از کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا تا ادامه تنش در فرودگاه کابل
کد خبر: 3992339
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
تحولات جدید در افغانستان؛

از کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا تا ادامه تنش در فرودگاه کابل

در شرایطی که اوضاع انسانی در افغانستان همچنان متشنج است، گفت‌‌وگو‌های بین‌المللی در مورد برخورد با حکومت افغانستان و طالبان در جریان بوده این درحالی است که جو بایدن همچنان زیر فشار افکار عمومی آمریکا به دلیل خروج ارتش این کشور از افغانستان قرار دارد.

به گزارش ایکنا، صحنه سیاسی افغانستان از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور شاهد تحولات برق‌آسا و سریعی بوده و باعث شده که نگرانی‌های بسیاری در مورد سرنوشت افغانستان و مردم این کشور به وجود بیاید. در ادامه به مهمترین و جدیدترین اخبار در رابطه با تحولات افغانستان اشاره می‌شود.

افغانستان، موضوع گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ژاپن

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن درباره چگونگی احیای برجام ‌و شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات متحده در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم.

محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: خرسندم از اینکه روز یکشنبه در تهران میزبان توشیمیتسو موته‌گی وزیر امور خارجه ژاپن بودم.

ظریف افزود: در دیداری که احتمالا آخرین دیدار من با یک همتا در کسوت وزیر خارجه ایران باشد، در خصوص تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات متحده در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم.

افغانستان اعتبار جو بایدن را به خطر انداخت

اعتبار جو بایدن در دوران ریاست جمهوری خود در میان خروج آشفته آمریکا از افغانستان افول کرده است و در حال حاضر ۵۲ درصد شهروندان آمریکایی بر این باورند که پیرترین رئیس جمهوری دموکرات آمریکا، از نظر جسمی و روحی شایستگی ایفای این مسئولیت خطیر را ندارد.

خبرگزاری آنسا لاتینا ایتالیا نوشت: طبق نظرسنجی‌ها مقبولیت بایدن در میان مردم آمریکا به شدت کاهش یافته است. 

کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا و ادامه تنش در فرودگاه کابل

طبق نظرسنجی رئال کلیر پالیتیکس، درصد افراد ناراضی از عملکرد بایدن بیشتر از تاییدکنندگان است. این نظرسنجی که میانگین نظرسنجی های موجود را نشان می دهد، میانگین ۴۸.۶ درصدی از عدم مقبولیت رئیس جمهوری آمریکا را نمایان می سازد.

از سوی دیگر، بنابر نظرسنجی موسسه راسموسن ریپورتز، ۵۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که بایدن کسی نیست که از عهده مدیریت آمریکا برآید.

توصیه دولت‌های آمریکا و آلمان به شهروندان خود: به فرودگاه کابل نروید

همزمان با وضعیت نابسامان فرودگاه کابل، آمریکا و آلمان به  شهروندانشان در افغانستان توصیه کردند که به دلایل امنیتی از عزیمت به فرودگاه کابل امتناع کنند.

این توصیه آمریکا و آلمان در حالی مطرح شده است که به دنبال حضور گروه طالبان در شهرهای مختلف افغانستان و تسلط بر امور این کشور، شرایط فرودگاه کابل به دلیل ازدحام برای خروج شهروندان خارجی و شهروندان افغان نابسامان شده است.

کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا و ادامه تنش در فرودگاه کابل

این شرایط باعث شده تا در روند خروج شهروندان خارجی و دیپلمات‌های کشورها و همچنین شمار زیادی از شهروندان افغان از این فرودگاه اختلال جدی ایجاد شود.

سفارت آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل تهدیدهای امنیتی در مقابل فرودگاه کابل، ما به شهروندان مان توصیه می کنیم از عزیمت به این فرودگاه در این مقطع زمانی جلوگیری کنند مگر اینکه سفارت آمریکا در آینده اعلام کند که رفتن به فرودگاه کابل دیگر مشکلی ندارد.

با این حال ژنرال ویلیام تیلور یک مقام نظامی آمریکا طی نشستی در پنتاگون اعلام کرد که ۵۸۰۰ نیروی آمریکایی همچنان در فرودگاه کابل هستند و اوضاع این فرودگاه همچنان امن است.

احمد مسعود حاضر است از خونخواهی پدرش بگذرد

احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، فرمانده جهادی افغانستان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که آماده است در صورت ایجاد شرایط برای صلح و امنیت از خون پدرش دو روز قبل از حملات 11 سپتامبر 2011 ترور شد، بگذرد.

وی گفت: ما آماده گفت‌وگو با طالبان هستیم و با آنها تماس داریم. حتی پدرم نیز با طالبان گفت‌وگو کرد. او در سال 1996 بدون سلاح و محافظتی با رهبران جنبش در خارج از کابل صحبت کرد و به آنها گفت: شما چه می‌خواهید؟ اجرای دین اسلام؟ ما مسلمان هستیم و صلح می‌خواهیم، پس اجازه دهید با هم کار کنیم.

کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا و ادامه تنش در فرودگاه کابل

مسعود افزود: «با این حال، طالبان می‌خواهد چیزهایی را با سلاح تحمیل کند که ما قبول نمی‌کنیم. اگر آنها صلح می‌خواهند ، با ما گفت‌وگو و همکاری کنند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد.

فرزند احمدشاه مسعود، همچنین گفت: در دوران پدرم پس از آنکه طالبان نتوانست شمال را تصاحب کند، القاعده او را ترور کرد، اما من می‌خواهم از  خون پدرم بگذرم تا صلح، امنیت و ثبات به ارمغان بیاید. ما آماده‌ایم تا از طریق مذاکرات یک دولت جامع با طالبان تشکیل دهیم. اما آنچه قابل قبول نیست تشکیل دولتی در افغانستان است که بر افراط‌گرایی بنا شود و نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه تهدید جدی خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت تمرکز زدایی در افغانستان اظهار کرد: ما در حال حاضر با طالبان گفت‌وگو می‌کنیم و امیدواریم راهی برای برون‌رفت و پایان هرگونه جنگی بیابیم. آنها (طالبان) می‌گویند که با تروریسم بین‌المللی مخالف هستند، امیدواریم که آنها واقعاً این را بخواهند.

درخواست بریتانیا از چین و روسیه برای تأثیرگذاشتن بر طالبان

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس بامداد یکشنبه از روسیه و چین خواست که بر گروه طالبان اعمال نفوذ کنند.

راب در گفت‌وگو با روزنامه «ساندی تلگراف» گفت علی‌رغم بی‌اعتمادی که بین دولت انگلیس با دولت‌های روسیه و چین وجود دارد، لندن اما باید به پکن و مسکو برای اعمال نفوذ بر طالبان تکیه کند.

کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا و ادامه تنش در فرودگاه کابل

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، وی توضیح داد: «ما می‌خواهیم کشورهایی را که نفوذ تعدیل‌کننده بالقوه‌ای [بر طالبان] دارند مانند چین و روسیه، کنار هم جمع کنیم، فارغ از اینکه این امر هر چقدر هم ناخوشایند باشد».

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز پس از نشست اضطراری دولت گفت، اوضاع کنونی در کابل اندکی بهتر شده است و ثبات در حال بازگشت به فرودگاه این شهر است.

اتریش پناهنده افغان نمی‌خواهد

سباستین کورتس طی مصاحبه‌ای که بخشی از آن امروز منتشر شده، خاطرنشان کرد: آشکارا با اینکه داوطلبانه افراد بیشتری را از افغانستان بپذیریم، مخالف هستم و پذیرش پناهجوهای افغان بیشتر طی دوران فعالیت من به عنوان صدر اعظم اتریش رخ نخواهد داد.

کاهش اعتبار رئیس جمهور آمریکا و ادامه تنش در فرودگاه کابل

طی بحران مهاجرت سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در اروپا، بیش از یک درصد از جمعیت اتریش را پناهجویان تشکیل می‌دادند و این  در حالی است که سباستین کورتس از زمان حضورش در سمت صدر اعظمی اتریش در مسیر اتخاذ مواضع سختگیرانه در قبال مسئله مهاجرت به اتریش گام برداشته است.

همزمان با تسلط گروه طالبان بر اوضاع افغانستان، صدر اعظم اتریش به طور علنی گفت که عزیمت افغان ها به اتریش در حال حاضر یک گزینه محسوب نمی‌شود.

براساس اطلاعات سال ۲۰۲۰ آژانس پناهجویان سازمان ملل، اتریش پیشتر میزبان بیش از ۴۰ هزار پناهجوی افغان بوده که دومین کشوری در اروپا محسوب می‌شود که پس از آلمان بیشترین مهاجران افغان را تاکنون پذیرا بوده است. این آمار برای آلمان حدود ۱۴۸ هزار نفر بوده است.

انتهای پیام
captcha