تولید بیش از 136 هزار اثر فرهنگی در دوره سیزدهم جشنواره امام رضا(ع)
کد خبر: 3504294
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

تولید بیش از 136 هزار اثر فرهنگی در دوره سیزدهم جشنواره امام رضا(ع)

گروه جامعه: در نشست کارگروه فرهنگی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح شد: تولید بیش از 136 هزار اثر فرهنگی در دوره سیزدهم جشنواره امام رضا(ع) محقق شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست کارگروه فرهنگی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، سید جواد جعفری مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و دیگر اعضای این کارگروه برگزار شد.

صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در این نشست با اشاره به اینکه ما در نقطه چهاردهم این جشنواره قرار گرفته‌ایم که اتفاقی بسیار مبارک است، گفت: وارد دوره چهاردهم جشنواره شده‌ایم که به معصوم چهاردهم تعلق دارد و امیدواریم با عنایت حضرت ولی عصر(عج) این دوره نقطه عطفی در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) باشد.

صالحی عنوان کرد: امام رضا(ع) روزگاری میهمان ایرانیان بودند اما امروز ایشان میزبان ما ایرانیان هستند و همه ما بدون اغراق بر سر سفره امام رضا (ع) نشسته‌ایم و هر آنچه در این جشنواره انجام می‌دهیم، به عنوان توشه برمی‌داریم.

وی افزود: این جشنواره کار دل است و خوشحالم که مواردی که سال گذشته به مناسبت برگزاری سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره در کارگروه فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت، عملیاتی شده است.

رئیس کارگروه فرهنگی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: این جشنواره نام مقدس امام رضا(ع) را بر روی خود دارد بنابراین منزلت این اسم باید رعایت شده و برنامه‌ها به صورت فاخر برگزار شود.

وی با بیان اینکه کارگروه فرهنگی در سه محور کلی: شعر، ادبیات منثور و کتابخوانی فعالیت دارد تصریح‌ کرد: خوب است این شاخه‌ها باتوجه به قرابتی که دارند همگرایی داشته باشند و از این رو با توجه به قرابت‌ها در برخی از موضوعات، بهتر است یک ترکیب‌سازی فرا استانی برای این فعالیت‌ها صورت گیرد تا از منظری فراتر به این موضوعات پرداخته‌شود.

وی با تاکید بر تهیه گزارش‌های فراتحلیلی از برنامه‌های کارگروه فرهنگی جشنواره امام رضا(ع) در 13 دوره گذشته گفت: در کارگروه فرهنگی با تنوع موضوعات مواجه هستیم و تهیه گزارش‌های تحلیلی میتواند ما را به نقاط عطف جدیدی برساند و به پربارتر شدن و ایجاد اتفاقات جدید در جشنواره کمک کند.

وی با تاکید بر تقویت رویکرد بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) عنوان کرد: در برخی جشنواره‌ها حرکت به سمت بین‌المللی شدن آغاز شده و با وجود محدودیت‌ها خوب است بقیه برنامه‌ها هم از ظرفیت بین المللی استفاده کنند. ایرانیان بسیاری هستند که در خارج از ایران زندگی می‌کنند و ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند. می‌توانیم از این ظرفیت به منظور حضور در جشنواره بهره‌برداری کنیم. ارادتمندان حضرت رضا(ع) گروه‌های دیگری هستند که می‌توان از ظرفیت آنها بهره برد.

وی افزود: همچنین همکاری فرهنگی با کشورهای مجاور نیز می‌تواند به گسترش بعد بین‌المللی این جشنواره کمک کند.

صالحی بازنگری فعالیت‌ها در حوزه محتوایی و فرهنگی- ترویجی را دو اقدام لازم برای جشنواره امام رضا(ع) دانست و گفت: از آنجا که تکرار برخی فعالیت‌ها می‌تواند آن برنامه را به یک عادت تبدیل کند، جلوگیری و توجه به این امر در برنامه‌ها و فعالیت‌ها یک اقدام بسیار مهم است.

وی افزود: تقویت هیئت داوران به منظور کیفیت بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ایجاد اتاق فکر، نظارت علمی و تخصصی بر اقدامات و ایجاد شاخص ارزیابی و سنجش از جمله مواردی بودند که سال گذشته به آنها اشاره شد و بر اساس گزارش ارائه شده از مسئولان برگزاری، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

صالحی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی جشنواره امام رضا(ع) و جلوگیری از ایستایی این جشنواره عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های ترویجی نیز پاسداشت نام جشنواره امام رضا (ع) و جلوگیری از تساهل در فرآیند برگزاری جشنواره از مواردی بود که سال گذشته به آنها اشاره شد.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و خانه کتاب به عنوان دو بازوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده همکاری با بنیاد امام رضا(ع) هستند. امیدوارم با عنایات ثامن الحجج چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) پر ثمر‌تر از سال‌های گذشته باشد و نقطه عطفی برای دوره‌های قبل محسوب شود.

تولید بیش از 136 هزار اثر در کارگروه فرهنگی

همچنین سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، در این نشست با تاکید بر اینکه در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اراده عقیدتی وجود دارد، گفت: در دوره سیزدهم جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و در قالب 13 برنامه فرهنگی کارگروه فرهنگی بیش از 136 هزار اثر تولید شده‌است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه در دوره سیزدهم از مجموع برنامه‌ها پنج برنامه برترعضو کارگروه فرهنگی بودند، افزود: که این موضوع موفقیت این کارگروه را نشان می‌دهد.

در این نشست هم چنین همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خواستار گفت‌وگوهای رسانه‌ای با دبیران برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شد.

بر اساس این گزارش، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، محمد نیاکان مدیرکل ارشاد استان ایلام و دبیر جشنواره خاطره و سفرنامه نویسی رضوی، محمدرضا سوقندی مدیرکل ارشاد سمنان و دبیر جشنواره داستان نویسی رضوی،جواد کارگران دهکردی مدیرکل ارشاد چهارمحال و بختیاری و دبیر جشنواره تولید کتاب رضوی برای کودکان و نوجوانان، محمد رضا علیزاده مدیرکل ارشاد کرمان و دبیر جشنواره شعر رضوی، همایون قنواتی مدیرکل خوزستان و دبیر جشنواره شعر رضوی عربی، فاضل عبادی مدیرکل ارشاد همدان و دبیر جشنواره دوبیتی و رباعی سرایی رضوی، محمد اله یاری معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی، قیصری نیک دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال رضوی، عباس زارع نماینده جشنواره بین‌المللی نامه‌ای به امام رضا(ع)، بهاره شفیعی نماینده جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی و فریماه بوشهری نماینده جشنواره مشاعره رضوی به ارائه گزارش از فعالیت‌های خود پرداختند.

captcha