کرونا حج امسال را لغو و برنامه‎‌‌‌‌های دهه کرامت را مجازی کرد
کد خبر: 3906845
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
برخط جامعه؛

کرونا حج امسال را لغو و برنامه‎‌‌‌‌های دهه کرامت را مجازی کرد

شروع هفته‎ای که گذشت با روز تبلیغ و اطلاع‎رسانی دینی و آغاز ماه ذی‌القعده و ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و برنامه‎های مجازی دهه کرامت در کشور همزمان بود؛ بر همین اساس تصویب اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور، چالش‌های تبلیغ دین به شیوه مدرن، تصویب سند راهبردی کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت،راه‌اندازی بزرگترین سامانه اشتراک‌گذاری محتوای قرآنی در کشور، تمدید پویش نذر علمی روانشناسان و مشاوران و لغو سفر حج امسال از جمله خبر‌های مهم این سرویس خبری بودند.

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی ایکنا هفته پرخبر و پرحاشیه‎ای را پشت سر گذاشت. هفته‎ای که شروع آن همزمان با روز تبلیغ و اطلاع‎رسانی دینی و در ادامه آن، آغاز  ماه ذی‌القعده و ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و همچنین آغاز برنامه‎های دهه کرامت در کشور بود که بیشتر برنامه‎های آن در بستر فضای مجازی ارائه می‎شود. بر همین اساس مهارت‌های ریحانه‌پروری، تشریح برنامه‌های آستان حضرت معصومه(س) در دهه کرامت، تصویب اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور، چالش‌های تبلیغ دین به شیوه مدرن، معرفی برگزیدگان مسابقه مکارم‌الاخلاق، راه‌اندازی سازمان فرهنگی و هنری «جهادی» و «مجازی»، دریافت پیشنهادات برای تغییرات اصلاحی در کانون مداحان، ساخت ۴ نوع دستگاه ضدعفونی کننده خشک بر مبنای پلاسمای سرد، آخرین آمار شهدای مدافع سلامت، تصویب سند راهبردی کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعای درمان کرونا با گلاب، ارائه مفاهیم قرآنی به زبان نسل جدید در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، کاهش اهدای خون در استان تهران، لزوم اجباری شدن ماسک در فضا‌های سربسته، آخرین خورشید گرفتگی قرن، راه‌اندازی بزرگترین سامانه اشتراک‌گذاری محتوای قرآنی در کشور، عرضه نسخه دوم تخصصی‌ترین بازی رایانه‌ای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تمدید پویش نذر علمی روانشناسان و مشاوران و لغو سفر حج تمتع امسال از جمله خبر‌های مهم این سرویس بودند.
 
شروع هفته‌ای که گذشت همزمان با روز تبلیغ و اطلاع‎رسانی دینی بود؛ روزی که به فرمان امام راحل، شورای تبلیغات و سپس سازمان تبلیغات اسلامی به دست بزرگانی مانند شهید حقانی و به همت مبلغان و دغدغه‌مندان ترویج اندیشه‌های ناب اسلامی با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‎های اعتقادی، بنا نهاده شد. به همین منظور و همزمان با این روز خبرگزاری ایکنا، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، داشت.


چالش‌های تبلیغ دین به شیوه مدرن

 
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در این گفت‌وگو با اشاره به نابسامانی، موازی‌کاری و عدم حرکت قرارگاهی و جبهه‌ای در عرصه تبلیغات دینی و فرهنگی در کشور گفت: تعدد دستگاه‌های فرهنگی، مسئولانه رفتار نکردن آنها، تداخل ایده‌های مدیریتی، پاسخگو نبودن در برابر بعضی از موضوعات و حرکت‌های غیرمردمی و حاکمیت‌زده، مجموعه‌ای از چالش‌های حوزه فرهنگ اسلامی و تبلیغات دینی است.
 
برگزاری همایش سراسری گام دوم انقلاب، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر برنامه‎های مهم روز تبلیغ و اطلاع‎رسانی دینی در کشور بود. حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در این همایش با اشاره به اینکه شهدا برترین مبلغان حق هستند و باید بتوانیم راه آنها را تبلیغ کنیم، اظهار کرد: بنا بود سازمان تبلیغات اسلامی خادم مبلغان باشد؛ لذا ما خادم امر تبلیغ و فعالیت تبلیغی روحانیت هستیم و امروز در این مکان دست به سینه ایستاده‌ایم و به نمایندگی از تمامی خادمان گمنام امر تبلیغ، به همه مبلغان عرض ارادت و جایگاهمان را برای خودمان روشن می‌کنیم.

 

انتقال صحیح پیام اسلام فتوحات فرهنگی و تمدنی در پی دارد

 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با بیان اینکه بخشی از نارسایی‌های عرصه فرهنگ و دین به علت کم‌کاری متولیان است، گفت: اگر بتوانیم کار تبلیغی خودمان را به شکل صحیح انجام دهیم و پیام اسلام ناب را به شیوه‌های مختلف منتقل کنیم و دستگاه تبلیغی خادم باشد، فتوحات بزرگ فرهنگی و تمدنی در پی خواهد بود.
 

برگزیدگان مسابقه مکارم‌الاخلاق معرفی شدند

 

در ابتدای هفته نیز مراسم قرعه‌کشی و معرفی برگزیدگان اولین مسابقه قرآنی مکارم‌الاخلاق با حضور محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در این مراسم حسنی با اشاره به اینکه پشتیبانی از برگزاری این مسابقه برعهده این سازمان بوده است، برگزاری این مسابقه را تجربه خوبی برای هر دو نهاد ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که برگزاری مسابقات در فضای مجازی به ویژه از طریق اینستاگرام ادامه یابد.

 

تشریح برنامه‌های آستان حضرت معصومه(س) در دهه کرامت

 

حجت‌الاسلام محسن آمره، مدیر روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، در این هفته، با اشاره به برنامه‌های آستان مقدس کریمه اهل بیت در گرامیداشت دهه کرامت، گفت: با توجه به شرایط موجود، فعالیت‌های متعددی را در فضای مجازی در نظر گرفتیم که از جمله آن‌ها می‌توان به پویش «فدای دخترم» به مناسبت روز دختر اشاره کرد.

 

ویژه‌برنامه‌های روز دختر در شهر تهران

 

زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز همزمان با آغاز دهه کرامت ویژه برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت روز دختر و دهه کرامت را تشریح کرد و گفت: این اداره کل هر ساله در مناسبت‌های مرتبط با حوزه زنان از جمله روز دختر برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند و در سال جاری نیز برنامه‌هایی با هدف تأکید بر نقش و جایگاه دختران در جامعه و خانواده با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پیش‌بینی کرده است. بخشی از این برنامه‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در بوستان‌های بانوان و مراکز شهربانو برگزار می‌شود.

 

تصویب اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور

 

نشست پیشگیری و فرماندهی مدیریت بحران، یکم تیرماه، در وزارت کشور برگزار شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در حاشیه این نشست از تصویب سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور خبر داد. در این سند پنج هدف عمده دیده شده که زیرمجموعه آن‌ها راهبردها و شیوه‌های اقدام تعریف شده و از جمله شیوه‌های اقدام آموزش و اطلاع‌رسانی است.

 

استان تهران جشن‌های دهه کرامت را مجازی برگزار می‌کند

با آغاز دهه کرامت نهادهای مختلف فرهنگی استان تهران ضمن تشریح فعالیت‌های خود در دهه کرامت به برگزاری این جشن‌ها با محوریت فضای مجازی تأکید کردند. بر همین اساس جلسه اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان تهران یکشنبه یکم تیرماه، در آستان امامزاده صالح(ع) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام غلامعلی غدیریان، دبیر اجرایی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان تهران، با اشاره به اینکه مراسم این دهه هر سال با برگزاری افتتاحیه‌ای در حرم حضرت معصومه(ص) برگزار می‌شد، گفت: در سال جاری به خاطر ملاحظات مربوط به شیوع کرونا برنامه‌ها بدون افتتاحیه برگزار می‌شود و محور برنامه‌ها بر پایه فضای مجازی است. تجمعات و برنامه‌های حضوری بسیار کم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود؛ البته جشن‌های مربوط به میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در قالب‌ کاروان‌های شادی در محلات صورت خواهد گرفت. در این برنامه گروه‌های هنری با استودیوهایی که در ماشین‌های روباز تعبیه شده است به محلات می‌روند و به اجرای برنامه می‌پردازند. مردم نیز از بالکن‌ها و خانه‌های خود شاهد این مراسم خواهند بود.

 

برنامه‌های غیرحضوری دهه کرامت در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ایام دهه کرامت گفت: مرکز آموزش قرآن ضمن برگزاری محفل انس با قرآن کریم، مسابقات فرهنگی را با موضوع دهه کرامت در این ایام برگزار می‌کند.در تمامی شبکه‌های ‌مجازی این مرکز محتواهایی مرتبط با دهه کرامت بارگذاری می‌شود؛ ضمن اینکه همه برنامه‌های مصوب شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت تبلیغ و اطلاع رسانی می‌شود.

 

مهارت‌های ریحانه‌پروری

 

با فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، خبرگزاری ایکنا به سراغ سیما فردوسی، روانشناس بالینی و مشاور خانواده، رفت تا با راهکارهای اصیل تربیت دختران نسل امروز و ایجاد زیستی تعامل‌محور و عاطفی بین دختران و والدین در خانواده آشنا شویم.

مهارت‌های ریجانه‌پروری / زیست تعاملی و عاطفی والدین با دختران چگونه محقق می‌شود؟سیما فردوسی در این گفت‌وگوی تفصیلی جذاب گفت: این روزها با گسترش فضای مجازی و تهاجم فرهنگی شاهد تغییر در سبک زندگی برخی دختران و عدم درک والدین هستیم که همین تغییر نگاه و عملکرد گاه زمینه‌ساز دلگیری یا خشونت در خانواده و جدال والدین با دختران می‌شود، در حالی که والدین باید در رفتار با دختران ظرافت‌هایی را رعایت کنند تا آنان به آنچه در سرشت و فطرت آنان نهادینه شده است نزدیک‌تر شوند و ریحانه خانه خود باشند. فرزندانی که در دنیای امروز و همراه با فناوری‌های روز دنیا متولد و از آن بهره‌مند می‌شوند، «بومیان دیجیتال» و والدین آنان «مهاجران دیجیتال» نام گرفته‌اند؛ گویا آنان از زمانه دیگری به این عصر مهاجرت کرده‌اند و طبیعی است که در دیدگاه، اندیشه، رفتار و نقطه نظرات دختران و والدین تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. نکته مهم در این بین آن است که والدین مطالعات به‌روز داشته باشند تا در جریان مؤلفه‌ها و مشخصه‌های رشد فرزندان و نیازهای آنان قرار گیرند.

 

بازدید رایگان دختران از برج میلاد

 

همزمان با روز دختر و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) بازدید رایگان دختران همزمان به دلیل رعایت نکات بهداشتی با ظرفیت محدود از برج میلاد انجام شد. 

 

راه‌اندازی سازمان فرهنگی و هنری «جهادی» و «مجازی»

اولین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز دوشنبه دوم تیرماه، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست با تبریک آغاز دهه کرامت و گرامیداشت ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، اظهار کرد: بعد از تغییر مدیریت سازمان، مسیر و رویکرد جدیدی تعریف شد تا بتوانیم براساس این رویکرد خدمات خود را ارائه دهیم. حقیقت این است که این روز‌ها مردم از کلنگ‌زدن پروژه‌ها خسته شده‌اند. لذا رویکرد جدید ما افتتاح کردن است که متأسفانه با شیوع ویروس منحوس کرونا، برنامه‌های ما با مشکل روبه‌رو شد و باید براساس این شرایط برنامه‌های خود را تعریف می‌کردیم. وی در این نشست از تولید ۱۴۰ هزار محتوای فرهنگی و دینی در ایام کرونا و انتشار آن‌ در فضای مجازی و رسانه‌ای، و راه‌اندازی سازمان فرهنگی و هنری «جهادی» و «مجازی» و فرهنگسرای منتظر با هدف تبلیغ فرهنگ اسلامی‌ _ ایرانی خبر داد. 
 

ارائه مفاهیم قرآنی به زبان نسل جدید

در هفته‎ای که گذشت مصاحبه خواندنی ایکنا، با سیدعلیرضا فاطمیان‎پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، منتشر شد. در این گفت‎وگو با بیان اینکه بخش اعظمی از برنامه‌های این سازمان توجه و ترویج مبانی دینی و قرآنی است که به تبیین موضوعات اخلاقی و سبک زندگی اسلامی می‌پردازد، گفت: سعی می‌کنیم به زبان جوانان این موارد را تبلیغ و متناسب با آسیب‌های روز جامعه محتوا تولید کنیم. 


تمدید پویش نذر علمی روانشناسان و مشاوران

یکی از خبرهای خوب این هفته که با توجه به شیوع کرونا در کشور و تبعات روانی آن در بین خانواده‌ها، ایجاد شده بود تمدید پویش نذر علمی روانشناسان و مشاوران تا پایان تیرماه بود. این پویش به همت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی جهاددانشگاهی با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار می‌شود که در آن خدمات آنلاین و غیرحضوری به بیماران کرونایی و خانواده‌ها و عموم مردم به صورت رایگان تا پایان تیرماه ارائه می‌شود.

 

۳ هزار معلول و سالمند به مراکز نگهداری بازگردانده شدند

در پی شیوع کرونا سازمان بهزیستی ضمن اعمال محدودیت‌هایی در پذیرش معلولان و سالمندان جدید در مراکز خود، سه هزار معلول و سالمند را نیز نزد خانواده‌هایشان بازگرداند تا با کاهش تجمع معلولان و سالمندان در مراکز نگهداری، خطر شیوع کرونا را در این مراکز کاهش دهد، اما پس از حدود دو ماه و با کاهش مبتلایان به کرونا در کشور، بازگشت معلولان و سالمندان به مراکز بهزیستی از سر گرفته شد و اکنون آمار شیوع کرونا افزایش یافته است. خبرگزاری ایکنا، برای کسب اطلاعات و دریافت پاسخ این پرسش که آیا با افزایش تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا، سازمان بهزیستی سیاست جدیدی را در خصوص نگهداری از معلولان و سالمندان اتخاذ خواهد کرد یا خیر، با مصطفی سراج، مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، گفت‌وگو کرد که وی در این مصاحبه خبر از بازگردانده شدن ۳ هزار معلول و سالمند به مراکز نگهداری و افزایش هزینه‌های مراکز بهزیستی داد و ضمن درخواست از مردم برای اینکه معلولان و سالمندان خود را به مراکز بهزیستی بازنگردانند، درباره افزایش هزینه‌های مراکز بهزیستی در پی شیوع کرونا اظهار نگرانی کرد.

 

معضل کودکان زباله‌گرد با بخشنامه حل نمی‌شود

بعد از اینکه پیروز حناچی، شهردار تهران، ابلاغیه‌ به‌کارگیری کودکان برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی را ممنوع اعلام کرد، خبرگزاری ایکنا با طرح این سوال که آیا با ممنوعیت زباله‌گردی کودکان در تهران، این معضل بزرگ حل می‌شود؟ به سراغ مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، که در زمینه کودکان کار خیابانی پژوهش‌های مختلفی انجام داده است رفت؛ وی ضمن هشدار در مورد سرریز زباله‌گردهای تهرانی به شهرستان‌ها، خواستار اجرای طرحی کشوری در این خصوص شد و گفت: زباله‌گردی کودکان معضل پیچیده‌ای است که با یک بخشنامه شهرداری حل نمی‌شود.


زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نمی‌شوند

یکی از خبرهای شوکه کننده در اواخر این هفته لغو حج امسال بود. به دنبال افزایش شمار مبتلایان کووید ۱۹ وزارت حج عربستان در این کشور، تصمیم خود را درباره مراسم حج علنی کرد. پیش از علنی شدن این تصمیم، کشور‌های اندونزی، مالزی، هند، آفریقای جنوبی، برونئی، سنگاپور، تایلند و کامبوج به دلیل نگرانی‌های بهداشتی از حضور در این مراسم مذهبی، انصراف داده بودند. بر همین اساس بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر این‌که مناسک حج ۹۹ به صورت محدود و داخلی برگزار خواهد شد، با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد و سهمیه آن‌ها محفوظ خواهد ماند.

سهمیه ایران در حج امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر بود که به گفته سازمان حج و زیارت، ۹۵ درصد این جمعیت برای شرکت در حج امسال ثبت‌نام کرده بودند. بر همین اساس بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر اینکه مناسک حج ۹۹ به صورت محدود و داخلی برگزار خواهد شد، با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد و سهمیه آن‌ها محفوظ خواهد ماند.


عاشقانه‌های یک خادم از درهای بسته حرم حضرت معصومه(س)

عاشقانه‌های یک خادم از درهای بسته حرم حضرت معصومه(س) عنوان مصاحبه خواندنی ایکنا با یکی خدام حرم حضرت معصومه(س) است که او در این گفت‌وگو ضمن بیان جایگاه آن حضرت از زبان چهار امام معصوم(ع)، گفت: شرایط به وجود آمده امتحان الهی است و به لطف ائمه قلب‌های مردم بیش از گذشته به سوی حرم‌های مطهر سوق یافته است.متن این گفت‌وگوی خواندنی را می‌توانید در صفحه اجتماعی ایکنا بخش جامعه بخوانید.

 

عرضه نسخه دوم تخصصی‌ترین بازی رایانه‌ای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی

صفحه فناوری اطلاعات خبرگزاری ایکنا در این هفته خبرهای مختلفی داشت. یکی از این خبرها تشریح عرضه نسخه دوم تخصصی‌ترین بازی رایانه‌ای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی بود که برای جزئیات آن گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب داستانی‌بنیسی، مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بنیسی، انجام داد. وی با اشاره به عرضه نسخه دوم تخصصی‌ترین بازی رایانه‌ای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، گفت: حمایت مسئولان از این فضای مهم و اثرگذار، بیش از پیش چرخه تبلیغ و گسترش مبانی دینی را با توجه به نیاز‌های روز محقق می‌کند. 

 

راه‌اندازی بزرگترین سامانه اشتراک‌گذاری محتوای قرآنی در کشور

 

یکی دیگر از خبرهای صفحه فناوری اطلاعات مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، بود که در پاسخ به سؤالی مبنی بر فرصت تبلیغ دین در ایام شیوع کرونا و نحوه ارائه مبانی دینی و قرآنی در این ایام گفت: با شیوع کرونا جلسات متعددی برای تبلیغ و ترویج اثرگذار در تمامی بخش‌های حوزه علمیه برگزار و چند دستورالعمل ویژه در این حوزه برای مبلغان ارسال شد. برای مثال برای شش هزار مبلغ هجرت در مدارس امین ابلاغیه صادر شد و همه آن‌ها در ایام کرونا و با مقتضیات خاص این ایام، بخشی از فعالیت‌های عرصه تبلیغی را به مخاطبان ارائه دادند و در قالب فضای مجازی این فعالیت‌ها انجام شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در این گفت‌وگو با بیان اینکه کرونا مصیبت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود، اما فتح بابی است که بتوانیم بیشتر از قابلیت‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های تبلیغی استفاده کنیم، از راه‌اندازی سامانه اشتراک‌گذاری محتوای تبلیغ دینی و قرآنی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. 


تصویب سند راهبردی کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در ششمین نشست کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآن در نظام سلامت که دوم تیرماه، برگزار شد با بیان اینکه سلامت و ارتباط آن با مضامین و آموزه‌های دینی، ملاحظات و حساسیت‌های خاص خود را به دنبال دارد، گفت: هرگونه ورود غیرعلمی و غیرروشمند می‌تواند به سلامت افراد آسیب برساند و آفت آسیب‌های اعتقادی را نیز به همراه دارد. در سال‌های گذشته نگارش سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با انجام مطالعات و تحقیقات لازم و برگزاری جلسات متعدد و هم‌اندیشی و مشورت با کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه میان رشته‌ای و الگوگیری از اسناد راهبردی سایر کمیسیون‌ها، بر پایه نظام‌نامه تدوین اسناد آن شورا، مورد توجه قرار گرفت و حاصل مطالعات و پژوهش‌های کارشناسان، پیش‌نویس این سند راهبردی است. در این جلسه سندی راهبردی این کمیسیون تصویب شد. 


پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعای درمان کرونا با گلاب

 
طی روز‌های گذشته یک فایل صوتی در فضای مجازی ایرانی به سرعت دست به دست شد که در آن به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا درمان بیماران مبتلا به آن از گلاب استفاده شود، چراکه این عرق گیاهی با توجه به اینکه در شست‌وشوی خانه کعبه و بقاع متبرکه مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضد ویروسی دارد. در قسمتی از این فایل صوتی فرد توصیه‌کننده ادعا می‌کند که چند سی‌سی گلاب به یک فرد مبتلا به کرونای در حال مرگ در ICU خورانده و موجب شده است تا تب او کاهش پیدا کند و از سوی دیگر ریه تخریب شده بیمار بهبود یابد. سعدی‌ سروده است: «بوی گل را از که جویی از گلاب» حال اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید بگوییم بوی زندگی را هم از گلاب می‌جوییم. این ادعا را با کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در میان گذاشتیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم که وی ضمن پرداختن به ارتباط عرقیجات گیاهی و بیماری کرونا، درباره داروهای قابل استفاده برای بیماران ایرانی مبتلا به ویروس سخن گفت.
انتهای پیام
captcha