برگزاری میزگرد بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل
کد خبر: 4201441
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹

برگزاری میزگرد بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل

میزگرد بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه و تبعات آن برای رژیم صهیونیستی در مالزی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، میزگرد بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه و تبعات آن برای تل‌آویو  به همت مرکز شرق _ غرب آسیا(Asia WE) و مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی(IAIS) و حمایت رایزنی فرهنگی ایران در مالزی سه‌شنبه، 1 اسفند‌ماه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی (IAIS) مالزی برگزار شد.

  در این نشست محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، حبیب الله ارزانی رایزن فرهنگی ایران در مالزی، سفرای افریقای جنوبی و الجزایر در مالزی ،کاردار سفارت پاکستان و آفریقای جنوبی و همچنین برخی از جامعه دانشگاهی، سیاستگذاران، فعالان و اعضای جامعه علمی و رسانه‌ای مالزی حضور داشتند.

سخنرانان این میزگرد دیو مالکومسون، سفیر  آفریقای جنوبی در مالزی، چاندرا مظفر، رئیس جنبش بین‌المللی برای دنیای عادلانه(JUST)، شریف ابوشماله، فعال فلسطینی و مدیر بنیاد الاقصی مالزی، سید عزمان احمد نووی، مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی (IAIS) مالزی و حبیب الله  بابایی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران بودند.

در ابتدای این میزگرد سید عزمان احمد نووی، مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی (IAIS) مالزی به نمایندگی از مراکز میزبان ضمن تشکر از مهمانان هدف از برگزاری نشست را بررسی زمینه‌های سیاسی ابتکار افریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی و بررسی آخرین وضعیت حقوقی - قانونی  ابتکار در دیوان بین‌المللی دادگستری وبررسی تبعات محکومیت اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری برای تل  آویو بیان و اظهار امیدواری کرد که گفتگوهای این نشست در رسیدن به این اهداف موثر باشد.

 دیو مالکومسون، کمیسر عالی (سفیر) آفریقای جنوبی در مالزی در ابتدای این میزگرد با اشاره به روند برگزرای دادگاه و نتایج شکایت افریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در عالیترین دادگاه سازمان ملل در لاهه گفت که اسرائیل نسخه افراطی‌تری از آپارتاید را در سرزمینهای فلسطینی اعمال می‌ند. دیو مالکومسون گفت که او این شکل از آپارتاید را در کشور خود دیده است و حالا در سرزمینهای فلسطینی‌ها می‌توان آن را دید، شنید و احساس کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت : طرح دعوی این کشور علیه اسرائیل، فرصتی بود تا یکی از جملات ماندگار نسلون ماندلا رهبر فقید مبارزات ضدآپارتاید را یادآوری کند که گفته بود: آزادی ما بدون آزادی مردم فلسطین، کامل نخواهد شد. 

مالکومسون در ادامه در خصوص همکاری مالزی در حمایت از این شکایت گفت که آفریقای جنوبی مالزی را به عنوان یک متحد کلیدی در دفاع از حقوق فلسطینیان و تعیین سرنوشت آنها میداند. از زمانی که آزادی خود را به دست آوردیم، می‌دانستیم که مالزی همیشه در کنار ما در مورد مسئله فلسطین خواهد بود. میدانم که مالزی در این موضوع ثابت قدم خواهد بود و من به امیدواری خود ادامه خواهم داد.  

همچنین حبیب الله  بابایی، دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و همچنین مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران در ادامه نشست در سخنانی گفت این جلسه می‌تواند فرصت مناسبی برای بحث پیرامون مسائل مهم بشریت معاصر در سراسر جهان باشد.

وی افزود: وقتی به تاریخ تمدن غرب نگاه می‌کنیم، با دگرگونی‌های بزرگی روبرو می‌شویم. این تحولات عظیم در تاریخ غرب، با شکهای بزرگی همراه بوده است. غرب مدرن با نخستین شک بزرگ آغاز شد. سؤال و تردید این بود که آیا می‌توان به مسیحیت اعتماد کرد؟ آیا مسیحیت می‌تواند برای ما رفاه، آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ منفی بود! 

مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران در ادامه سخنان خود افزود: فاجعه غزه و هولوکاست غزه این بار (هفتم اکتبر) به ویژه کشتار کودکان و نسل‌کشی اسرائیل آگاهی جهانی جدیدی را در سراسر جهان اعم از  مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد. این آگاهی جهانی و بار دیگر شک بزرگ ناشی از مصائب تاریخی، سؤالات جدیدی را در برابر ارزشهای ریاکارانه دنیای مدرن مطرح کرد. سؤالی از این قبیل: آیا بین مدرنیته غربی و مدرنیته توصیه شده به شرق تفاوتی وجود دارد؟ آیا وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم، انسان غربی با انسان غیرغربی تفاوتی دارد؟ آیا ارزشهای غربی برای جهان غیرغربی و همچنین جهان غربی صلح و رفاه ایجاد خواهد کرد؟

وی افزود: آفریقا و فلسطین امروز عقلانیت مشترک، اخلاق مشترک، همدردی مشترک و مقاومت مشترک دارند. همین اشتراک را می‌توان در میان ملتهای ایران، ملتهای یمن، ملت لبنان و ملتهای آمریکای جنوبی در زمانی که با نژادپرستی و تحریم‌های مختلف مواجه می‌شوند، مشاهده کرد.

وی با اشاره به ابتکار افریقای جنوبی اضافه کرد: جایگاه فعالیت‌های آفریقای جنوبی و نقش تعیین‌کننده آن نه تنها همدردی بشردوستانه است، بلکه نقطه آغاز وحدت و نظم جدید بشردوستانه محسوب می‌شود. صرفنظر از اینکه مسلمان باشیم، مسیحی یا حتی بیدین باشیم، باید به انسانیت، به اخلاق متعهد باشیم. درست است که ما مسلمانان با فلسطینیها همدردی میکنیم، شاید به این دلیل که آنها مسلماناند و ما نیز مسلمانیم. اما رفتار آفریقای جنوبی بیش از آنکه رفتاری مذهبی و مسیحی باشد، یک شورش عقلانی علیه یک نظام سلطه غیرمنطقی (از جمله بریتانیا، ایالات متحده و اسرائیل) به شمار می‌رفت.  

وی افزود: من فکر می‌کنم که این افق جدید میتواند راه جدیدی را برای اتحادهای جدید، وحدت و آینده بشردوستانه برای نظم جهانی بگشاید. این قدرت جدید جهانی فقط قدرت نظامی نیست، قدرت عقلانی است، قدرت اخلاقی و قدرت معنوی که رشد و توسعه متفاوتی را در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.

چاندرا مظفر، رییس بنیاد عدالت برای صلح مالزی در سخنانی با عنوان «از آفریقای جنوبی الهام بگیرید، به دنبال عدالت برای فلسطین باشید» گفت: امروز با هم جمع شده‌ایم تا از مبارزه‌ای حیاتی برای برقراری عدالت و حقوق بشر سخن بگوییم. این جمعبندی از تلاشهای جنبش بین‌المللی برای یک جهان عادلانه، معروف به JUST، است که به نمایندگی از مردم فلسطین صدای خود را بلند کرده است. ما از اقدام دولت آفریقای جنوبی به خاطر مطرح کردن یک درخواست ضروری از دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) تقدیر می‌کنیم. این درخواست که خواستار صدور یک حکم فوری به جهت نقض تعهدات اسرائیل تحت کنوانسیون ژنو ۱۹۴۸ است، یک گام قاطع در محکومیت کشتار گستردهای است که در غزه شاهد آن هستیم.ا

شریف ابوشماله، فعال فلسطینی و مدیر بنیاد الاقصی مالزی در این نشست پس از تشریح آخرین اخبار در خصوص جنایات اسرائیل گفت : رژیم صهیونیستی طی چندین دهه اخیر برای تثبیت موقعیت خود در منطقه خاورمیانه و گسترش مرزهای خود، به انواع و اقسام اعمالی که در مغایرت با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است، دست زده است. از جمله اعمالی که این رژیم به کرات مرتکب آن شده جنایت علیه بشریت است. ارتکاب اعمالی از جمله قتل عمد، نابود سازی، اخراج یا انتقال اجباری، حبس کردن، شکنجه و تبعیض نژادی از جمله اقداماتی است که این رژیم برای حفظ و بقای موجودیت خود مرتکب شده که مصداق بارز جنایات بین المللی است. تحــولات بین المللــی بیانگــر آن اســت کــه جنایــات اســرائیل علیــه مــردم فلســطین همچنــان در کانــون توجهــات جهانــی قــرار دارد. قطعنامه هایــی کــه علیــه اســرائیل در زمینــه نقــض حقــوق بشــر صــادر شــده اســت، مملــو از درخواســتها، محکومیت‌هــا، ابــراز تأســف‌ها و همچنیــن دســتور بــه پایــان دادن فــوری بــه نقــض حقــوق بشــر بــوده است که به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی در این ارتباط یک رویکرد دوگانه اتخاذ کرده است. 

 این فعال فلسطینی مقیم مالزی افزود: آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد و دنیا شاهد و ناظر آن است یک جنایت وسیع علیه بشریت است. سکوت مجامع بین المللی و حمایت از چنین جنایتی از طرف کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر نظیر ایالات متحده آمریکا، فرانسه ، آلمان و ... و همچنین برخی از  سازمانهای منطقه ای و بین‌المللی که سران آنها با سفر به سرزمین‌های اشغالی این جسارت را به رژیم صهیونیستی داده است که بدون در نظر گرفتن ابتدایی‌ترین اصول مرتبط با حقوق بشر اقدام به نسل کشی کند، خود عین همان جنایت است که مردم بی دفاع و کودکان را هدف قرار داده است.   

شریف شماله با تمجید از ابتکار آفریقای جنوبی  بیان کرد: در حالی که کشورهای غربی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند چشمان خود را بر روی کشتار دسته جمعی مردم فلسطین در غزه بسته اند، دولت آفریقای جنوبی در یک اقدام انسانی و شجاعانه، رژیم صهیونیستی را در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه به میز محاکمه کشانده است.

انتهای پیام
captcha