روایت شیعه شدن قبیله‌ای از یمن به دست امام علی(ع) و تحکیم ریشه مقاومت در صنعا
کد خبر: 4208902
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
بانوی فعال قرآنی یمن در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

روایت شیعه شدن قبیله‌ای از یمن به دست امام علی(ع) و تحکیم ریشه مقاومت در صنعا

سوسن حسن عبدالله الفضلی گفت: پیامبر اکرم(ص) ابتدا خالد بن ولید را برای دعوت مردم یمن به اسلام به آن سرزمین اعزام کرد، اما پس از شش ماه تلاش حتی یک نفر هم اسلام را نپذیرفت، در مأموریت دیگری امام علی(ع) به یمن اعزام شد و ایشان پس از نماز صبح و حمد و ثنای خداوند نامه پیامبر اکرم(ص) را برای مردم هَمْدان قرائت کرد و در همان روز کل قبیله اسلام را پذیرفتند.

روایت شیعه شدن قبیله‌ای از یمن به دست امام علی(ع)

سوسن حسن عبدالله الفضلی، فعال قرآنی یمن و مدیر مؤسسه قرآنی «النون» صنعا در گفت‌وگو با ایکنا، تصریح کرد: روز قدس رمضان ۱۴۴۵ با حضور گسترده ملت‌های آزاده در سراسر دنیا، به‌ویژه در شهر‌های مختلف یمن پیام قاطع و محکمی برای رژیم سفاک صهیونیستی داشت. شش ماه از تجاوز رژیم صهیونیستی و پایداری مردم غزه و فلسطین قهرمان گذشته و بدون شک نقطه عطف طوفان الاقصی در تاریخ منطقه ما ماندگار خواهد بود و شرایط بعد از این عملیات هرگز مانند قبل از آن نخواهد بود. نکته مهم‌تر اینکه اسرائیل این نتیجه را پذیرفته و بسیاری از مسئولان اسرائیلی معتقدند که از سال ۱۹۴۸ چنین واقعه‌ای را ندیده‌اند؛ لذا آن‌ها این عملیات را عملیاتی هجومی علیه موجودیت خود می‌دانند؛ این موضوع کاملاً درست است.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: طوفان الاقصی بقای رژیم کودک‎کش اسرائیل را در معرض تهدید قرار داد و سستی و شکست امنیتی، سیاسی و نظامی آن را اثبات کرد و نشان داد که این رژیم سفاک در حال فروپاشی است و اگر شیطان بزرگ به آن کمک نمی‌کرد، قطعاً فرو می‌پاشید. ارزیابی مشترک آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها این است که عملیات ۷ اکتبر نزدیک بود به نابودی رژیم اسرائیل منجر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مظلومیت فعالیت‌های قرآنی در مساجد و محافل عمومی یمن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در زمان رئیس‌جمهور مستعفی یمن، علی عبدالله صالح، برنامه‌ریزی به نحوی بود که هیچ فعالیت قرآنی همگانی و عمومی در کشور صورت نگیرد و سال‌ها روی این موضوع کار کردند تا قرآن و برنامه‌های قرآنی را از متن جامعه به گوشه خانه‌ها ببرند.

تحکیم ریشه مقاومت در یمن

الفضلی بیان کرد: قرآن کریم، منهج تربیتی را پایه‌گذاری کرده و در این کتاب بر بحث تربیتی تأکید شده است، یکی از شیوه‌های تربیتی که در قرآن آمده، تربیت جهادی است، تربیتی که تنها مشوق انسان به جهاد نیست، بلکه انسان را به مقابله ظلم تشویق می‌کند، چیزی که در فطرت انسان وجود دارد؛ لذا دولت‌های دیکتاتور از این روشنگری و مباحث تربیتی فراری بوده و با هر شیوه و خدعه‌ای به دنبال کم‌رنگ کردن نقش قرآن در سطح عمومی جامعه هستند.

وی گفت: آیات جهاد در قرآن کریم برای تأکید بیشتر بر مقابله با ظلم و انتقام از ظالمان است، خداوند در قرآن کریم بر دفاع از نفس و مقاومت در مقابل ظالمان تأکید می‌کند تا مسلمانان در مقابل با دشمنان خود، سستی نکنند و وعده الهی، حکمرانی مستعضفان بر زمین است.

مدیر مؤسسه قرآنی النون یمن، ابراز کرد: ما باید فرهنگ مقاومت داشته باشیم بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. مقاومت تنها با سلاح نیست، بلکه با اندیشه و فرهنگ است، مقاومت با سلاح و مقاومت با اندیشه، متلازم هم هستند، مقاومت ریشه در اندیشه‌های دینی دارد. اسلام ما را به مبارزه در برابر کسانی که به ما ظلم می‌کنند، امر کرده است.

الفضلی با تقدیر از شخصیت و تفکر امام خمینی(ره) گفت: ایشان فرهنگ مقاومت را در کشور‌های عربی ترویج کردند و ما همان مسیر را ادامه خواهیم داد.

روایت شیعه شدن قبیله‌ای از یمن به دست امام علی(ع)

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به روایاتی پیرامون یمن و مردمان شجاع این سرزمین اشاره کرد و گفت: یمنی‌ها اولین قومی بودند که دعوت حضرت ابراهیم(ع) برای حج خانه خدا را اجابت کردند. مرحوم کلینی(ره) در کتاب شریف کافی از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) روایت می‌کند که؛ «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ أَذَّنَ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَحُجُّوا هَذَا الْبَیْتَ ... وَ کَانَ أَوَّلُ مَنْ أَجَابَهُ مِنْ أَهْلِ‏ الْیَمَن: ابراهیم(ع) مردم را به حج دعوت کرد و فرمود ای مردم، من ابراهیم خلیل الله هستم. خداوند به شما فرمان می‌دهد که حج این خانه(کعبه) را به جا آورید... اولین کسانی که دعوت ابراهیم را اجابت کردند گروهی از یمنی‌ها بودند»(کافی؛ ج‏۴؛ ص ۲۰۵).

این استاد حوزه و دانشگاه در یمن افزود: «یمنی‌ها توسط امیرالمؤمنین(ع) اسلام را پذیرفتند»، از مُسلّمات تاریخی است که پیامبر اکرم(ص)، خالد بن ولید را به همراه جمعی از مسلمانان از جمله براء بن عازب برای دعوت مردم یمن به اسلام به آن سرزمین اعزام کرد، اما پس از شش ماه تلاش حتی یک نفر هم اسلام را نپذیرفت و حتی به وی سلام هم نمی‌کردند. پیامبر اکرم(ص) در مأموریت دیگری امیرالمؤمنین، امام علی(ع) را برای اعزام به یمن فراخواند و به او فرمودند، خالد و همراهانش را بازگرداند و اگر کسی از آنان مایل بود با امام علی(ع) بماند مانع او نشود.

روایت شیعه شدن قبیله‌ای از یمن به دست امام علی(ع)

وی ادامه داد: براء بن عازب از جمله کسانی بود که با امیرالمؤمنین، امام علی(ع) باقی ماند، می‌گوید: چون یمنی‌ها خبردار شدند که علی(ع) به یمن آمده است، سراغ او آمده و دور او را گرفتند. پس از آن که امام علی(ع) نماز صبح را با ما خواند، برخاست و پس از حمد و ثنای خداوند نامه پیامبر اکرم(ص) را برای مردم قرائت کرد و در همان روز کل قبیله هَمْدان‏ اسلام را پذیرفتند. امام(ع) خبر مسلمان شدن همدانی‌ها را که از قبایل مهم یمن بودند، طی نامه‌ای به اطلاع رسول الله(ص) رساند و چون حضرت، نامه امام علی(ع) را خواند، بسی شکفته و شادمان شد و سجده شکر به جای آورد و پس از سجده نشست و فرمود؛ «سلام بر همدان، سلام بر همدان»، همچنین زمانی نگذشت که دیگر قبایل یمنی به اسلام گرویدند. (شیخ مفید، الارشاد، ج ۱، ص ۶۲ / بحار الانوار، ج ۲۱، ص ۳۶۳).

الفضلی اظهار کرد: این واقعه ضمن آن که فضیلتی برای امیرالمؤمنین(ع) محسوب می‌شود، فضیلتی هم برای اهل یمن است که مسلمان شده به دست عالی‌ترین صحابی و برترین شخصیت جهان پس از پیامبر(ص) هستند و گویا اسلام نیاوردن آن‌ها توسط خالد بن ولید نه از سر انکار و مقاومت بلکه به دلیل استقبال از تقدیری نیکو بود که خداوند برای آن‌ها رقم زده است و آن مسلمان شدن به دست امیرالمؤمنین(ع) بود.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: امیرالمؤمنین امام علی(ع) از پیامبر اکرم(ص) روایت می‌کند که حضرت فرمود «مَنْ أَحَبَّ أَهْلَ‏ الْیَمَنِ‏ فَقَدْ أَحَبَّنِی وَ مَنْ أَبْغَضَهُمْ فَقَدْ أَبْغَضَنِی‏: هر که یمنی‌ها را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که با آن‌ها کینه‌ورزی کند با من کینه‌ورزی کرده است»(کمال‌الدین و تمام النعمة، ج‏۲، ص ۵۴۱/ کنز الفوائد، ج‏۲، ص ۱۵۴/ بحار الانوار ج ۳۴، ص ۳۳۳).

وی یمنی‌ها را اصل شیعه توصیف کرد و گفت: ۳۴ شهید کربلا، مالک اشتر، کمیل، مقداد، اویس، حُجر، عمرو بن‌حمق و هانی، یمنی بوده‌اند و ان شاءالله فروپاشی آل‌سعود به دست یمنی‌ها از مقدمات ظهور خواهد بود.

گفت‌وگو: اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha