یادواره «شهدای غریب اسارت» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود
کد خبر: 4183944
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

یادواره «شهدای غریب اسارت» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود

دبیر ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به شناسایی ۱۵ شهید غریب دوران اسارت در هفت شهرستان استان، گفت: برگزاری یادواره‌های شهرستانی و سپس استانی و ملی برای گرامیداشت این شهدای والامقام در دستور کار قرار گرفته است.

کنگره شهدای غریب

سیدعبدالرحیم موسوی، دبیر ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه دبیرخانه این کنگره در استان در محل بنیاد شهید استان مستقر شده و به‌صورت کاملاً مردمی و به همت جمعی از آزادگان و ایثارگران مشغول انجام وظیفه است، اظهار کرد: ایده برگزاری یادواره شهدای غریب اسارت سال گذشته در گردهمایی آزادگان سراسر کشور به رئیس‌جمهور ارائه و در همان گردهمایی مصوب شد و ایشان دستور داد که نهاد‌های مرتبط مثل بنیاد شهید از این کنگره حمایت کنند و کار آغاز شد. 

وی با ذکر اینکه در همان زمان ستاد کنگره بین‌المللی شهدای غریب تشکیل شد، ادامه داد: برخی شهدا در جریان اسارت در کشور‌های مختلف شهید شده‌اند که از جمله می‌توان از امام موسی صدر یا شهید احمد متوسلیان نام برد.

موسوی بیان کرد: در مورد شهدای اردوگاه‌های عراق نیز تا کنون ۵۵۳ شهید از اسرای این اردوگاه‌ها شناسایی شده‌اند که سهم استان از این رقم، ۱۵ شهید تا کنون است که البته فرآیند شناسایی شهدای اسارت همچنان ادامه دارد. 

دبیر ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب چهارمحال‌وبختیاری افزود: سه نفر از این شهدای والامقام اهل فرخ‌شهر هستند و این شهر بیشترین شهید غریب را در بین دیگر مناطق استان داراست؛ یادواره شهرستانی این سه شهید فردا پنجم آذرماه با حضور دبیر کشوری کنگره ملی شهدای غریب بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: با توجه به شناسایی این ۱۵ شهید غریب دوران اسارت در هفت شهرستان استان، یادواره‌های شهرستانی به‌تدریج در تمامی این شهرستان‌ها شامل شهرکرد، بروجن، فرخ‌شهر، بن، سامان، فارسان و لردگان برگزار می‌شود. 

دبیر ستاد استانی کنگره شهدای غریب استان چهارمحال و بختیاری از برگزاری بخش استانی این یادواره در اردیبهشت‌ماه سال بعد خبر داد و افزود: یادواره‌های شهرستانی تا اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد تا شاهد برپایی یادواره استانی باشیم. همچنین یادواره ملی این شهدای والامقام در تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

موسوی در پایان گفت: تحقیقات و بررسی‌های لازم برای جمع‌آوری خاطرات و اسناد مربوط به شهدای غریب استان در دست انجام و این اسناد در دسترس عموم علاقه‌مندان و رسانه‌ها است، البته احتمال دارد تعداد این شهدا افزایش یابد.

انتهای پیام
captcha