یک صحرا و بقعه‌‌ای در دل تاریکی/ برنامه‌هایی که در زیر نور لرزان موتور برق اجرا می‌شود
کد خبر: 3594317
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

یک صحرا و بقعه‌‌ای در دل تاریکی/ برنامه‌هایی که در زیر نور لرزان موتور برق اجرا می‌شود

گروه شهرستان‌ها: بقعه بی‌بی مریم(س) از نوادگان موسی‌بن جعفر(ع) در فضای سکوت صحرا، سال‌هاست از بی‌برقی رنج برده و زائران به دلیل نبود برق و روشنایی از ساکن شدن در زائرسراهای آن در شب پرهیز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در فضای سکوت صحرا، زمانی که جیرجیرک‌ها سکوت شب را در این فصل می‌شکنند، صدایی از دور دست به گوش می‌رسد، صدایی لرزان و خسته که نفس‌های آخر خودش را می کشد.
با نزدیک شدن به یکی از بقاع متبرکه شهرستان داورزن در 55 کیلومتری شرق این شهرستان در میان مزارع کشاورزی و در کنار روستایی زیبا در زیر نور لرزان اندک، بقعه بی بی مریم(س) از نوادگان هفتمین امام شیعیان، موسی‌بن جعفر(ع) به چشم می‌خورد؛ بقعه متبرکی که سال‌ها است از بی برقی رنج برده و بسیاری از زائران به دلیل نبود برق و روشنایی از ساکن شدن در زائرسرا پرهیز می‌کنند.
یک صحرا و بقعه‌‌ای در دل تاریکی/ برنامه‌هایی که در زیر نور لرزان موتور برق اجرا می‌شود
صدای موتور برق مانند ضربان قلبی که ناهماهنگ است، با نوسان شدید، نور برق اندک خودش را نشان می‌دهد و بعد از ساعتی تا هفته بعد خاموش می‌شود، تا هفته‌ای که زائران این بقعه متبرکه مجدداً جمع شوند و در نور لرزان موتور برق به امید آنکه هزینه بنزین موتور آن تأمین شده باشد، بتوانند برنامه‌های دینی و قرآنی را اجرا کنند.
این زیارتگاه، به گفته شاهدان و افراد بومی منطقه با بررسی به عمل آمده قدمتی هزار ساله دارد که در حدود 15 سال قبل برای رفاه حال زائران توسط خیران روستا و با کمک بانویی خیّر از نو مرمت و بازسازی شد و برای رفاه حال زائران، تسهیلاتی برای آبرسانی انجام و زائرسرا و سرویس‌های بهداشتی نیز ساخته شد.
یک صحرا و بقعه‌‌ای در دل تاریکی/ برنامه‌هایی که در زیر نور لرزان موتور برق اجرا می‌شود
حسین شاهرخ‌آبادی، خادم افتخاری این امامزاده در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: بقعه متبرک این بانو دارای ضریحی از جنس طلا و نقره است که در سال 91 ساخت آن توسط یکی از خیران تهرانی با هزینه‌ای بالغ بر 90 میلیون ریال به اتمام رسیده و در این محل که بالای سر آن، مزین به آیاتی از قرآن کریم از جمله سوره توحید، ناس، فلق و کافرون است، نصب شد.
وی با ابراز اینکه حدود 15 سال قبل به دلیل قابل استفاده نبودن این محل برای اسکان زائران و قرار داشتن در فاصله دو کیلومتری روستا، با کمک خیران این بقعه متبرکه مجدداً نوسازی شد، افزود: با لوله‌کشی آب به محل زیارتگاه، حدود 400 اصله درخت کاشته و پنج زائرسرا احداث شد و رغبت مردم برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی در این محل افزایش یافت.
این خادم افتخاری با اشاره به اینکه با رونق فعالیت‌های فرهنگی در جوار این بقعه متبرکه، مردم به برگزاری دعای کمیل، ندبه، دعای توسل و برگزاری جلسات قرآن پرداختند، تصریح کرد: یکی از مشکلات فعلی این بقعه متبرکه، نداشتن برق و تأمین روشنایی لازم برای حضور زائران است.
یک صحرا و بقعه‌‌ای در دل تاریکی/ برنامه‌هایی که در زیر نور لرزان موتور برق اجرا می‌شود
وی با تاکید بر اینکه برای تأمین چند ساعت روشنایی در هفته، موتور برقی به مبلغ 10 میلیون ریال خریداری شد، افزود: تاکنون چندین مرتبه در سال‌های گذشته برای پیگیری برق‌رسانی دائمی به این زیارتگاه به اداره برق و اداره اوقاف داورزن مراجعه کردم، ولی به دلیل بالا بودن هزینه برق‌رسانی به این نقطه که دو کیلومتر از روستا و یک کیلومتر از آخرین تیر برق نزدیک آن در کنار چاه کشاورزی فاصله دارد، تاکنون برق‌رسانی انجام نشده است.
شاهرخ‌آبادی با بیان اینکه بسیاری از زائران این بقعه متبرکه، به دلیل نبود برق از اقامت در این مکان خودداری می‌کنند، تصریح کرد: برخی خیران تمایل به کمک از جمله پرداخت مصالح ساختمانی را دارند ولی هزینه برق‌رسانی در حدود 40 میلیون تومان اعلام شده که از عهده مردم روستا خارج است.
در همین رابطه محمدرضا محسن‌آبادی، مسئول اداره اوقاف داورزن به خبرنگار ایکنا گفت: این بقعه متبرکه یکی از 25 بقعه متبرکه شهرستان داورزن است که به آن کم‌توجهی شده است.
وی با تأکید بر اینکه مسئولیت اداره و فعالیت‌های این بقعه متبرکه بر عهده هیئت امنایی است که خود روستائیان انتخاب کرده‌اند و اداره اوقاف مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها را دارد، تصریح کرد: تاکنون در دو سالی که در شهرستان داورزن مسئولیت این اداره را داشته‌ام، کسی برای درخواست برق‌رسانی به این زیارتگاه مراجعه نکرده و با توجه به بازدیدی که از محل مورد نظر داشتیم، در حال حاضر به دنبال نصب تعدادی پنل خورشیدی هستیم.
محسن‌آبادی با اشاره به اینکه اگر خیران وارد میدان شوند، قطعاً مشکل برق‌رسانی به این بقعه متبرکه حل خواهد شد، ادامه داد: باید خود هیئت امنا در این کار خیر، قدم بردارند و پیگیر حل مشکل شوند تا ما هم بتوانیم در این راه کمک کنیم و مشکل برق این بقعه متبرکه برای همیشه حل شود.
علی‌اکبر ملکی
captcha