یاوران وقف تجلیل شدند/ ضرورت مردمی کردن وقف
کد خبر: 3552046
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

یاوران وقف تجلیل شدند/ ضرورت مردمی کردن وقف

گروه جامعه: در همایش ملی یاوران وقف بر ضرورت مردمی کردن وقف تاکید و همزمان با این همایش از ۳۵ یاور وقف در سه عرصه واقفان و فعالان برتر حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، هیئت امناء و خیرین بقعه ساز و فعالان مراسم اربعین حسینی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، همایش یاوران وقف امروز چهارشنبه ۱۷ آذر با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والملسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی، در این همایش با ارائه دو پیشنهاد گفت: پیشنهاد می‌کنم برای وظایف یاوران وقف که حوزه‌های علمیه، رسانه‌ها، فعالین قرآنی، حوزه بهداشت و درمان، دستگاه‌ها، متولیان و نهاد خانواده هستند تعریفی انجام شود که آنها چگونه می‌توانند این عرصه را تبلیغ و ترویج کنند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: پیشنهاد دوم این است که برای سال‌های آینده بر روی بهره‌برداران وقف نیز کار و فعالیت کنیم. حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها، تکایا، آب انبارهای قدیم و بسیاری از خدماتی که امروز در حوزه‌های درمان، آموزش، علمی و فرهنگی در کشور انجام می‌شود از برکت وقف و موقوفات است. به عنوان مثال در بحث درمان ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه هستند و یا بسیاری از بخش‌ها و مدارس آموزش و پرورش و همچنین مسکن‌های خیریه در سطح کشور موقوفه هستند.

یک میلیون هکتار زمین موقوفه در کشور ثبت شده است
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تا کنون حدود یک میلیون هکتار زمین موقوفه در کشور ثبت شده است همچنین ۱۲ هزار ملک موقوفه در کشور داریم که در تصرف مردم، حکومت و سازمان اوقاف هستند. در تاریخ اسلام نیز تمدنی که به ما رسیده است بخش عمده آن به برکت وقف است.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه برخی به موضوع وقف نگاه حزبی و جناحی می‌کنند، گفت: ساختار نظام اسلامی این است که فقر و فاصله طبقاتی به صورت ساختاری از بین برود لذا نگاه مکتب اسلام و نظام ما نگاهی ساختاری است و در این میان وقف یکی از مولفه‌های ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند عدالت را در ابعاد این نظام برقرار کند و سرمایه‌های مادی را قوام ببخشد. همچنین به ما گوشزده می‌کند که در این زمینه مدیریت صحیحی داشته باشیم.

انجمن‌های مردمی وقف راه‌اندازی می‌شود
در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین شرف‌خانی گفت: به‌دنبال آن هستیم که انجمن‌های مردمی را که کمک حال سازمان اوقاف و امور خیریه هستند راه‌اندازی کنیم تا در جهت ترویج وقف‌های گروهی و جمعی اقدامات موثری برداشته شود. لذا تلاش داریم تا الگوی خیرین و واقفین خیراندیش را به مردم به خوبی معرفی کنیم.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: قرار است کارگاه‌های مشترکی با حضور روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی و سازمان اوقاف و امور خیریه در دی ماه برگزار شود، ضمن اینکه خروجی نهایی آن در یک همایش ملی به حضور مردم ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در سال جاری رشد اجارات در سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از 31 درصد بوده است و می‌کوشیم تا بهره‌وری در اوقاف را اجرایی و درآمدزایی موقوفات را توسعه دهیم. بیش از 8 هزار نفر متولی طبق نظر واقفین مدیریت موقوفات را برعهده دارند.
شرفخانی گفت: موقوفات قرآنی کمتر از دو درصد موقوفات کشور را به خود اختصاص داده است و به دلیل عدم توسعه این بخش درآمد آنها در طول سال به بیش از 2 میلیارد تومان هم نمی‌رسد لذا ضرورت دارد تا جامعه قرآنی نگاه ویژه‌ای به موقوفات و وقف قرآنی داشته باشند.
بعد از سخنان شرفخانی، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، با ابراز خرسندی از گزارش عملکرد سازمان اوقاف گفت: این گزارش عملکرد، مایه مباهات و افتخار ما است، لذا وظیفه خود می‌دانم از مدیران و ریاست سازمان اوقاف و همه همکاران این مجموعه به خصوص یاوران وقف تشکر کنم.

وقف بزرگترین بستر برای حل معضلات خواهد بود
وی تصریح کرد: وقف یک نهاد مردم نهاد است که با چارچوب‌های دینی، اخلاقی، مردمی و انسانی بنا شده است و لذا باید در هر دولتی حریم آن محفوظ بماند. وقف باید در بستر کلیدی و با حمایت حاکمیت ادامه داشته باشد، چراکه اگر این اتفاق صورت گیرد وقف بزرگترین بستر برای حل معضلات علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از برکات وقف رفع فقر است و لذا تاکید می‌کنم سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز به این حوزه به صورت ساختارمند و سازمان یافته ورود پیدا کند اگر چه که در حوزه خانواده اقدامات قابل تقدیری در این سازمان انجام شده است.
صالحی امیری گفت: تحول و پویایی وقف نیازمند اقدامات گوناگونی است اما مهمترین نکته در این موضوع درک وقف به عموم مردم و جامعه است جامعه باید از ظرفیت وقف آگاهی پیدا کند و رویکرد سیاستگذاری‌ها ما نیز باید در این زمینه با نگاه دین و اصلاح جامعه باشد.
میهمان دیگر این همایش ‌سورنا ستاری، بود، که با قدردانی از برگزاری این همایش گفت: آینده این کشور جوانان و نخبگانی هستند که با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان به دنبال ایجاد ارزش افزوده در حوزه‌های مختلف علمی وفنی هستند و این شرکت‌ها هم اکنون با قدرت در حال فعالیت هستند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زمان اداره کشور با پول نفت سپری شده است گفت: اداره کننده آینده این مملکت نیروی انسانی و جوانانی است که باید از پیشرفت و ابتکارهای آنها حمایت کرد.
ستاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولید کننده نیروی انسانی در رشته های مهندسی در دنیا است تصریح کرد: کدام کشور اروپایی را می شناسید که از این حجم عظیم نیروی انسانی مستعد و تحصیل کرده برخوردار باشد.

وقف مایه اقتدار کشور و آینده ساز است

وی با اشاره با منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج وقف‌های نوین در حوزه علم و فناوری تصریح کرد: وقف در حوزه علم و فناوری مایه اقتدار کشور و آینده ساز است و در حوزه علم و فناوری وقف می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

وقف زيباترين مهندسی اقتصادی
به گزارش ایکنا همزمان با برگزاری این همایش نیز آيت الله عليرضا اعرافی، مدير حوزه های علميه با صدرو پیامی وقف را زيباترين مهندسی اقتصادی دانست. بخشی از متن اين پيام به اين شرح است:
وقف، صدقه جاريه در جغرافيای زمان، باقيات صالحات ماندگار و ره‌توشه آخرت است که با حبس سرمايه‌ای از دادهای الهی در کارهای نيک و خيرات مبرات انجام می‌‌گيرد. بر پايه آموزه‌های وحيانی اسلام، دارايی و سرمايه هرکسی غير از خوراک و پوشاک مصرفی، چيزی جز وقف در راه خدا نيست که مصارف اخروی انسان را تامين و تضمين می‌کند و وزر و بال را در روزی که «لا ينفع فيه مال و لا بنون» از آدمی بر می‌دارد و دادرس مردمان و فريادرس روزهای سخت مواقيت پنجاه‌گانه است.
واقف امروز، با وقف کردن بخشي از بخشش‌هاي الهي، خود را براي روزي آماده مي‌کند که «نه داد و ستدي است و نه دوستي و شفاعتی» اين چنين آرايه‌های زندگی دنيوی را سازه‌ای استوار برای سرای اخروی خويش می‌سازد و به آموزه وحيانی «الباقيات و الصالحات خير عند ربک ثوابا و خير عملا» پاسخی مثبت و درخور میدهد. وقف زيباترين مهندسی اقتصادی است که زينت‌های حيات دنيوی را از کميت به کيفيت تبديل می‌کند و از ماده به معنا می‌رسد. وقف، بهترين توسعه عددی از بی‌نهايت صفرهای کمی با «واحديت احديت حق تعالی» و انقلاب و جهش از «کميت به کيفيت» بر پايه صيرورت جهشی از خلق به انشای «وانا الی ربنا لمنقلبون» است. وقف، ساده‌ترين معادله رياضي در پيچيده‌ترين احوالات نفس انساني است. وقف، ايستادن در برابر خواسته‌ها و هواهاي بي‌پايان نفساني و مبارزه عليه وسوسه‌ها و گام‌هاي هبوطي شيطاني است. 

از 35 یاور و خادم و فعال برتر حوزه وقف تجلیل شد
بعد از سخنان میهمانان این همایش و به منظور تجلیل و قدردانی از فعالان حوزه وقف در عرصه های مختلف برگزار شد، از 35 یاور و خادم و فعال برتر حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و گفتمان سازی این سنت حسنه و تلاش گران عرصه های بقاع متبرکه و مراسم اربعین حسینی تجلیل شد.
بر اساس گزارش ایکنا در این مراسم که‌، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان، مدیران فرهنگی و نمایندگان مجلس و صاحب نظران عرصه وقف حضور داشتند، از برگزیدگان ذیل با اهدای لوح تندیس و هدایا تجلیل شد.

فوری//یاوران وقف تجلیل شدند/ ضرورت مردمی کردن وقف
واقفان و فعالان برتر در حوزه وقف:
1- حجت‌الاسلام برزگر از فارس واقف و موسس360 موسسه قرآنی در استان فارس 2- علی اکبر ایلخانی  از تهران، واقف 2 واحد مسکونی در تهران به ارزش 1میلیارد تومان با موضوع قرآنی 3- امان‌الله تقی زاده از کرمان واقف یک واحد مسکونی تجاری به ارزش 1میلیارد تومان(وقف حوزه علمیه) 4- ‌ امیرضا زراتی از تهران واقف 3 دستگاه آپارتمان جهت دانشجویان متاهل دانشگاه امیر کبیر 5- هلن کاظمی شیرازی و محمد حسن کاظمی شیرازی از فارس، واقف 4287 متر مربع زمین به ارزش 120میلیارد تومان 6- خانم نیره محجوب از خراسان رضوی، واقف یک واحد مسکونی به ارزش یک میلیارد تومان(جهت حوزه‌های علمیه) 7- علی رئوفی از کرمانشاه، ارائه عملکرد مطلوب در حوزه موقوفه تحت تولیت مبنی بر ضوابط مقررات اوقاف مشارکت موثر برنامه‌های ملی‌ سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله برنامه‌های اربعین حسینی 8- جمال جعفریان از تهران، ارائه  عملکرد مطلوب در حوزه موقوفه تحت تولیت مبنی بر ضوابط مقررات اوقاف مشارکت موثر در برنامه‌های ملی سازمان اوقاف 9- خدیجه موردزار از فارس، ارائه عملکرد مطلوب در حوزه موقوفه تحت تولیت مبنی بر ضوابط مشارکت مقررات اوقاف مشارکت موثر در برنامه‌های ملی سازمان10- علیرضا برازش از تهران، مدیر شبکه اول سیما به جهت حمایت‌ها و همکاری‌های شایسته در حوزه اطلاع‌رسانی وقف از شبکه اول سیما 11- ‌ علی عسگری از تهران، مدیرعامل خبرگزاری مهر، به جهت انعکاس تولیدات خبری سازمان در سطح وسیع همکاری دفاتر خبرگزاری در سطح استان‌ها با ادارات کل استان‌ها 12- مدیررادیو معارف اسلامی‌، به جهت انعکاس تولیدات خبری سازمان در بخش‌های خبری‌

هیئت امن و خیرین بقعه ساز برتر
19- علی محمدی رجائی از اصفهان واقف مبلغ یکصد میلیارد تومان هزینه در جهت توسعه و عمران بقعه متبرکه 20- سعید نعلبرها از قزوین واقف مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان جهت بازسازی امامزاده 21- امیر حسین زلفی از مرکزی بازسازی کل امامزاده با بیش از 3 تا4 میلیارد تومان هزینه 22- علی اکبر بابازاده از آذربایجان شرقی ، هزینه شخصی به مبلغ 100 میلیون تومان و جذب مشارکتها به مبلغ 800 میلیون تومان 23- محسن رفیق دوست از تهران، هیات امنای فعال در امامزاده 24- سید عبدالخالق افتخاری از کهگیلویه و بویر احمد‌، احیا و آزاد‌سازی بیش از 70 هکتار از اراضی مربوط به امامزاده با ارزش بیش از یک میلیارد تومان که در حال حاضر 50 هکتار آن زیر کشت می‌باشد 25- قنبر ملک شاهکوئی از گلستان، پدر سردار شهید حجت الاسلام محمد علی ملک هستند/ رایزنی با ادارات و خیرین جهت احداث 8 سوئیت 35 متری تکمیل شده و 32 سوئیت در حال ساخت رایزنی با سازمان جنگل‌ها جهت ایجاد جاده ارتباطی حدود 7 کیلومتر از میان جنگل 26- محمد بهشتی از یزد‌، مدیر امامزاده جذب اعتبارات عمرانی جهت احداث حسینیه امامزاده فاضل (ع)27- سید یحیی رحیم صفوی از تهران، هیئت امناء فعال در امامزاده عینعلی و زینعلی

فعالان برتر برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع)
 28- حجت الاسلام تدینی از سیستان، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سیستان به جهت خدمات ویژه در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) 29- حجت الاسلام و المسلمین احمد زاده از خراسان رضوی‌، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی به جهت خدمات ویژه در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع)30- حجت الاسلام و المسلمین محمدیان از بوشهر، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر به جهت خدمات ویژه جهت برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)31- حجت الاسلام و السلمین موسوی از فارس، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس به جهت خدمات ویژه در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) 32- حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی از خوزستان ، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان به جهت خدمات ویژه در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع)33- حجت الاسلام والمسلمین کارونداز همدان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان به جهت خدمات ویژه در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) 34- جناب آقای ظریف از تهران ، مدیر عامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات به جهت خدمات ویژه در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) 35- عبداله کشوری عسگر پوراز همدان خیر و فعال در موکب فاطمه الزهرا(س) کمک نقدی و غیر نقدی در اربعین حسین (ع)

رونمایی از کتاب ۳۰ جلدی نظام مدیریت وقف
یادآور می‌شود، در پایان این همایش از کتاب ۳۰ جلدی نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی رونمایی شد.  این کتاب مفهوم وقف و امور خیریه در 15 کشور اسلامی و 15 کشور غیر اسلامی، روند تاریخی توسعه مدیریت وقف و امور خیریه کشورها و وضع موجود وقف و امور خیریه را در کشورهای مذکور مورد بررسی قرار داده است. این کتاب به همت معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف تهیه و تدوین شده است .
captcha