پیام
captcha