احزاب اصلی انگلیسی و از دست دادن آرای مسلمانان
کد خبر: 4197653
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

احزاب اصلی انگلیسی و از دست دادن آرای مسلمانان

تحلیلگران از رویگردانی مسلمانان انگلیس از احزاب اصلی این کشور به دلیل حمایت این احزاب از رژیم صهیونیستی و عدم تمایل آنها به مقابله با پدیده اسلام‌هراسی خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، رویگردانی مسلمانان انگلیس از احزاب اصلی این کشور به دلیل حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی و عدم تمایل آنها به مقابله با پدیده اسلام‌هراسی به احتمال فراوان باعث از دست دادن آرای مسلمانان از سوی احزاب کارگر و محافظه‌کار می‌شود؛ امری که ممکن است بر شانس آنها در انتخابات آتی تأثیر بگذارد.

پیتر اوبرن، روزنامه‌نگار مستقل در مقاله‌ای که در میدل ایست آی منتشر کرده است با اشاره به این مطلب می‌گوید: دولت انگلیس به ریاست ریشی سوناک، متعلق به حزب محافظه‌کار، در بیانیه‌ای به شدت بر حمایت کامل از [اسرائیل]، تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن، پس از بیش از 100 روز جنگ در غزه خبر داد.

حزب کارگر نیز از این قاعده مستثنا نبود. رهبر این حزب، در سخنرانی خود در نشست جنبش کارگری یهودی که چند روز پیش در شمال لندن برگزار شد، حمایت بی‌قیدوشرط خود را از [اسرائیل] ابراز کرد.

به گفته نویسنده مقاله، رهبر حزب کارگر با این سخنرانی خود برای اولین بار به طور علنی در مورد تصمیم حزب کارگر برای کنار گذاشتن حمایت خود از کشور فلسطین سخن گفت. به گفته او با توجه به امتناع نتانیاهو از پذیرش راه‌حل دو دولتی، رهبران دو حزب زمان عجیبی را برای این کار انتخاب کردند.

بااین‌حال، صداهایی از سوی رهبران سیاسی در بریتانیا شنیده می‌شود که به مواضع هر دو طرف در جنگ غزه حمله کردند. جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر، از موضع کشورش در رد درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه انتقاد کرد و حزب محافظه‌کار حاکم و حزب اصلی اپوزیسیون، یعنی حزب کارگر را مورد حمله قرار داد.

این نویسنده انگلیسی می‌گوید که هیچ یک از طرفین از جنایات اسرائیل در نوار غزه یا بیان صریح اقدام به نسل‌کشی توسط سران این رژیم، ابراز نگرانی نکردند.  

در یک نظرسنجی از 30 هزار شرکت‌کننده مسلمان که اواخر اکتبر انجام شد، تنها 5 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که در انتخابات عمومی بعدی به حزب کارگر رأی خواهند داد. این تعداد بسیار کمتر از 71 درصد مسلمانان بریتانیایی است که در سال 2019 به این حزب رأی داده‌اند.

حزب محافظه‌کار که در سال 2019، حدود 9 درصد از آرای مسلمانان را به دست آورد، کمتر از یک درصد از آرای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را دریافت خواهد کرد.

اوبرن در مقاله خود معتقد است که برای فلسطینی‌ها غیرممکن است که به بریتانیا ـ با هر یک از این دو رهبر در قدرت ـ برای ایفای هرگونه نقشی در ایجاد صلح پس از پایان درگیری اعتماد کنند.

به گفته نگارنده، هماهنگی مواضع دو طرف اصلی در قبال غزه «جدیدترین و وحشتناک‌ترین نمونه» از توافقنامه «اعلام نشده» آنها است که در بهترین حالت بر مبنای نادیده گرفتن مسلمانان و در بدترین حالت هدف قرار دادن و به حاشیه راندن آنها است.

به گفته نویسنده، در حالی که احزاب محافظه‌کار و کارگر از مسلمانان روی برمی‌گردانند و به سمت راست متمایل می‌شوند، ممکن است شاهد ظهور یک آگاهی سیاسی اسلامی جدید در بریتانیا باشیم.

با این حال، نویسنده از مسلمانان بریتانیا خواست تا بر اختلافات خود غلبه کنند زیرا اگر می‌خواهند صدایشان در سطح ملی شنیده شود، باید راهی برای همکاری بیابند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha