جنایت رژیم صهیونیستی در رفح؛ تلاشی مذبوحانه برای دریافت دستاورد حداقلی + صوت
کد خبر: 4199646
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
آجرلو تآکید کرد:

جنایت رژیم صهیونیستی در رفح؛ تلاشی مذبوحانه برای دریافت دستاورد حداقلی + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح به ویژه در مناطق مرزی با مصر و کشتار مردم بی‌گناه گفت: این موضوع تلاش مذبوحانه و دست و پا زدن صهیونیست‌ها برای رسیدن به یک دستاورد حداقلی برای پایان دادن به جنگ است.

حسین آجرلو، مدیر گروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و کارشناس مسائل غرب آسیا

حسین آجرلو، مدیر گروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلیل حملات رژیم صهیونیستی به رفح با وجود مخالفت‌ آمریکایی‌ها اظهار کرد: ممکن است اصرار اسرائیل برای استمرار و تشدید حملات به رفح با چند دلیل داخلی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و ... همراه باشد. 

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی، واقعیت امر این است که پس از شکست سنگین رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی به نوعی احساس ناامنی در آنها ایجاد شد. این حس تهدید، رژیم غاصب صهیونیستی را به یک سری از اقدامات چون تداوم جنگ واداشته است. آنها فکر می‌کردند تسلط نظامی بر نوار غزه می‌تواند درک تهدید را در رژیم صهیونیستی کاهش دهد، اما عملا این موضوع اتفاق نیفتاد. 

تداوم روند جنگ و نسل‌کشی نتانیاهو برای حفظ بقای خود

آجرلو با اشاره به اینکه متأسفانه قریب به چهار ماه از جنایات‌ و عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد، اظهار کرد: این عملیات دستاورد خاصی جز اشغال سرزمین جدید و افزایش هزینه‌‌ها، چیزی نصیب رژیم صهیونیستی نکرده است. 

وی افزود: دلیل سیاسی دیگر این است که نتانیاهو براساس سابقه جنگ‌های گذشته (سال‌های 1973 و 1967) می‌داند پس از هر شکست نظامی در رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر وقت به دلیل مسئولیتش در کابینه امنیتی با چالش روبرو می‌شود و اصولا باید صحنه سیاسی را ترک کند. به نظر می‌رسد نتانیاهو برای بقای خود، با این عملیات به دنبال خریدن زمان و کسب محبوبیت دوباره است تا بتواند فعالیت سیاسی خود را ادامه دهد. این موضوع را می‌توان از تحلیل‌ها و نظریات مقامات و تحلیلگران رژیم صهیونیستی به خوبی متوجه شد. 

طراحی نظریه انحراف اذهان عمومی

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در کشاکش تحولاتی که وجود دارد، برای انحراف اذهان عمومی نیازمند جنگ است، گفت: این امر بر پایه نظریه انحراف اذهان عمومی است. رژیم صهیونیستی در ماه‌های پیش از عملیات هفت اکتبر، دچار دو قطبی اجتماعی و بی‌ثباتی سیاسی شد. لذا رژیم صهیونیستی برای حفظ ساحت سیاسی خود حداقل در وضعیت موجود، نیازمند تداوم جنگ است، اما در بعد نظامی باید گفت اسرائیل در قریب به چهار ماه اخیر در عملیات‌های مختلف، موفق نشده است که سطح عملیاتی گروه‌های مقاومت را کاهش دهد و حتی اسرای خود را آزاد کند. اینها موجب فشار بر اسرائیل شده تا بلکه از لحاظ نظامی بتواند به مجموعه‌ای از اهداف خود دست پیدا کند. 

آجرلو جنایات و کشتار مردم بی‌گناه در رفح و عملیات نظامی به ویژه در مناطق مرزی با مصر را دست و پا زدن و تلاش مذبوحانه رژیم صهیونیستی برای رسیدن به یک دستاورد حداقلی برای پایان جنگ دانست و گفت: طبق شواهد زمان رسیدن به پایان جنگ و آتش‌بس به دلیل فشارهای بین‌المللی نزدیک است و صهیونیست‌ها می‌خواهند از وقت محدود باقی‌مانده برای کسب یک دستاورد در حوزه نظامی به نفع خود استفاده کنند.

احیای بازدارندگی توسط عملیات چمن‌زنی نابودکردن گروه‌های مقاومت

وی ابراز کرد: بحث دیگر در حوزه نظامی بحث توازن است. پس از عملیات هفت اکتبر، مقداری از قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی دچار چالش جدی شده است. آنها می‌خواهند با عملیات «چمن‌زنی» و نابودکردن یا تضعیف گروه‌های مقاومت در نوار غزه به نوعی بازدارندگی خود را احیا کنند، اما همچنان در این زمینه با چالش جدی روبه‌رو هستند. (چمن‌زنی: سیاستی که به دنبال کنترل قد چمن‌ها است. اگر راهی برای نابودی چمن‌ها وجود ندارد، حداقل باید مسیری را طی کرد که مانع از گستردگی و بلند شدن طول چمن‌ها شود.)

کد

این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: در مقابل گروه‌های مقاومت توان موشک‌پرانی دارند و اسرا را همچنان حفظ کرده‌اند و علاوه بر آن اقدامات عملیاتی خود را علیه نیروهای صهیونیست ادامه داده‌اند.

بُعد بین‌الملل عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح

آجرلو در ادامه به بعد بین‌المللی عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح اشاره کرد و گفت: فشارهای بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرده است. صهیونیست‌ها می‌خواهند در این مدت محدود و پیش از افزایش فشارها در ماه‌های آینده و هنگامی که وارد آتش‌بس شدند، از این فضا استفاده کرده و اقدامات نهایی را انجام دهند. به خصوص اینکه ایالات متحده آمریکا تا چندی دیگر درگیر مسئله انتخابات خواهد شد و رژیم صهیونیستی تقریبا از فشار آمریکایی‌ها رها می‌شود و از سوی دیگر درگیری اروپایی‌‌ها با مسئله اوکراین نیز می‌تواند آن فضا را برای رژیم صهیونیستی فراهم کند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در حوزه منطقه‌ای این است که عملا رژیم صهیونیستی تلاش دارد که جبهه غزه را در حوزه منطقه‌ای با اقداماتی چون جنگ، گسترش نیروها و حتی انجام برخی عملیات برون‌مرزی در جبهه شمال و سوریه و سایر مناطق و حتی در دریای سرخ به آرامش برساند تا بلکه بتواند بازدارندگی از دست داده خود را بازگرداند، اما در مقابل با واکنش تند  مصر روبه‌رو شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مسئله نسل‌کشی رژیم صهیونیستی مجدد مطرح شده است، بیان کرد: امروز حتی در  میان متحدین رژیم صهیونیستی، تأکید بر جنگ‌طلبی این رژیم، مجدد تقویت شده است به طوری که آنها نیز اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند؛ چنانکه موضع بایدن و برخی دیگر از مقامات اروپایی را در این رابطه شاهد بودیم. اینها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی وضعیت مناسبی نه در جبهه جنگ و نه در بازدارندگی منطقه ـ که موازنه به دست گروه‌های مقاومت باز می‌گردد ـ نداشته است.

رژیم صهیونیستی در داخل دچار چالش شده است

وی تصریح کرد: در بحث سیاسی رژیم صهیونیستی در داخل دچار چالش شده است و این تلاش‌های نتانیاهو موقتی و برای خرید زمان است، چرا که در عمل، نتانیاهو در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی به پایان خود نزدیک می‌شود.

آجرلو درباره عواقب و پیامدهای تداوم این حملات، گفت: پیامد اقدام در رفح این است که رژیم صهیونیستی حداقل توانسته بود با متحدین یک روایت جعلی از غزه ارائه دهد،  اما ورود به رفح و کشتار مردم بی‌گناه به نوعی روایت صهیونیست‌ها را خدشه‌دار کرد.

وی تاکید کرد: کشورهای عربی نیز به شدت به این مسئله بدبین هستند که اگر مسئله اسرائیل جنگ با گروه‌های مقاومت؛ حماس و جهاد اسلامی، است در مناطق شمال غزه و خان یونس (که محل حضور نیروهای حماس است) باید اقدامات خود را انجام دهد، اما ورود به رفح به معنای فشار بر مردم برای کوچ اجباری و کشتار بی‌رحمانه آنها در مناطقی است که منطقه امن اعلام شده بود.

موضع کشورهای همسو با رژیم صهیونیستی علیه کشتار رفح

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه احتمال سرازیر شدن گروهی از مردم فلسطین به مصر وجود دارد، افزود: تمام اینها باعث می‌شود، حتی کشورهایی که با رژیم صهیونیستی همکاری‌هایی علیه حماس می‌کردند و حتی گاهی همسوهای سیاسی با این رژیم داشتند، نیز علیه اسرائیل موضع‌گیری کنند.

آجرلو در خصوص اقدامات احتمالی متحدین به ویژه برخی از کشورهای غربی علیه رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی گفت: عملیات اسرائیل در رفح ابعاد کشتار را وسیع می‌‌کند و این در افکار عمومی جهانی تأثیر منفی می‌گذارد. اگر رژیم صهیونیستی رفح را اشغال کند، شاید جغرافیایی در دست مقاومت نباشد، اما همچنان مقاومت علیه نیروهای رژیم صهیونیستی عملیات انجام می‌دهد.

افزایش تلفات رژیم صهیونیستی با گستراندن جنگ به رفح

وی با اشاره به شکست نیروهای رژیم صهیونیستی در عملیات نظامی و آزادسازی اسرا تاکید کرد: اینها نشان می‌هد رژیم صهیونیستی وارد فرایندی شده است که باید از این به بعد تلفات بدهد و این برای جامعه اسرائیل، سنگین است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه مسئله دیگر این است که اسرائیل فرصت آتش‌بس را از دست داد، گفت؛ این موضوع ممکن است منجر به این شود که گروه مقاومت، راهبردهای خود را سنگین‌تر و تهاجمی‌تر کرده و تلفات سنگینی را به صهیونیست‌ها وارد کنند.

آجرلو در پایان یادآور شد: در بعد امنیتی و تبعات آن و بدبینی سایر کشورها به اسرائیل باید گفت، تبادلات امنیتی با رژیم در منطقه کاهش پیدا می‌کند و در عرصه داخلی نیز عملا فضا برای ملتهب شدن مناطقی چون کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس فراهم می‌شود که اینها می‌تواند برای رژیم صهیونیستی تبعات سنگینی نداشته باشد. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha