برگزاری کارگاه ترمیم نسخه‌های خطی قرآن در نمایشگاه کتاب قاهره
کد خبر: 4196678
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸

برگزاری کارگاه ترمیم نسخه‌های خطی قرآن در نمایشگاه کتاب قاهره

در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره، کارگاه ترمیم نسخه‌های خطی قرآن در غرفه الازهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، غرفه الازهر در پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره که در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مصر در حال برگزاری است، کارگاهی را برای مرمت و نگهداری کتاب‌ها و نسخه‌های خطی برگزار کرده که هدف آن کمک به آشنا ساختن مردم با چگونگی حفظ کتاب‌ها و نسخ خطی مهم، نحوه ترمیم آنها و روش مناسب برخورد با آنها است.

محمود سعد، معاون اداره مرمت نسخه‌های خطی مصر گفت: یکی از مهم‌ترین نسخه‌های خطی موجود، قرآن مربوط به عصر مملوکی است که در سال 866 هجری قمری کتابت شده و متعلق به همسر شاهزاده کدخدا است که در  سال 1165 هجری قمری آن را وقف رواق ترکان در  مسجد الازهر کرده بود. بر روی این نسخه قرآن برخی مطالعات فنی انجام شده که بخشی از پایان‌نامه دکتری او بوده تا علل و عوامل آسیب آن مشخص شود و اقدامات مناسب برای ترمیم آن صورت گیرد.

در بررسی‌ها مشخص شد که کاغذ این نسخه خطی داخلی است و پس از بررسی مرکب‌ها و نوع کتابت، روش مناسب ترمیم آن مشخص می‌شود. در این غرفه مجموعه‌ای از تصاویر قرآن‌ها قبل و بعد از مرمت به نمایش گذاشته شده است.
در حین مرمت تعدادی حشره پیدا شد که از کاغذ تغذیه می‌کردند. هدف از انتشار تصویر این حشرات آشنایی دوستداران و گردآورندگان کتاب‌ها و نسخ خطی مهم با این آفات است که بدانند اگر آلودگی وجود داشته باشد، می‌شود به گونه‌ای ترمیم شود که باعث از بین رفتن نسخه خطی نشود.
مجموعه نسخ خطی موجود در کتابخانه الازهر یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های جهان است، بسیاری از این نسخ شامل نسخ قرآن کریم و همچنین آثاری در علوم شرعی و دیگر علوم است، بررسی دقیق این نسخ با ابزارها و فناوری‌های نوین، حقایق جدید بسیاری را در زمینه دوره‌های مختلف تاریخی در مصر از جمله دوران ممالیک و فاطمیان را روشن می‌سازد.

انتهای پیام
captcha