مساجد کهن کنیا با سابقه 600 سال عبادت نمازگزاران
کد خبر: 4194163
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

مساجد کهن کنیا با سابقه 600 سال عبادت نمازگزاران

بازدید از سایت‌های باستان‌شناسی لامو بدون بازدید از مساجد آن که از قدیمی‌ترین مساجد کنیا هستند و قدمت آن به 600 سال می‌رسد، هرگز کامل نمی‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ ملل، بازدید از سایت‌های باستان‌شناسی لامو بدون بازدید از مساجد آن که از قدیمی‌ترین مساجد کنیا هستند و قدمت آن به 600 سال می‌رسد، هرگز کامل نمی‌شود. این مساجد که توسط موزه‌های ملی کنیا (NMK) به عنوان آثار ملی شناخته می‌شوند، سالانه صدها هزار گردشگر را برای زیارت معنوی جذب می‌کنند. مشهورترین آنها مسجد جمعه پوآنی است که در شهر قدیمی لامو یافت شده و مسجد سیو در جزیره پاته که هنوز هم تا به امروز مورد استفاده و فعال هستند.

 مسجد سیو بزرگترین مسجد است و ظرفیت پذیرایی بیش از 600 نمازگزار را دارد، در حالی که مسجد پوانی هم ظرفیت 500 نفر را داراست. دیگر مساجد تاریخی مشهور در لامو عبارتند از مسجد جامع یا جمعه در شلا، مسجد جمعه سیو، مسجد جمعه تاکوا، مسجد جمعه شانگا و مونیه کومبو در جزیره پاته، مساجد ایشاکانی، ماندا، اونگوانا و شالفاتانی در جزیره فازا.
همه این مساجد تحت نظارت موزه ملی کنیا به عنوان بخشی از مکان‌ها و بناهای تاریخی لامه هستند. مسجد جمعه شلا به مدت 194 سال قدمت دارد که در سال 1829 ساخته شده است. شلا در قرن نوزدهم به اوج خود رسید، به‌ویژه از سال 1829 تا 1857، در این دوره پنج مسجد در روستا ساخته شد و مسجد جمعه شلا هنوز منطقه پربازدید در این ناحیه‌ است.

مسجد جمعه شلا

برخلاف اکثر مساجد قدیمی در منطقه ساحلی، مسجد جمعه شلا دارای یک مناره است.

مناره‌ها اشکال مختلفی دارند، از برج‌های ضخیم گرفته تا مناره‌های سر به فلک کشیده و باریک مدادی. هنری برنیر، که مدت‌ها ساکن شلا بود، در بخشی از هتل پپونی کنونی زندگی می‌کرد و نظارت و هزینه مرمت کامل مسجد جمعه شلا را در سال 1948 پرداخت کرد.

این مسجد نیز تحت نظارت برخی از اهالی روستا مرمت شد. در سال 2021، NMK اعلام کرد که به دنبال حداقل 50 میلیون کرون برای بازسازی مسجد جمعه پوآنی و سییو است که در آستانه فروپاشی قرار داشتند.

بیشتر این مساجد نیاز مبرمی به مرمت و نگهداری دارند. معدود مساجد قدیمی اما پابرجا معمولاً توسط جوامع محلی مدیریت می‌شوند که قادر به انجام مرمت نیستند زیرا هزینه‌های زیادی دارد. به همین دلیل آنها به دنبال علاقه‌مندان به حفاظت از محیط زیست و افراد خیر هستند تا این کارها را انجام دهند.

از میان 47 شهر کشور کنیا، لامو دارای بیشترین تعداد بناهای تاریخی است. شهر قدیم لامو به دلیل حفظ فرهنگ و میراثی که در دهه‌ها به طول انجامیده یکی از جاذبه‌های گردشگری کلیدی در منطقه ساحلی است.

امروزه این شهر به عنوان قدیمی‌ترین شهر باقیمانده در شرق آفریقا با بیش از 700 سال سابقه سکونت شناخته شده است.

انتهای پیام
captcha