موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه احیا شود
کد خبر: 4212291
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه:

موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه احیا شود

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال گفت: امروز اگر موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه احیا شود و در اختیار این نهاد قرار بگیرد جوابگوی معیشت و هزینه‌ها خواهد بود که البته تدابیری اندیشیده و اقداماتی انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

حجت الاسلام احمد فرخ بال

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه گذشته، پنجم اردیبهشت‌ماه در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه استان با ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب و حوزویان چهارمحال‌وبختیاری و با استناد به کلام نورانی حضرت امام صادق(ع) که فرمودند «لا يَستَغني أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن ثَلاثَةٍ يَفزَعُ إلَيهِم فِي أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فَإِن عَدِموا ذلِكَ كانوا هَمَجاً: فَقيهٍ عالِمٍ وَرِعٍ، و أميرٍ خَيِّرٍ مُطاعٍ، و طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ»، اظهار کرد: ایشان فرمودند: مردم هيچ مملکتی از سه گروه بى‏‌نياز نيستند كه در كار دنيا و آخرت خويش به ايشان پناه ببرند و چون آنان را نداشته باشند، شوربخت باشند. از توفیقات ماست که یک «فَقيهٍ عالِمٍ وَرِعٍ» هدایت جامعه را بر عهده دارد و حکمرانی اسلامی جاری و ساری است.

وی با ذکر اینکه بنا نیست امروز یک حوزه علمیه و یک نظام به مثابه مدینه فاضله داشته باشیم، ادامه داد: هدف، رسیدن به مدینه فاضله است اما تا رسیدن به آن فاصله بسیار وجود دارد، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی روزگار سختی بر حوزه‌های علمیه گذشت اما امروز، طلاب مجرب و متعهد، مبلغان، منبری‌ها و اساتید و محصلان امکانات و شرایطی را در اختیار دارند که در دوران پیش از انقلاب فراهم نبود. 

فرخ‌فال تصریح کرد: باید گذشته و امروز را ببینیم و مقایسه کنیم اما به تلاش و عملکرد خودمان قانع نباشیم زیرا امروز نظام اسلامی در دست روحانیت قرار دارد؛ وضعیت امروز حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری با حدود ۲۰ سال قبل که در سمت معاونت شهرستان‌ها به این استان آمدم قابل قیاس نیست که این پیشرفت‌ها به برکت تلاش مدیران و سرمایه اساتید حوزه در این منطقه حاصل شده و اینها نکات مثبت است. 

وی با تأکید بر نگاه امامین انقلاب که قائلند حوزه باید مستقل از بودجه دولت باشد، ادامه داد: نظام اسلامی در دست روحانیت قرار دارد اما این به این معنا نیست که اداره زندگی طلبه‌ها با هزینه دولتی انجام شود که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تأکید داشته‌اند. البته باید ساز و کاری اندیشیده شود و بنده سفرهایی به استان‌ها دارم که دیدگاه‌ها را احصا و جمع‌آوری می‌کنم و به اطلاع شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور می‌رسانم.

فرخ‌فال تأکید کرد: امروز اگر موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه احیا شود و در اختیار این نهاد قرار گیرد جوابگوی معیشت و هزینه‌ها خواهد بود که البته تدابیری اندیشیده و اقداماتی انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. 

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه فداکاری طلاب و روحانیت باعث سرافرازی نظام اسلامی شده است، افزود: ما در برهه‌های مختلف در تنگناهای شدید بودیم اما روحانیت سرافراز است که رسالت خود را انجام داد.

فرخ‌فال با بیان خاطره‌ای از امدادهای غیبی در ایام مأموریت تبلیغ در روستاهای منطقه لردگان و خان‌میرزا، تصریح کرد: حوزه علمیه با امدادهای غیبی و با عنایت حضرت ولیعصر(عج) امروز به این جایگاه رسیده است. 

وی در پایان با اشاره به سفر اخیر آیت‌الله اعرافی به چهارمحال‌وبختیاری که دستاوردهای زیادی برای حوزه علمیه استان داشت، گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات رفع شوند زیرا در ید قدرت شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه نیست با اینحال حداقل مأموریت بنده این است که پیام‌های حوزویان استان را به شورای عالی انتقال دهم و تکلیف ما این است که تحصیل طلاب را هرچه بیشتر تسهیل کنیم.

انتهای پیام
captcha