مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 4190537
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

تعیین اولویت‌های حج تمتع، آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مراسم اعتکاف، برگزاری صد نشست برای بازخوانی اندیشه امام خمینی(ره) درباره بانوان، رونمایی از کتاب «پدر رویان»، رونمایی از نشان فاطمه(س)، اختصاص یارانه به مادران باردار و شیرده و مناسب‌سازی ۱۱۴ بوستان برای توان‌یابان از جمله مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی طی هفته‌ای بود که گذشت.

پیش به سوی اعتکافبه گزارش ایکنا؛ تعیین اولویت‌های حج تمتع، آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مراسم اعتکاف، برگزاری صد نشست برای بازخوانی اندیشه امام خمینی(ره) درباره بانوان، رونمایی از کتاب «پدر رویان»، رونمایی از نشان فاطمه(س)، کاهش فاصله باسوادی زنان و مردان، اختصاص یارانه به مادران باردار و شیرده، حمایت بنیاد 15 خرداد از مستندسازان حوزه جوانی جمعیت، مناسب‌سازی ۱۱۴ بوستان برای توان‌یابان تا پایان سال و گردهمایی بازخوانی اندیشه‌های کاظم معتمدنژاد از جمله مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی خبرگزاری ایکنا است که در بسته خبری برخط جامعه گذری بر این رویدادها خواهیم داشت.
 
گروه اجتماعی ایکنا علاوه بر پوشش رویدادهای یاد شده، به گفت‌وگو با صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعات گوناگون پرداخته است، از جمله اینکه در رابطه با موضوع فقرزدایی با مهدی سلیمانیه، دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم اجتماعی گفت‌وگو کرده است. در موضوع نشاط اجتماعی به سراغ محمود مشفق، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) رفته و در موضوع حقوق کودک و پیشگیری از کودک‌آزاری نیز دیدگاه محمود عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران را جویا شده است.
 
ایکنا به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی نیز سلسله گفت‌وگو‌هایی را با دوستان و همکاران وی و اعضای جهاددانشگاهی انجام داده است که طی هفته گذشته سراغ سعید پورعلی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاددانشگاهی و عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان رفته است. این مصاحبه‌ها، گفت‌وگوهای صمیمی هستند که مخاطبان را با جنبه‌های گوناگون شخصیت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی آشنا خواهد کرد.
 
اعلام اولویت‌های حج تمتع ۱۴۰۳ 
 
سازمان حج و زیارت اطلاعیه پیش ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳ را منتشر و به تشریح جزئیات ثبت نام از اولویت‌ها و اقداماتی که متقاضیان مدنظر باید انجام دهند پرداخت.
 
بخشی از متن اطلاعیه سازمان حج و زیارت به این شرح است: سازمان حج و زیارت در نظر دارد ثبت‌نام مقدماتی (پیش ثبت نام) از افراد واجد شرایط تشرف به حج‌تمتع سال ۱۴۰۳ خورشیدی (۱۴۴۵ هـ. قمری) را در آینده نزدیک آغاز کند.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
 افرادی که در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی و وجوه مربوط را واریز کرده‌اند، ولی به دلیل لغو سفر حج در آن سال و سال‌های پس از آن موفق به تشرف نشده و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند، نیازی به انجام پیش ثبت نام نداشته و همزمان با اعلام ثبت نام قطعی، به صورت مستقیم امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها را خواهندداشت.
 
همچنین تمامی ودیعه‌گذاران حج تمتع باید قبل از انجام امور ثبت‌نام، به سامانه reserve.haj.ir مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری اقدام کنند، در غیر اینصورت امکان ادامه فرایند ثبت نام را نخواهند داشت.
 
مراسم اعتکاف آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
 
زمان ثبت نام اولیه برای شرکت در مراسم اعتکاف رجبیه از چهارشنبه، ششم دی‌ماه به مدت ۱۰ روز بوده و این ثبت نام صرفاً اینترنتی و به صورت قرعه‌کشی است که از ۲۰ دی در پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قابل مشاهده خواهد بود و امکان ثبت نام حضوری وجود ندارد.
 
بر اساس این گزارش، متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی می‌توانند در زمان تعیین شده به پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به نشانی www.abdulazim.com مراجعه و برای دریافت اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره‌های ۵۱۲۲۲۵۴۰ و ۵۱۲۲۲۵۰۳ تماس گیرند.
 
بازخوانی اندیشه امام خمینی (ره) درباره بانوان 
 
نشست خبری حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) سه‌شنبه ۵ دی‌ماه با موضوع برگزاری نشست دانشجویی زن به روایت سوم برگزار شد.  
 
حجت‌الاسلام کمساری با بیان اینکه یکی از طلایی‌ترین و کلیدی‌ترین وجوه اندیشه امام خمینی(ره) درباره نقش اجتماعی زنان در جامعه است، گفت: اگر به منظومه فکری و اندیشه امام نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که چه تحول مثبتی را در حوزه زنان به وجود آورده‌اند.
 
وی افزود: از صد نشست تخصصی، ۶۰ نشست دانشجویی، ۳۰ نشست حوزوی، ۱۰ نشست نیز در پژوهشگاه و مراکز علمی برگزار می‌شود. همچنین نشست‌ها از ۱۳ دی ماه آغاز خواهد شد و تا ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و اختتامیه هم در حسینیه جماران برگزار می‌شود.  
 
ابوالفضل اقبالی، دبیر اجرایی صد نشست دانشجویی نیز گفت: این نشست‌ها مقدمه ورود و انجام یکسری فعالیت‌های گفتمانی در فضا‌های علمی است. این خلأ را به صورت جدی در سطح جامعه احساس می‌کردیم؛ بنابراین نیاز بود در لایه نخبگانی نیز جایگاه زن مطرح و با ادبیات و میراث غنی امام خمینی (ره) تبیین شود.  
 
بازدید آیت‌الله اختری از ایکنا
 
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا دوشنبه چهارم دی‌ماه میزبان آیت‌الله محمدحسن اختری، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب؛ طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب و جمعی دیگر از اعضای هیئت مدیره این بنیاد بود.
 
آیت‌الله اختری پس از بازدید از خبرگزاری ایکنا در نشستی با تأکید بر اینکه در این روز باید یک کار عمومی در کل کشور انجام شود، گفت: به زودی با دبیران اجرایی بنیاد در استان‌ها نشستی را به صورت آنلاین خواهیم داشت؛ ما کم نیستیم، اما پراکنده هستیم و تا متحد نشویم نمی‌توانیم نقش اساسی در جامعه ایفا کنیم.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
وی با انتقاد از اینکه کار ترغیبی و تشویقی در حوزه عفاف و حجاب کم داریم، گفت: برای جشن میلاد حضرت زهرا(س) بانوان موفق و مؤثر از استان‌های مختلف شناسایی و به عنوان الگو معرفی شوند.  
 
طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب گزارشی از برنامه‌های عملیاتی شده بنیاد ارائه کرد و با اشاره به اینکه در فضای مجازی هجمه‌ای در خصوص حجاب‌بان‌ها و فعالیت دوربین‌ها به راه افتاده است، گفت: کار سلبی باید حداقل‌هایی داشته باشد و بتوانیم دوگانگی بین کار فرهنگی و کار سلبی را رفع کرده و به اجماع در این خصوص برسیم.
 
حجت‌الاسلام امرودی، عضو هیئت امنای بنیاد ملی عفاف و حجاب نیز گفت: باید سرداران فضای مجازی حوزه حجاب تربیت کنیم و بانوانی که فرصت دارند هر کدام با یک کلیک، توئیت، تصویر و ... از حجاب حمایت و حجاب را تبلیغ کنند.
 
احمد اسفندیاری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی و عضو هیئت مدیره بنیاد عفاف و حجاب نیز گفت: یکی از وظایف و اقداماتی که از روز اول تشکیل بنیاد در نظر گرفته شده، مطالبه‌گری از مسئولان است. انجام کار‌های فرهنگی را باید از آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... مطالبه کنیم، اما کار سلبی نیز باید مطالبه‌گری شود؛ کار سلبی و کار فرهنگی هر کدام در جای خود باید انجام شود و لازم و ملزوم همدیگر هستند.
 
حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، معاون امور مجلس و استان‏‌های سازمان اوقاف و امور خیریه دیگر عضو هیئت مدیره بنیاد عفاف و حجاب نیز با تأکید بر نقش رسانه‌ها در مطالبه‌گری مسئله حجاب به خصوص از نهاد‌های فرهنگی، گفت: بنیاد یک تشکل مردمی است و یکی از مسئولیت‌های آن مطالبه‌گری است.
 
جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا و با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا در شش ماه اول سال رصد، پایش و انتشار ۷۵۰ خبر در حوزه عفاف و حجاب را انجام داده است، گفت: در حوزه عفاف و حجاب آمادگی راه‌اندازی پرونده ویژه خبری داریم.
 
رویداد ایده‌پردازی غزه تمدید شد
 
رویداد ایده‌پردازی غزه که با شعار «سهم هر ایرانی، یک ایده رسانه‌ای» برگزار خواهد شد، با محور‌های کودکان غزه، حقوق بشر، نسل‌کشی، جنگ رسانه‌ای شناختی و زنان در غزه مورد توجه قرار گرفته است.
 
افراد علاقه‌مند برای شرکت در این رویداد می‌توانند تا ۱۳ دی ماه سال جاری در هر یک از محور‌های مطرح شده ایده رسانه‌ای خود را به سمانه سمات ارسال کنند که به هر یک از برندگان ایده‌های برتر و منتخب جوایزی تعلق خواهد گرفت.
 
کتاب «پدر رویان» رونمایی شد
 
در آستانه هجدهمین سالروز درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان، مراسم رونمایی از نماهنگ سعید ایران و کتاب پدر رویان، چهارم دی‌ماه در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان گفت: هر سال برنامه‌هایی را برای زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی داریم که این برنامه‌ها امسال با همکاری فراوان جهاددانشگاهی رنگ و بوی دیگری دارد. یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده پویش ملی سعید ایران است که در سطح ملی در جهاددانشگاهی و دانشگاه‌های کشور شکل گرفته و به خصلت‌ها و منش سعید ایران که می‌تواند برای جوانان الگو باشد پرداخته شده است.
 
وی افزود: شاهوردی اظهار کرد: زندگی زنده‌یاد کاظمی، زندگی تراز برای همه جوانان و نوجوانان است و آن مرحوم در طول زندگی خود نشان داد که می‌توان در این دوران با هزاران سختی قدم‌هایی را برداشت که ناممکن‌ها را ممکن می‌کند. زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی به جوانان میدان و اجازه آزمون و خطا داد که حاصل آن تربیت مدیرانی بود که راه ایشان را ادامه دادند. منش زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی و تربیت نیرو‌ها از سوی ایشان چراغ رویان را روشن نگاه داشت.
 
 حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در ادامه گفت: دکتر کاظمی به مسئولیت‌ها نه به عنوان مقام، بلکه به عنوان ودیعه و چالش می‌نگریست و به دنبال علمی نافع بود تا نیاز مردم را برطرف کند. کشف استعداد و شکوفاسازی استعداد‌ها از دیگر برنامه‌های آن مرحوم بود که در این راستا نیز استعداد‌های زیادی را تربیت کرد. خطرپذیری معقول و منطقی از دیگر ویژگی‌های زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی بود و با کمترین امکانات کار‌های بزرگی انجام می‌داد. ایشان زندگی شخصی ساده‌ای داشت و با تمام فرصت‌هایی که داشت به حداقل قناعت می‌کرد.
 
الگوسازی به جای اسطوره‌سازی
 
سعید پورعلی، سابقه ۳۲ ساله در مجموعه جهاددانشگاهی دارد. از دوره دانشجویی وارد جهاد شده و با حضور و فعالیت در جهاد تقریباً تمام رده‌های مسئولیت جهاددانشگاهی را از عضو ساده تا رده‌های مختلف مدیریتی را طی کرده است. او به علت حضور در پست‌های مدیریتی جهاددانشگاهی با سعید کاظمی‌آشتیانی مراوداتی داشته است که در این گفت‌وگو تجربه خودش از این مراودات را شرح می‌دهد.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
سعید پورعلی در این گفت‌وگو بر لزوم الگوسازی از زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی تأکید و تصریح کرده است؛ دکتر کاظمی‌آشتیانی بیش از اینکه یک اسطوره باشد یک الگوی مطلوب است. ایشان بلند همت، نخبه برجسته، کانون امید و ابتکار آفرینی بود که شایسته است به عنوان الگو معرفی شود، ولی باید مراقبت کنیم که به عنوان یک انسان دست نیافتنی مطرح نشود.
 
ویژگی‌های مدیریتی، تأثیر زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی بر جهاددانشگاهی و فضای علمی کشور، چگونگی تکثیر راه و منش وی و میراث زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برای جهاددانشگاهی و کشور از محور‌های دیگر این مصاحبه است.
 
متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی؛ نهالی که باغ شد
 
زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده رویان و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد. به همین دلیل در سال ۱۳۸۳ از او به عنوان چهره ماندگار کشوری تقدیر شد. وی در نیمه دی‌ماه سال ۱۳۸۴ بعد از سال‌ها خدمت به جامعه علمی ایران با اینکه ۴۴ سال داشت، دیده از جهان فروبست. مقام معظم رهبری ایشان را یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی خواندند که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.
 
عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با ایکنا معتقد است؛ پژوهشگاه رویان صدقه جاریه زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی است. امروز از ثمرات نهالی استفاده می‌کنیم که دکتر کاظمی‌آشتیانی سال‌ها پیش کاشت. عده‌ای گمان می‌کنند که رویان با حمایت‌های بیرونی آغاز شد، اما در واقع، آقای کاظمی اول کاظمی شد، بعد از آن از رویان شد. این نکته بسیار مهم است.
 
وی در این گفت‌وگو درباره مهمترین‌های چالش‌های کنونی پژوهشگاه رویان نیز سخن گفته است که در متن کامل گفت‌وگو در اینجا می‌توانید بخوانید.
 
افراد بالای ۱۲ سال در هوای آلوده ویتامین D مصرف کنند
 
احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه استفاده از مواد غذایی کاهنده التهاب یکی از راهکار‌های بسیار مناسب مقابله با آلودگی هواست، اظهار کرد: ویتامین D را «ویتامین آفتاب» می‌نامند، زیرا در اثر نور خورشید بر روی پوست تولید می‌شود. با این حال، ویتامین D تنها زمانی تولید می‌شود که نور خورشید به آستانه خاصی از شدت برسد.
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که آفتاب در روز‌های تابستان ایده‌آل است، ولی نور ضعیف زمستان از طریق پوشش ابری ایده‌آل نیست، گفت: علاوه بر پوشش ابر، آلودگی هوا نیز یک عامل خطر فزاینده برای وضعیت کمبود ویتامین D است. آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق در هوا میزان نور خورشید را کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان تولید ویتامین D در پوست کاهش می‌یابد.
 
اعطای یارانه به مادران باردار و دارای کودک شیرخوار دهک یک
 
 علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه طی نشستی خبری فرایند آغاز اجرای طرح امنیت غذایی مادران باردار و شیرده (یسنا) را تشریح کرد.
 
عسگریان ابتدا به تشریح نحوه اجرای طرح امنیت غذایی در کشور پرداخت و گفت: این طرح یکی از راهبردی‌ترین طرح‌های دولت در حوزه امنیت غذایی است. بررسی نوع تغذیه مردم از سال ۹۱ تا ۹۹ نشان می‌دهد که میزان کالری مصرفی در خانواده‌ها کاهش پیدا کرده است.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
وی با اشاره به اینکه قرار بود یارانه، سبد غذایی مردم را تقویت کند، گفت: در گذشته زیرساخت قرار گرفتن یارانه در سفره مردم فراهم نبود، اما اکنون ۲۰۰ هزار فروشگاه تجهیز شده داریم که بارکد خوان دارند و به شبکه ما متصل شده‌اند و مردم می‌توانند با یارانه اعتباری از این فروشگاه‌ها خرید کنند.
 
وی به تشریح طرح امنیت غذایی مادران باردار و شیرده(یسنا) پرداخت و گفت: مادران باردار و مادران دارای کودک زیر دو سال، دهک یک در ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، گلستان، فارس و هرمزگان شناسایی شده‌اند. این مادران ۲۷ هزار نفر هستند که ۲۲ هزار مادر مشمول این طرح شده‌اند و از امروز هر ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه برای خرید ۱۶ قلم ماده غذایی دریافت می‌کنند که لبنیات، سبزیجات و میوه‌جات برجسته شده است.
 
عسگری با اعلام این مطلب که از ۵ دی همه حساب‌ها شارژ و پیامک ارسال خواهد شد، گفت: این پول نیز به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. تا ۲۲ بهمن امسال نیز طرح‌های دیگری به این طرح‌ها اضافه خواهد شد و دهک‌های بعدی و استان‌های بعدی نیز اضافه می‌شوند. طرح یسنا با کمک آستان قدس رضوی در حال اجراست و بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی طرح مکمل یسنا را که شامل مواد شوینده و پوشاک است اجرا می‌کنند.
 
نقش مناسک دینی در ایجاد نشاط اجتماعی
 
نبود نشاط اجتماعی در میان جوانان، افسردگی و سرخوردگی را به همراه دارد. برای شاد بودن باید مؤلفه امید به زندگی را افزایش داد، چون باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خودکشی می‌شود. پس برای افزایش امید به زندگی باید به دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان بها دهیم. خبرگزاری ایکنا در رابطه با موضوع نشاط اجتماعی و چگونگی ایجاد آن در جامعه به گفت‌وگو با محمود مشفق، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) پرداخته است.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
وی در این زمینه معتقد است؛ مناسک و مناسبت‌های دینی تأثیر بسیار زیادی در ایجاد نشاط اجتماعی دارند. مناسک دینی و اجتماعی در جامعه ما جایگاه ویژه‌ای داشته و دارند. شرکت در نماز‌های جمعه، جماعت، آئین میلاد و شهادت ائمه معصومین (ع)، روز‌های جشن باستانی در تقویم ایرانی و ... همگی نمونه‌ای از مشارکت‌های اجتماعی مردم است که به خودی خود باعث ایجاد نشاط اجتماعی خواهد شد. حتی عزاداری‌هایی که از سوی مردم و به صورت اجتماعی برگزار می‌شود، علیرغم اینکه نفسی غم‌انگیز و ناراحت‌کننده دارد، اما به نوعی دارای نشاط اجتماعی است که به واسطه همبستگی و همکاری مردم در برپایی این مراسم ایجاد می‌شود.  
 
متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
حمایت از توسعه فعالیت بانوان تأثیرگذار
 
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چه حمایت‌هایی از منتخبان اولین دوره کنگره بانوان تأثیرگذار صورت گرفت؟ گفت: تلاش کردیم نیازها، تسهیلات و مجوز‌هایی که بانوان منتخب برای توسعه فعالیت‌هایشان درخواست دارند را تا حد ممکن پشتیبانی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه سازماندهی اولین دوره انتخاب بانوان تأثیرگذار در سطح ملی و بین‌المللی در سال گذشته مقداری پراکنده بود، گفت:، اما امسال این سازماندهی منظم‌تر شده و هشت کمیته تخصصی که اعضای آن‌ها از متخصصان فن مربوطه هستند تشکیل شد که در حال فعالیت هستند و امیدواریم امسال بتوانیم کار تخصصی‌تر و بهتری را انجام دهیم.
 
کاهش فاصله باسوادی زنان و مردان 
 
نشست خبری علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل نهضت سوادآموزی «گام دوم نهضت» شنبه دوم دی‌ماه در سالن جلسات سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد.  
 
عبدی در این نشست گفت: بندی برای نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه جانمایی شده است که با تصویب آن از سوی شورای نگهبان، گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز به کار می‌کند. این بند بیان می‌کند که «وزارت آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی که مصوبه سوم خرداد ۱۳۶۳ است را با هدف ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سوادآموزی جامعه مبتنی به مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی را بازنگری کرده و ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون اقدامات لازم را انجام دهد.»
 
وی ادامه داد: تصویب این بند شروع گام دوم نهضت سوادآموزی است که می‌توان گفت پایه اول این اساسنامه تعریف جدیدی از سواد است که حتما با نگاه توسعه‌ای، تعمیق و سواد جدید و تبدیل سواد به کارکرد خواهد بود. حتما گام جدید نهضت نیازمند یک نهضت دوباره، همگانی و حرکت همگانی است. نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم‌گر بین دستگاه‌ها، جریانات مردمی و حلقه‌های میانی برای توسعه و تعمیق سواد و توسعه سواد‌های جدید تبدیل می‌شود.
 
رفع فقر نیازمند دوری از فعالیت‌های جزیره‌ای
 
بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از مهمترین معضلات جامعه بشری است که جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مسائل اجتماعی دارد. فقر از بنیادی‌ترین مشکلات و ناهنجارترین درد‌های زندگی انسان است که با وجود پیشرفت و توسعه گسترده در زندگی بشری، میزان آن نه تنها کاسته نشده، بلکه طبق آمار‌های موجود در حال افزایش است. مشکلات ناشی از فقر منحصر به پیامد‌های فقر نیست، بلکه این مشکلات زمانی شدت می‌یابد که زمینه‌ساز انحرافات شود.
 
خبرگزاری ایکنا درباره اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین با مهدی سلیمانیه، دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم اجتماعی به گفت‌وگو پرداخته است. وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه بودجه‌هایی که برای مناطق محروم هزینه می‌شود، نیازمند رویکرد و برنامه‌های بلندمدت با نگاه شایسته‌سالارانه و افرادی در رأس کار است که تخصص انجام این کار و دلسوزی لازم را داشته باشند، گفت: وقتی رویکرد کشوری توسعه نباشد، عملکرد جزیره‌ای خواهد داشت و به نتیجه شایسته‌ای در زمینه رفع فقر نخواهد رسید.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
وی همچنین عملکرد نهاد‌های مربوط به فقرزدایی را ارزیابی کرده و درباره شیوه صحیح فقرزدایی معتقد است؛ در حال حاضر در وضعیتی هستیم که ممکن است برخی از متخصصان و توانمندان در عرصه‌های مختلف نه تنها بکار گرفته نشوند بلکه بسیاری از آن‌ها از برای دستیابی به موقعیت‌های بهتر از کشور خارج شوند. این مسائل و تداوم این وضعیت باعث می‌شود که نتوانیم به خوبی در زمینه‌های مختلف اجتماعی به ویژه موضوع فقرزدایی و کاهش فقر در جامعه موفق باشیم.
 
متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
خدمت‌رسانی به محرومان با هدف جهاد تبیین
 
بسیجیان فعال در گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته خدمات مؤثری در نقاط محروم کشور و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی داشته و منشأ خیر برای هموطنان شده‌اند.  گروه جهادی شهید باکری شهرستان گرمی یک از گروه‌های فعال در حوزه محرومیت‌زدایی از محرومان است که نقطه وصل و هدف غایی برنامه‌های خود را جهاد تبیین قررا داده است.
 
علی خدایی، مدیر گروه جهادی شهید باکری شهرستان گرمی استان اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح چگونگی راه‌اندازی و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی پرداخت و اظهار کرد: گروه جهادی شهید باکری از سال ۱۳۹۰ و با همت برخی از بسیجیان شهرستان گرمی آغاز به کار کرده و خدمت‌رسانی به محرومان نیز در صدر برنامه‌های آن قرار دارد.  
 
وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات مردم این مناطق، فقدان راه روستایی مناسب برای رفت و آمد و انتقال محصولات کشوارزی، دامداری و ... است. در این حوزه یکی از مهمترین اقدامات اعضای گروه ایجاد سدبند میان برخی روستا‌ها برای جلوگیری از آسیب سیل به خانه‌ها و زمین‌های زراعی محرومان بود که با وجود اینکه بودجه‌ای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای این کار لازم بود، اما اعضای گروه شهید باکری توانستند با کمترین بودجه و امکانات این کار را به سرانجام برسانند.  
 
حمایت بنیاد ۱۵ خرداد از مستندسازان حوزه جمعیت
 
نشست دورهمی با مستندسازان حوزه جمعیت و خانواده به منظور تبیین اهداف بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام در حمایت از فیلمسازان حوزه مستند با حضور یاسر اشراقی معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد، احسان جاودان مدیرعامل مجموعه آسمان (فام) و محمدرضا بهشتی دبیر اجرایی جشنواره مستند ایران برگزار شد.
 
اشراقی توضیح داد: در راستای حمایت از تولیدات فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت ما در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که چند هفته قبل برگزار شد از جایزه ملی ایران جوان رونمایی و به چهار فیلم برتر جشنواره در حوزه جمعیت تندیس و جوایزی اهدا کردیم. در تفاهم‌نامه دیگری که با مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی داشتیم در جشنواره هفدهم سینما حقیقت از فیلم برتر این حوزه حمایت خواهیم کرد و این روند در سایر جشنواره‌های هنری و رویداد‌های فرهنگی کشور نیز ادامه خواهد داشت.
 
تلاش برای حفظ سبک زندگی اسلامی ایرانی از طریق بازی
 
نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شورای فرهنگ عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه «بازی و سرگرمی‌های خانواده» شنبه، دوم دی‌ماه در سالن الغدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در این نشست بیان کرد: اکنون بازی، اختصاص به کودک و نوجوان ندارد، بلکه سنین بزرگسال نیز مخاطب بازی هستند. بازی‌های رایانه‌ای به صورت وسیع در خانه‌ها رواج دارد؛ هدف از امضای این تفاهم‌نامه همکاری این است تا بتوانیم از مسیر بازی که یکی از نیاز‌های انسان است، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را پاس بداریم و به کودکان منتقل کنیم و اگر جامعه‌ای نیاز به اصلاح دارد در اصلاح آن بکوشیم.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: بازی فضایی برای تعمیق الفت خانواده‌ها و تربیت است. امیدوارم بتوانیم در این رویداد که اهداف بسیار جذابی دارد نگاه حاکمیت و بخش خصوصی را به بازی تغییر دهیم. مطمئن هستم که خانواده‌های ایرانی بعد از این رویداد نسبت بهتری با بازی‌های شهری و خانگی خواهند شد. دسترس‌پذیرتر شدن بازی‌های شهری و بازی‌های خانگی از اهداف ترویجی و فرهنگی این رویداد است.
 
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست بیان کرد: باید این باور را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم که یکی از راه‌های مؤثر تربیت برای تعالیم انسانی، پرورش فکر از طریق بازی مبتنی بر مؤلفه‌های شناختی و هیجانی است. تقویت بنیان‌های اجتماعی می‌تواند در حوزه خانواده قرار گیرد و باید بیش از پیش این مهم را ترویج دهیم.
 
حامد تأملی، دبیر کارگروه بازی، سرگرمی و خانواده ذیل ابررویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه در این نشست بیان کرد: تلاش کردیم حداقل در سال اول در حوزه بازی و اوقات فراغت خانواده، اصلی‌ترین وظیفه خود را معرفی بازی‌های خانوادگی و اینکه عنصر بازی چقدر می‌تواند در تحکیم خانواده نقش داشته باشد، متمرکز کنیم. همچنین یک رویداد استارتاپی در حوزه بازی‌های خانوادگی و طراحی و ایده‌پردازی بازی‌های خانوادگی خواهیم داشت که در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند بازی‌های رومیزی، اتاق فرار، بازی‌های محیطی و ... برنامه‌ریزی کردیم که انجام خواهد شد. همچنین پویش بازی‌های خانوادگی را خواهیم داشت.
 
راهکار پیشگیری از گرفتاری در تله جامعه مصرفی
 
 ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی به مصرف‌گرایی به عنوان یکی از شاخص‌های نظام سرمایه‌داری پرداخته و ضعف فرهنگ مصرفی در کشورمان را مورد توجه قرار داده است. مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.
 
یکی از شاخص‌های نظام سرمایه‌داری مصرف‌گرایی است. مصرف‌گرایی را می‌توان به نوعی اعتیاد به مصرف دانست. مصرفی که نه به دلیل رفع نیاز‌های ضروری و یا ثانوی منطقی است، بلکه به دلیل غلبه و رواج فرهنگ تظاهری است. معمولاً هویت‌های کاذب، مولد فرهنگ‌های کاذب‌اند، اگرچه میان این دو رابطه متقابل وجود دارد، یعنی فرهنگ تظاهری، سبک زندگی صوری را ایجاد و سبک زندگی صوری و بدلی هویت‌های کاذب فردی و اجتماعی را تولید و بازتولید می‌کند.
 
وی در این یادداشت راهکار‌هایی را برای پیشگیری از افتادن در تله جامعه مصرفی پیشنهاد کرده است که می‌توانید آن را اینجا بخوانید.
 
جایگاه میلاد حضرت مسیح ع) در منابع اسلامی
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت میلاد باسعادت حضرت عیسی بن مریم(ع) یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده است که به جایگاه میلاد حضرت مسیح(ع) در منابع اسلامی پرداخته است.
 
در بخشی از این یادداشت آمده است؛ منابع اسلامی و شیعی در کنار رفعت و منزلت والای حضرت مسیح (ع)، کارکرد‌های بنیادین و مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و. در بزرگداشت حضرت عیسی (ع) متصور است که در ذیل به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود. مهمترین کارکرد را باید در ضرورت توجه به بزرگداشت آن حضرت در آیات قرآن جست‌وجو کرد. باور به پیامبران پیشین، یکی از هفت باور اساسی در دینداری قرآنی است. به خصوص اینکه از میان پیامبران الهی، مرتبت پنج پیامبر که یکی از آنان حضرت عیسی (ع) است از سایر انبیا بیشتر است.
 
کارکرد‌های دیگر بزرگداشت حضرت مسیح را اینجا بخوانید.
 
سیر تطور مفهوم مردم در چهار دهه گذشته
 
نشست تخصصی «سیر تطور مفهوم مردم در چهار دهه گذشته»، پنجم دی‌ماه با حضور مهدی منتظر‌القائم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در ساختمان شماره ۲ جهاددانشگاهی برگزار شد.  
 
در ابتدای این نشست، منتظر‌القائم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی سخنانی اظهار کرد:  با بیان اینکه واژه مردم و مردمی شدن جزء ارکان تشکیل‌دهنده تفکر اجتماعی است، بیان کرد: در ایران از قدیم‌الایام واژه مردم و مردمی شدن رواج داشته است. اندیشه اجتماعی مسلمانان و یا ایرانیان همواره دارای این مفاهیم بوده‌اند. البته از یک زمان به بعد گویی این مفاهیم با توقف جریان اندیشه‌ای، متوقف شده و واقعیات جامعه تغییر می‌کند. ورود فناوری و توسعه الزاماتی دارد که ما در این زمینه متوقف شدیم. در این میان حکومت‌ها با هم تفاوتی ندارند و تا زمانی که نمی‌توانند ساختار‌ها را تغییر دهند، به مفهوم‌پردازی دست پیدا نمی‌کنیم.  
 
محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی اظهار کرد: تعاریف زیادی از مردم در لغت‌نامه‌ها وجود دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توان از آن کمک گرفت تا در بحث مردم دقیق‌تر شویم، بهره‌گیری از واژه‌های همسایه واژه مردم همچون ملت، خلق، جمهور، امت، قوم، جمعیت، توده، عامه و عوام است.  
 
قانون چگونه کودکان را تکریم می‌کند
 
کمابیش در خبر‌ها و جراید می‌شنویم که کودکی مورد آزار و اذیت والدین خود و یا دیگران قرار گرفته است، کودکی که توانایی دفاع از خود را ندارد و قانون و جامعه می‌تواند بهترین حامی او باشد. اگر جامعه ما این آگاهی را کسب کند، وقتی کودکی را در حال آزار و اذیت می‌بیند، می‌تواند اقداماتی را در جهت دفاع از کودک انجام دهد.
 
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه، اقدام به معرفی و تبیین بایسته‌های حفظ حقوق کودکان کرده است؛ چراکه بسیاری از والدین نسبت به این مسائل آگاهی اندکی داشته و خودشان، باعث آسیب به فرزندانشان می‌شوند. در همین راستا خبرگزاری ایکنا با محمود عباسی،  عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران و رئیس اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی گفت‌وگو کرده است.  
 
پیش به سوی اعتکاف
 
 عباسی،  نائب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران گفت: در کشورمان از حیث قوانین و مقررات، سازوکار‌های لازم تقنینی تدارک دیده شده است و مشکلی در این زمینه نداریم؛ بنابراین کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان از سوی هر کسی، حتی از سوی والدین انجام شود، جرم و قابل مجازات است.
 
وی در این گفت‌وگو به این سوالات پاسخ داده است؛ چطور می‌شود، کودکان را تکریم کرد؟ آیا کنوانسیون حقوق کودک توانسته این تکریم را به جا بیاورد؟ ضمانت اجرایی این قانون به چه صورت است؟ با توجه به اینکه نگهداری و حفظ امنیت کودک جزء حقوق اولیه اوست؛ اگر کودکی از این حق محروم باشد، قانون چگونه حمایت می‌کند؟ درباره بی‌اطلاعی مردم در مواقعی که با موارد کودک آزاری مواجه می‌شوند، چه باید کرد؟
 
متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
مناسب‌سازی ۱۱۴ بوستان برای استفاده توان‌یابان تا پایان سال
 
 حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در مورد مناسب‌سازی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای استفاده توان‌یابان از فضا‌های سبز و تفریحی پایتخت، گفت: براساس طرح جامع، مناسب‌سازی ۱۱۴ بوستان در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته است.
 
نظری در توضیح بیشتر گفت: در سال ۹۵؛ ۲۲بوستان، در سال ۹۶؛ ۲۲بوستان، در سال ۹۷؛ ۲۲بوستان، در سال۹۸؛ ۳۹بوستان، در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰؛ ۲۲بوستان، در سال ۱۴۰۱؛ ۵۸ بوستان و مجموعا ۱۸۵ بوستان تاکنون مناسب‌سازی شده‌اند.
 
معاون شهردار تهران با بیان اینکه امسال باید ۱۱۴ بوستان مناسب‌سازی شود، اظهار کرد: تلاش مان بر این است تا پایان سال موارد باقی مانده انجام شود.  
 
نشان فاطمه(س) رونمایی شد
 
رویداد بانوان بهشت ویژه تجلیل از بانوان پیشکسوت عرصه ستایشگری، دوم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی در محل سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: عظمت این همه سال مجاهدت بانوان ستایشگر اتصال به همین سرسلسله است. خوشحالم که در محضر شما بانوان پیشکسوت عرصه ستایشگری هستیم و امیدواریم اجر ایشان روز به روز بیشتر و فزون‌تر باشد.
 
طالبی، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز پس از رونمایی از نشان فاطمه(س) بیان کرد: امروز با زحمات بنیاد دعبل خزاعی این جمع شکل گرفته و امیدواریم این حرکت نمادین آغازی برای ارتقای بانوان ستایشگر باشد. بانوان مداح طلایه‌دار و راویان قیام توحیدی مردم در انقلاب هستند.
 
تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره مد و لباس فجر
 
با توجه به استقبال متقاضیان و درخواست شرکت و حضور در جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر، زمان ارسال و بارگذاری طرح‌ها تا پایان روز هفتم دی‌ماه تمدید شد. پیش از این زمان پایان ثبت‌نام ۳۰ آذرماه اعلام شده بود.
 
جشنواره مد و لباس فجر، فقط طرح‌هایی را که حداکثر در یک سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده، می‌پذیرد. بنابراین، همه طرح‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال ۱۴۰۱ به بعد تولید شده و در دوره‌های گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیئت انتخاب قرار نگرفته باشند.
 
دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از ۳۰ دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
 
آرزو‌های بزرگ زنده‌یاد معتمدنژاد؛ فراتر از زمان و مکان
 
هادی خانیکی، استاد برجسته ارتباطات در گردهمایی بازخوانی اندیشه‌های کاظم معتمدنژاد که به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت این استاد ارتباطات در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با تأکید بر اینکه دکتر معتمدنژاد به همه تعلق دارد و محدود به یک دانشکده و دانشگاه نیست، گفت: اتفاقاً دانشگاه علامه طباطبایی خانه او بود و به خاطر آن هم در ایران مانده بود، اما در وطن خویش غریب هم بود. دکتر معتمدنژاد محدود به یک دانشگاه نیست و به همه دانشگاه‌های ایران تعلق دارد. او به کسانی که شاگردان او بودند هم محدود نیست؛ همه حق دارند از او حرف بزنند و حتی ایشان را نباید به یک حوزه از ارتباطات هم محدود کرد.
 
پیش به سوی اعتکاف
 
شهیندخت خوارزمی، استاد جامعه‌شناسی و ارتباطات گفت: متأسفانه بعد از فوت دکتر معتمدنژاد احساس کردم انجمن جامعه اطلاعاتی تعطیل شد که این یک آسیب اجتماعی است و باید به طور جدی به آن پرداخته شود. جامعه ایران بیش از همیشه به نهاد نیاز دارد. چطور می‌شود این نهاد‌ها را پابرجا نگه داریم؟ چرا نمی‌توانیم پس از رفتن بنیانگذار یک نهاد، آن را حفظ کنیم؟
 
حسن نمک‌دوست، دیگر استاد ارتباطات گفت: دکتر معتمدنژاد از کسانی بود که در تدوین رویکرد دسترسی آزاد به اطلاعات نقش جدی داشت. بسیاری از استادان رشته حقوق معتقد هستند قانون کنونی انتشار و آزادی دسترسی به اطلاعات قانون فوق‌العاده ضعیفی است و این درست و به حق است.
 
محمدمهدی فرقانی، استاد ارتباطات کشورمان بر لزوم وجود ساختار و سیستمی که توسعه‌گرا باشد و بتواند این انرژی‌های توسعه‌بخش را هدایت کند و به مسیر صحیح بکشاند و از آن‌ها در جهت رشد و توسعه ملی مدد بگیرد، تأکید کرد.
 
یونس شکرخواه، دیگر استاد ارتباطات نیز با اشاره به توصیف یکی از اساتید در مورد استاد متعمدنژاد به عنوان «پایدار بی‌آزار»، گفت: کمی صریح باشیم برای این «پایدار» کاری نکرده‌ایم. راویانی داریم که قبلاً این پایدار بی‌آزار را آزار می‌دانند و اکنون ثناگوی او هستند. دکتر معتمدنژاد را به منطقه و جهان و کشور‌های فارسی زبان معرفی نکرده‌ایم؛ یکی از کار‌هایی که باید انجام دهیم تبدیل این فرد به یک مکتب ارتباطی ایرانی است.
 
برگزاری پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای 
 
حجت‌الاسلام حاجی‌ملامیرزایی|، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در نشست کمیته علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران که با حضور اعضا برگزار شد،  پیشنهاد داد، همایش سواد رسانه‌ای را به دلیل اهمیتی که دارد به یک ساز و کار و دبیرخانه پویای سالم و جاری تبدیل کنیم و گفت: اگر تعاملات بین‌المللی را هم دخیل کنیم آمادگی این بُعد بین‌المللی را هم داریم که در هر سطح ممکن قدمی بیشتر از سال گذشته داشته باشیم. امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند کسی که دو روزش با هم مساوی باشد مغبون است. سعی ما این باشد که نسبت به سال پیش یک قدم رشد بیشتر از حیث کمی و کیفی رقم بخورد و حوزه بین‌الملل می‌تواند ما را نسبت به این موضوع دلگرم کند که نسبت به پارسال پیشرفت بهتری را داشته باشیم.
 
وی افزود: پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن ۱۴۰۲ با حضور اساتید، صاحب نظران، فعالان و علاقه‌مندان حوزه سواد رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha