کدخدایی: مباحث قانون اساسی در کشور رواج ندارد / آیت‌الله کعبی: ابتنای قانون اساسی بر نظریه تمدنی اسلام
کد خبر: 4185396
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی:

کدخدایی: مباحث قانون اساسی در کشور رواج ندارد / آیت‌الله کعبی: ابتنای قانون اساسی بر نظریه تمدنی اسلام

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به ترویج قانون اساسی در کشور گفت: به رغم اهمیت بالای قانون اساسی، در ترویج آن تلاش‌ کافی و مؤثری نکرده‌ایم و با نقطه مطلوب در این رابطه فاصله داریم.

مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی عصر امروز، شنبه ۱۱ آذرماه، در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد.

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده این شورا، در این مراسم قانون اساسی را یک سند مهم در کشور و یک سند مترقی در بین قوانین اساسی کشورهای مختلف دانست و گفت: پژوهشکده شورای نگهبان به دنبال آن است در کنار وظایف ذاتی خود گامی اساسی در جهت ترویج قانون اساسی، حقوق اساسی و حقوق عمومی بردارد.

عضو شورای نگهبان در ادامه ضمن تشریح حوزه‌های فعالیت پژوهشکده این شورا گفت: یکی از وظایف ما در پژوهشکده انتقال گزارش‌های کارشناسی به شورای نگهبان است.

وی از بی‌توجهی نسبت به ترویج قانون اساسی در کشور انتقاد کرد و گفت: متأسفانه به رغم اهمیت بالای قانون اساسی، در ترویج آن تلاش‌ کافی و مؤثری نکرده‌ایم و با نقطه مطلوب در زمینه ترویج قانون اساسی، حقوق اساسی و حقوق عمومی فاصله داریم.

کدخدایی اظهار کرد: همچنین از دیگر بخش‌های مغفول‌مانده این است که مباحث قانون اساسی در کشور رواج ندارد و شاید تنها در اوایل انقلاب مباحث مربوط به قانون اساسی رایج بود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در پژوهشکده شورای نگهبان در این رابطه گفت: در این راستا بنا داریم برخی از متون حقوق اساسی و قانون اساسی را به صورت صوتی در اختیار مردم بگذاریم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: پژوهشکده شورا همچنین برنامه‌هایی برای ترویج قانون اساسی در بین کودکان و نوجوانان در دستور کار دارد. زیرا یکی از مسائلی که در کشورهای دیگر از آن به خوبی استفاده شده، ترویج مباحث نظام سیاسی و قانون اساسی برای کودکان است که متأسفانه در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌ایم.       

آیت‌الله کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سخنران بعدی این مراسم در سخنانی قانون اساسی ایران را مبتنی بر نظریه تمدنی اسلام دانست و گفت: قانون اساسی برپایه اجتهاد اصیل و مقتصیات زمان است که در اندیشه امام تبلور پیدا کرده بود. همچنین رشد، شکوفایی، تعالی و تلفیق ماهرانه دین و پیشرفت و توسعه و ضلع سوم قانون اساسی نظریه مقاومت است. قانون اساسی به مثابه یک سند راهبردی قابل عرضه در نظام بین‌الملل است.
 
وی ادامه داد: سنگ بنای کار تحقیقی در شورای نگهبان توسط آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در دوره اولی که ایشان عضو فقهای شورای نگهبان بود، بنا نهاده شد. در همین رابطه کارگروهی در قم برای بررسی فقهی و حقوقی مصوبات شورای نگهبان‌ تشکیل داد.
 
آیت‌الله کعبی بیان کرد: من چون آن موقع شاگرد ایشان بودم، جزو آن گروه اولیه قرار گرفتم. بعداً این کار در قالب مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی گسترش پیدا کرد. سپس سنگ بنای پژوهشکده شورای نگهبان گذاشته شد. این پژوهشکده در دوره‌های گوناگون تحول خوبی پیدا کرد؛ به ویژه در دوره آقایان ره‌پیک و کدخدایی.
 
این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: روند تکاملی پژوهشکده شورای نگهبان به گونه‌ای شده که در زمینه کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی در عرصه حقوقی و موضوع‌شناسی فقهی یکی از مجموعه‌های بسیار موفق و کم‌نظیر است. پژوهشگران جوان در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا جذب این پژوهشکده می‌شوند. با کارورزی رشد پیدا می‌کنند و سپس هرکدام به یک حقوقدان برجسته و مؤثر تبدیل می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه پژوهشکده بازوی کارشناسی خوبی برای شورای نگهبان است، بیان کرد: کارهای پژوهشی و ترویجی این مرکز ستودنی است. سنت بسیار خوب در حوزه‌ها در بحث تحقیق و پژوهش وجود دارد. شاگردان حاضر در جلسات درس استاد، مطالب را تدوین، تحقیق و سپس سؤال و جواب می‌کنند و در قالب تقریرات درسی استاد منتشر می‌کنند. پژوهشکده شورای نگهبان براساس این سنت بحث‌های خوبی را سامان داده و کارهایی که اینجا انجام می‌شود، فوق‌العاده مهم است.
 
آیت‌الله کعبی درباره کتابی که رونمایی شد، گفت: بنده توفیق داشتم هفته‌ای یک جلسه در پژوهشکده حاضر می‌شوم. جلسات خوبی تحت عنوان «شرح فقهی و کلامی قانون اساسی» با دوستان پژوهشگر برگزار می‌کنیم. دو جلد اول این مجموعه قبلاً منتشر شده بود. جلد سوم و چهارم محصول تدوین و تحقیق پژوهشگران جوان پژوهشکده است و بنده تنها در القا و تبیین مباحثه نقش داشتم.
 
وی در پایان اظهار کرد: جلد پنجم در قالب شرح و بسط اصول اقتصادی قانون اساسی ممکن است آماده شود. در آنجا راه‌حل‌های خیلی قابل توجه برای تحول در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی مبتنی بر سیاست‌های اقتصادی رهبری، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اصل ۴۴ ارائه کرده‌ایم.

در پایان این مراسم از کتاب «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران» اثر آیت‌الله‌ عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، کتاب صوتی «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» با همت مجموعه رسانه‌ای ایران‌صدا و پژوهشکده شورای نگهبان و با صدای گوینده نامدار کشور، بهروز رضوی و کتاب «محشای قانون اساسی» با صدای گویندگان توانمند کشور، سیدحسین حسینی و سودابه آقاجانیان رونمایی شد.  

انتهای پیام
captcha