نشست «جایگاه قرآن کریم در آفریقای معاصر» برگزار شد
کد خبر: 4206772
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸

نشست «جایگاه قرآن کریم در آفریقای معاصر» برگزار شد

نشست «جایگاه قرآن کریم در آفریقای معاصر» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایکنا به همت کمیته علمی بخش بین‌الملل سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نشست «جایگاه قرآن کریم در آفریقای معاصر» ساعات پایانی شب گذشته با حضور نخبگان قرآنی از کشورهای تونس و الجزایر در مکان بین‌الملل نمایشگاه برگزار شد.

سید حسن عصمتی دبیر این نشست با اشاره به حضور قاریان قرآن در دربار نجاشی پادشاه حبشه (اتیوپی کنونی) در صدر اسلام، آفریقا را نخستین مقصد دیپلماسی قرآنی در تاریخ اسلام دانست.

در ادامه عمر بن علی الجمنی؛ خوشنویس قرآنی تونس با اشاره به تاریخ حضور اسلام در تونس اظهار داشت: هنرهای قرآنی در تونس ریشه در تاریخ این کشور و اندلس دارد و جامع زیتونه در تونس نقشی محوری در فعالیت‌های قرآنی این کشور داشته است؛ افرادی مانند ابن عاشور هما مفسر و هم خوشنویس بوده‌اند.

این خوشنویس معروف جهان اسلام در ادامه به جایگاه مصحف در تونس اشاره کرد و گفت: مصاحف بسیاری در تونس خوشنویسی شده است مانند مصحف تیجانی محمدی و المصحف المرآتیه و خود من هم قرآنی را کتابت کرده‌ام که به زودی چاپ خواهد شد.

در ادامه ارمولی بلال استاد دانشگاه الجزایر و فعال قرآنی نیز در این نشست ضمن اشاره‌ای کوتاه به تاریخچه ورود اسلام به الجزایر و عشق فراوان مردم این کشور به قرآن که در کتاتیب (مکتب‌خانه‌ها) تجلی می‌کند و اکنون نیز ده‌ها هزار از آن در الجزایر فعالیت دارد بیان کرد اصطلاح فرسان القرآن (شوالیه‌های قرآنی) در الجزایر که از گذشته تاکنون به کار می‌رود برای کسانی است که حافظ قرآن می‌شوند.

انتهای پیام
captcha