رسانه‌ها؛ زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست کشور
کد خبر: 4201000
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

رسانه‌ها؛ زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رسانه به عنوان زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست کشور تلقی می‌شود، گفت: درب سازمان حفاظت محیط زیست همواره به روی‌ رسانه‌ها باز است.

علی سلاجقهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همراه با برنامه رونمایی از کتاب‌های عملیات در شرایط طبیعی ویژه دانش‌آموزان و معلمان رشته محیط‌بان، امروز، اول اسفندماه در سالن نشست‌های خبری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

سلاجقه در ابتدای افزود: رسانه به عنوان زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست کشور تلقی می‌شود و همیشه درب سازمان حفاظت محیط زیست به روی رسانه‌ها باز است. امیدوارم بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بتواند ظرفیت‌های مناسب مطالبه‌گری و راهگشایی و گره‌گشایی در ابعاد مختلف محیط زیست را داشته باشد.

وی در رابطه با مسئله تجارت کربن نیز تصریح کرد: اگر این بحث یعنی تجارت کربن در کشور انجام شود، تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت برای صنایع و ایجاد ارزش افزوده برای خانواده‌ها دارد. این تجارت نقش اساسی در کاهش آلایندگی هوا نیز دارد. در این زمینه آخرین نشست با مسئولان بورس را برگزار کردیم و امیدواریم بتوانیم کار را نهایی و اجرایی کنیم. همه ظرفیت‌ها در این زمینه آماده است تا این اتفاق در کشور رخ دهد.

سلاجقه در رابطه با راه‌اندازی سد چپرآباد نیز گفت: با توجه با شرایط اقلیمی بحث اصلی امروز کشور آب شرب مردم است. خوشبختانه با تصمیم دولت حق آبه محیط زیستی اولویت دوم مصارف آب کشور شناخته شد و در این زمینه امیدواریم در نیمه اسفندماه آبگیری سد چپرآباد انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: وضعیت سد گتوند امروز وضعیت مناسبی است. در مورد چم‌شیر نیز این وضعیت در حال حاضر مناسب است و در این زمینه برنامه‌های خوبی انجام شده و هم‌اکنون وضع این مناطق و سد‌های احداث شده در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی در رابطه با برگزاری بیست و یکمین دوره نمایشگاه محیط زیست نیز بیان کرد: سازمان‌ محیط زیست از برگزاری این نمایشگاه حمایت کرده و تمامی مجوز‌های لازم برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که به رویدادهایی برای شناساندن محیط زیست و آگاهی مردم در این زمینه می‌پردازند را صادر خواهد کرد.

سلاجقه اظهار کرد: در حوزه انرژی خورشیدی نیز در این دولت اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و دولت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از انرژی پاک و خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده است. سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تغییر اقلیم نیز طرح‌های بسیار خوبی را به صورت فشرده پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز وزارت نیرو مکلف است که چاه‌های غیر مجاز را در کشور تعطیل کند؛ چراکه این چاه‌ها منجر به خشکی دشت‌ها می‌شود و امروز دشت تهران و ری به عنوان دشت‌های ممنوعه معرفی شده‌اند. در رابطه با دریاچه ارومیه نیز حفر چاه‌ها، کشت نامناسب و وجود کمربند‌های سبز مختلف و ... باعث کاهش ورودی آب به دریاچه شده‌اند که این مسئله از جمله دلایل اصلی خشکی دریاچه است. در گام دوم احیای این دریاچه چاه‌های غیر مجاز تعطیل می‌شود و با بهره‌گیری از الگوی مناسب در کشت محصولات به دنبال احیای این دریاچه خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: بیشترین برنامه‌های جامع مدیریتی برای گونه‌های در حال انقراض جانوری نیز در این دولت انجام شده است. با طرح‌های مدنظر در این زمینه برنامه‌های خوبی برای حفظ این‌ گونه‌ها انجام شده است و با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه تغذیه و سلامت این گونه‌ها، امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته باشیم.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مسئولان حاضر، از کتاب‌های عملیات در شرایط طبیعی (ویژه دانش‌آموزان و معلمان رشته محیط‌بانی) رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha