آمریکای لاتین از مناطق مستعد در پذیرش و تبلیغ اسلام است
کد خبر: 4192036
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
عضو هیئت علمی المصطفی:

آمریکای لاتین از مناطق مستعد در پذیرش و تبلیغ اسلام است

حجت‌الاسلام حسین رضایی شریف آباد گفت: معرفی اسلام در هر منطقه‌ای باید بر اساس فرآیند فرهنگی و بر محور ارتباطات موثر در نظر گرفته شود. منطقه آمریکای لاتین از مناطق مستعد در پذیرش و تبلیغ اسلام است.

حسین رضایی شریف آبادی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رضایی شریف آبادی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عصر پنجشنبه 14 دیماه در سی و هفتمین کرسی ترویجی با عنوان «تحلیل پدیدارشناسی معرفی اسلام در آمریکای لاتین با رویکرد ارتباطات میان فرهنگی» در سالن جلسات معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی گفت: امروز اهمیت دیپلماسی فرهنگی و علمی بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از تعاملات و مناسبات میان کشور‌ها بر پایه همین مسائل شکل گرفته است.

استاد مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی افزود: معرفی اسلام در هر منطقه‌ای باید بر اساس فرآیند فرهنگی و بر محور ارتباطات موثر در نظر گرفته شود. منطقه آمریکای لاتین از مناطق مستعد در پذیرش و تبلیغ اسلام است. باتوجه به تفاوت‌هایی که در زبان، دین و فرهنگ و آداب و رسوم بومیان منطقه با مبلّغان دینی وجود دارد، اهمیت تبلیغ براساس ارتباطات میان فرهنگی مطرح است؛ لذا این جلسه در صدد کشف موارد موثر از نوع ارتباطات میان فرهنگی بر محور الگوی قرآنی تعارف (هم‌شناسی فرهنگی) برای رسیدن به معنای مشترک از اسلام و مسلمانان در نگاه بومیان است تا زمینه تبلیغی مناسب و موثر بر محور توحید و فطرت انسانی فراهم آید.

وی ادامه داد: به منظور غنای محتوا و شناخت کافی از منطقه، بخش‌هایی را به بررسی تاریخ حضور مسلمانان و چگونگی نفوذ و گسترش ادیان بزرگ در منطقه، بویژه ارایه گزارشی از تجربه زیستی مبلغین مسیحی به عنوان دین پذیرفته شده که با بهره بردن از شیوه تبلیغی موثر بر اساس ارتباطات میان فرهنگی توانستند در طول ۵۰۰ سال مسیحیت را در تمام آمریکای لاتین گسترش بدهند؛ پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام رضایی بیان کرد: یافته‌های پژوهشی با استفاده از روش پدیدارشناسانه بر اساس تجربه زیستی و مصاحبه‌های عمیق نگارنده و همچنین از مشاهدات مشارکتی مبلغین فعّال در آمریکای لاتین به عنوان تکنیک کمکی، جمع آوری شده است، لذا می‌توان به این نتیجه دست یافت که از میان موارد ارتباطات میان فرهنگی، سه محور «معنویت، استعمارستیزی و نقش خانواده و مادر» به عنوان موارد موثری هستند که موجب نوعی ارتباط همدلانه و مشترک بین بومیان آمریکای لاتین با مبلّغان برای تبلیغ اسلام در عصر حاضر می‌باشند.

انتهای پیام
captcha