همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت برگزار شد
کد خبر: 4203700
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت برگزار شد

همایش بین‌المللی «پوشش همگانی سلامت» امروز 15 اسفندماه همراه با ارائه تجارب اجرای برنامه ملی سلامت در سطح کشور و برپایی نمایشگاه دستاورد‌های حوزه سلامت کشورمان برگزار شد.

توصیه دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به ایرانبه گزارش ایکنا، نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع امروز 15 اسفندماه با حضور وزیر بهداشت و نمایندگانی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در پیامی تصویری به این همایش ضمن تقدیر از کشورمان به دلیل برگزاری این رویداد، توجه به پوشش همگانی سلامت را مهم و یکی از اولویت‌های اصلی آن سازمان دانست و گفت: توصیه می‌کنیم تمرکز نظام‌های سلامت و از جمله ایران بر پرسنل بهداشتی و تقویت نظام ارجاع بیشتر شود.

وی اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از سوی کشورمان را فرصت بسیار مناسبی برای ارائه خدمات مطلوب و پیشگیری محور به مردم ارزیابی و بیان کرد: درخواست داریم دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان متعهد به حمایت از سلامت باشد، همچنین ابزار‌ها و امکانات سازمان جهانی بهداشت برای تقویت حوزه بهداشت و سلامت در اختیار همه کشور‌ها از جمله ایران است.

حنان بلخی، رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در پیام تصویری به این همایش گفت: از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم، خدمات بهداشتی مردم‌محور و در دسترس را ارائه می‌کند. دوران همه‌گیری کرونا نشان داد که همه ما برای ارتقای تاب آوری نظام‌های سلامت، باید رویکرد مشترک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های مهم و اساسی برای ارتقای پوشش همگانی سلامت دارد، افزود: تعهد سیاسی دولت‌ها نسبت به حمایت از سلامت هم مهم است و از سوی دیگر نیاز است، تجارب کشور‌ها برای ارتقای خدمات و شاخص‌های سلامت، اشتراک‌گذاری شود.

استقبال ۴۶ میلیون نفر از پویش سلامت

حسین فرشیدی، دبیر علمی همایش با بیان اینکه پوشش همگانی سلامت نیازمند همکاری و هماهنگی درون و برون بخشی و استفاده از نیرو‌های موثر بر سلامت است، گفت: هدف اصلی و کلی ما در نظام سلامت، ارتقای پوشش همگانی سلامت، کاهش هزینه‌های مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش دسترسی عموم جامعه به این خدمات است.

وی از ادغام آموزش در نظام بهداشتی و درمانی و همچنین ایجاد و تقویت ساختار شبکه بهداشت در کشورمان به عنوان عوامل مؤثر بر ارتقای پوشش همگانی سلامت یاد کرد و گفت: خوشبختانه در ۴۵ سال گذشته شاهد ارتقای شاخص‌های مهم سلامت از جمله کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان، افزایش امید به زندگی، دسترسی به آب سالم آشامیدنی و خدمات درمانی در ایران هستیم.

فرشیدی به اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از ابتدای امسال در کشورمان اشاره و تأکید کرد: در این طرح، عمده‌ترین اهداف ما، افزایش دسترسی به خدمات حوزه سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم و کاهش نسبت جمعیت به مراقبان سلامت به یک هزار و ۵۰۰ نفر است. این طرح از ۹ ماه پیش در کشور آغاز شده و در حال حاضر در ۱۹۵ شهرستان کشور با پوشش جمعیت ۲۷ میلیون نفر در حال اجراست. پویش ملی سلامت مورد استقبال بیش از ۴۶ میلیون نفر از مردم کشورمان قرار گرفت که در بررسی این طرح، ضرورت تقویت خدمات بهداشتی و مراقبتی در شهر‌های بزرگ و کلانشهر‌ها مشخص شد.

تجارب موفق ایران در پویش سلامت

علیرضا زالی، دبیر اجرایی نخستین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت با خانواده و نظام ارجاع، هدف از اجرای این همایش را معرفی الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در زمینه پوشش همگانی سلامت عنوان و بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه پوشش همگانی سلامت و کمپین اجتماعی پویش ملی سلامت تجارب موفقی را پشت سر گذاشته است.

وی هدف از برگزاری پویش‌های ملی سلامت را کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و افزایش کیفیت زندگی مردم دانست و گفت: در پویش اخیر که دیابت و فشارخون هموطنان مورد آزمایش و سنجش قرار گرفت، ۴۶ میلیون نفر از جمعیت هدف مشارکت داشتند و این پویش در سال آینده با سنجش سایر ریسک فاکتور‌ها تداوم خواهد داشت.

دو بعد سلامت خانواده

جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور و استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این همایش گفت: سلامت خانواده دو بعد دارد، یکی اینکه ارائه خدمات به خانواده را مورد توجه قرار می‌دهد و دیگر اینکه توسعه الگوی خانواده را در اجتماع دنبال می‌کند. بدیهی است که این الگو مخالف فردگرایی، تکثرگرایی و استثمار زن و انسان در فرهنگ مسلط جهان امروزی است.

وی با بیان اینکه در این الگو، عقل مشاهده گر به عقل مداخله گر و فعال برای مواجه با آسیب‌های فرهنگی تبدیل می‌شود، اظهار داشت: باید با توسعه سلامت خانواده، فرهنگ‌های اصیل و تاریخی را به مقابله با این سیطره نابجا، فراخواند. از پزشکان و عالمان فرهیخته حاضر در این همایش می‌خواهم به وضعیت آینده جهان و انسان توجه ویژه کنند تا از سیطره فرهنگی غرب که زنان و دختران در معرض آسیب‌های آن هستند، نجات یابیم.

ارتقای شاخص‌های سلامت در کرمانشاه

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۶ شهر را زیر پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دادیم، گفت: با اجرای برنامه سلامت خانواده در این شش شهرستان شاخص‌های بهداشتی ارتقای قابل توجهی پیدا کرد، برای مثال مراقبت مادران باردار از ۹۰ درصد به ۱۰۰ درصد، مراقبت نوزادان از ۵۹ درصد به ۸۵ درصد و مشاوره فرزندآوری از ۶۲ درصد به ۹۸ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون (ماهانه)، از ۵۴ درصد به ۸۰ درصد و مراقبت از بیماران دیابتی از ۳۵ درصد به ۷۵ درصد رسیده است.

اسناد بین‌المللی باید مبتنی بر خانواده تدوین شود

همچنین در این همایش بیانیه‌ای خوانده شد. در این بیانیه که از سوی محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت قرائت شد، به دوازده حوزه اولویت‌دار سلامت خانواده که نیازمند تغییرات گفتمانی در سطح ملی و بین‌المللی است، اشاره و تاکید شد.

حفظ سلامت به عنوان یک حق و مسئولیت، توجه به معنویت توحیدی و الهی به عنوان یکی از ابعاد سلامتی، محور قرار دادن خانواده در سیاست‌های بهداشتی خصوصا در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پرهیز از فرد محوری و مقابله با عوامل اجتماعی و مداخلات آسیب‌رسان به خانواده ازجمله القای تعاریف ساختگی از خانواده و جنسیت و حفظ امنیت اطلاعات در بستر سلامت الکترونیک در سطح ملی و بین‌المللی از اهم حوزه‌های مورد اشاره در این بیانیه است.

جبران جمعیتی، ارتقای سلامت خانواده مبتنی بر فرهنگ، دین و بوم، مردمی‌سازی نظام سلامت با تاکید بر نقش مادران به عنوان سفیر سلامت خانواده و پیگیری جنبش بین‌المللی تعهد به خانواده طبیعی به عنوان یک دستور کار جهانی برای سلامت خانواده از دیگر نکاتی است که کشورها بدان متعهد شدند.

در بخشی از بیانیه آمده است: یک بازنگری اساسی مبتنی بر خانواده خصوصا در آرمان 5 و 10 سند توسعه پایدار(۲۰۳۰) نیاز است و خانواده محوری در توسعه و سلامت باید در صدر توجه قرار گیرد. کشورها با مشارکت فعال و مبتنی بر فرهنگ خود، مانع نگاه یک جانبه و سلطه جویانه فرهنگی اسناد بین‌المللی خواهند شد و به تدریج اجازه نگارش نسخه واحد مدیریت فرهنگی جهان را به گروه‌های خاص و سازمان‌های بین‌المللی وابسته به چند کشور با فرهنگ‌های معین خصوصا در عرصه سلامتی نمی‌دهند.

یادآور می‌شود، در این همایش پنج پنل تخصصی با موضوعات مختلف از جمله ادغام آموزش، تقویت نظام شبکه، مردمی‌سازی نظام سلامت، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و سلامت الکترونیک با حضور متخصصان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی برگزار شد.

ارائه تجارب اجرای برنامه ملی سلامت در سطح کشور و برپایی نمایشگاه دستاورد‌های حوزه سلامت کشورمان از دیگر بخش‌های این همایش دو روزه است.

انتهای پیام
captcha