امامزاده بی‌بی مریم(س)؛ نگینی در دل صحرای داورزن
کد خبر: 3603651
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

امامزاده بی‌بی مریم(س)؛ نگینی در دل صحرای داورزن

گروه شهرستان‌ها: زیارتگاه بی‌بی مریم(س) از فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر(ع) در قسمت جنوبی روستای حسین‌آباد در میان مزارع سرسبز کشاورزی و در 55 کیلومتری شرق شهرستان داورزن قرار دارد که به گفته شاهدان و افراد بومی، ساختمان قدیمی آن دارای قدمتی هزار ساله است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آستان مقدس امامزادگان همواره منزلگاهی برای عبودیت انسان‌های خداجوی و پناهگاهی برای دردمندان و حاجتمندان بوده است که با تمسک و توسل به خاندان شریف اهل بیت(ع) مورد تقرب و تفضل الهی قرار گیرند.
بقعه بی بی مریم(س) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) همچون درّی درخشان با هویت تاریخی هزار ساله در دو کیلومتری جنوب روستای حسین‌آباد و 55 کیلومتری شرق شهرستان داورزن واقع شده است.
ضریح امامزاده در ابعاد 1.5 در دو متر در سال 91 توسط محمد رضا مهرآبادی، از خیّران روستای حسین‌آباد با هزینه‌ای بالغ بر 90 میلیون ریال از ورق طلا و نقره ساخته و در محل بقعه نصب شده که در بالای ضریح سوره‌های توحید، فلق، ناس و کافرون با ورق طلا حکاکی شده است.
در کنار این بقعه متبرکه، حسینیه‌ای با مساحت 70 متر مربع در قسمت غربی ضریح مطهر جهت برگزاری مراسم فرهنگی و دینی ساخته شده که دارای دو درب شمالی و جنوبی است.
بنای اولیه ساختمان این امامزاده، دارای قدمتی هزار ساله و از خشت خام بوده که در گذر ایام کاملاً تخریب شده و از حدود 15 سال قبل کار مرمت و بازسازی این بارگاه مطهر به همت اهالی روستای حسین‌آباد آغاز شده است.
از اولین کارهای مهم در این بقعه می‌توان به لوله‌کشی و آب‌رسانی از روستای حسین‌آباد تا بقعه متبرکه و انجام عملیات دیوارکشی و آجر کاری بنای ساختمان بقعه اشاره کرد.
با رسیدن آب و کاشت درختانی همانند سرو، کاج، سنجد و توت در چهار طرف ساختمان بقعه، فضایی دلپذیر برای زائران این آستان مقدس فراهم شد که به آسایش زائران و لذت از طبیعت در کنار این زیارتگاه افزوده است.
در میان درختان، 80 اصله درخت پسته دیده می‌شود که درآمد حاصل از آن قرار است صرف هزینه‌های فرهنگی و عمرانی این امامزاده واجب‌التعظیم شود.
برگزاری جلسات قرآن و قرائت ادعیه کمیل، ندبه، توسل و حضور زائران در جوار این امامزاده از نسل موسی بن جعفر(ع) در رونق و تبدیل شدن این بارگاه مطهر به قطب فرهنگی روستای حسین‌آباد و روستاهای مجاور تأثیر زیادی داشته است.
به گفته حسین شاهرخ‌آبادی، خادم این امامزاده، ساختمان زیارتی که صحن مطهر در آن واقع شده، نیم متر از سطح زمین بالاتر و دارای هشت رواق با سالن‌های گنبدی شکل است و مساحت کل این بارگاه به بیش از پنج هزار متر می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه 15 سال است خادم بقعه بی‌بی مریم(س) است، بیان کرد: اقداماتی همچون ساخت ضریح و گلدسته‌ها، ایجاد هفت زائرسرا و حسینیه، ساخت سرویس بهداشتی و آشپزخانه در راستای رفاه زائران و از محل نذورات و کمک‌های مردمی انجام شده است.
بر اساس این گزارش، روزهای جمعه هر هفته زائران زیادی از روستای حسین‌آباد با هدف زیارت و سیاحت و قرائت دعای ندبه، مسافت دو کیلومتری به این آستان مقدس را پیاده طی می‌کنند تا از حال یکدیگر جویا شوند و خاطراتی ماندگار را در این مکان امن الهی ثبت کنند.
گفتنی است، شهرستان داورزن با 20 امامزاده و بقعه متبرکه در 320 کیلومتری غرب خراسان رضوی واقع شده است.
captcha