رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4 آغاز شد/ بکارگیری سامانه‌های دفاعی جدید
کد خبر: 3552749
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
با رمز «یا رسول‌الله»؛

رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4 آغاز شد/ بکارگیری سامانه‌های دفاعی جدید

گروه سیاسی: رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله (ص) 4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، یک‌شنبه، 21 آذرماه با رمز «یا رسول‌الله» توسط امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی جنوب شرق کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله (ص) 4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، یک‌شنبه، 21 آذرماه با رمز «یا رسول‌الله» توسط امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی جنوب شرق کشور آغاز شد.
برگزاری پیاپی رزمایش‌ها از سوی نیروهای مسلح طی سال‌های گذشته افزایش یافته است؛ این رزمایش‌ها در مناطق مختلف کشور به ویژه در مرزهای خاکی، هوایی و آبی از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که یکی از توصیه‌های مهم و اکید دین مبین اسلام بر حفظ  آمادگی دفاعی است؛ در آیات متعدد و نیز در برخی توصیه‌های پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بر ضرورت آمادگی مسلمین در برابر دشمنان توصیه شده است.
از جمله مهم‌ترین آیاتی که به این موضوع اشاره کرده آیه 60 سوره انفال است که به مسلمانان توصیه می‌کند هر چه در توان دارند برای پیشگیری از هجوم دشمنان آماده کنند؛ در آین آیه آمده است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ/ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‌شناسيدشان و خدا آنان را مى‌شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت».
هر چند برخی معتقدند در زمان صلح، ضرورت هزینه برای تجهیز نیروهای مسلح و حفظ آمادگی این نیروها در اولویت قرار نمی‌گیرد اما همانطور که در آیه 102 سوره نسا آمده «کافران آرزو دارند که شما از سلاح‌ها و متاع‌های خود غافل شوید و یک‌باره به شما هجوم آورند»، آمادگی دفاعی امری ضروری است.
این مهم زمانی مفهوم بیشتری می‌یابد که وضعیت منطقه ر‌ا با دقت بیشتری رصد کنیم؛ همانطور که فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرده، لازم است زمان عکس‌العمل نیروها با توجه به تهدیدات پیش رو افزایش یابد.
وضعیت منطقه و حضور گروهک‌های تروریستی در پیرامون کشور و نیز حمایت‌های تسلیحاتی و معنوی برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از آنها نیاز به آمادگی برای دفاع از کیان کشور را بیش از گذشته پررنگ می‌کند.
امیر سرتیپ دوم ستاد سید کمال پیمبری، سخنگوی رزمایش محمد رسول الله (ص) 4 درباره این رزمایش گفت: در اولین روز این رزمایش، جابجایی و اعزام یگان‌های واکنش سریع از سایر مناطق جغرافیایی کشور به‎ مناطق عملیاتی مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن از هوا و زمین صورت گرفت.
سخنگوی رزمایش تصریح کرد: نمایش تحرک، کارآمدی و ارتقای آمادگی یگان‌ها در پاسخ به‌ نیازهای عملیاتی و هر نوع تهدید و تمرین طرح‌ها و آموزش‌های تخصصی از امروز در مناطق مختلف رزمایش به‌ مورد اجرا گذاشته شد.
سرتیپ دوم پیمبری افزود: ارزیابی آمادگی یگان‌های عمل‌کننده در حوزه تحرک تاکتیکی و جابجایی سریع، انتقال تجربه و توانایی‌های مدیریت رزم نوین به فرماندهان جوان در رده‌های فرماندهی و ستادی، کاهش زمان عکس‌العمل نیروها به تهدیدها و بکارگیری سامانه‌های دفاعی جدید از جمله اهداف این رزمایش می‌باشد.
وی اضافه کرد: رزمایش محمد رسول‌الله (ص) 4 نیروی زمینی ارتش، در منطقه راهبردی جنوب شرق کشور و در وسعتی بیش از 220 هزار کیلومتر مربع و با شرکت یگان‌های مختلف نیروی زمینی و پشتیبانی نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با محوریت قرارگاه ولایت نیروی زمینی ارتش در حال برگزاری است.
بنابراین گزارش امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هدف از برگزاری این رزمایش را ارتقای وضعیت نیروی زمینی در ابعاد مختلف عنوان کرد و افزود: در رزمایش نیروی زمینی 23 رسته حضور دارند و در هر رزمایشی این رسته‌ها باید حضور داشته باشند با این حال ثقل کار روی رسته‌های زرهی، توپخانه و رسته‌های کوماندویی و تکاوری که اخیراً تشکیل شده‌اند، است.
وی تصریح کرد: ماه آینده در منطقه غرب و جنوب غربی کشور رزمایشی دیگر برگزار خواهد شد.
captcha