نیکوکاری از جنس کاهش آسیب‌‌های اجتماعی
کد خبر: 4183238
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
بسیج و محرومیت‌زدایی/ 1

نیکوکاری از جنس کاهش آسیب‌‌های اجتماعی

فعالیت‌های جهادی مرکز نیکوکاری اکبریون در زمینه کمک‌رسانی به زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و اشتغال‌زایی برای آن‌ها و پوشش دانش‌آموزان نیازمند، کمک به ترک اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

فعالیت‌های شاخص یک مرکز نیکوکاری در کاهش آسیب‌‌های اجتماعیبه گزارش ایکنا، طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که 17 اردیبهشت سال 1397 از سوی معظم‌له به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن آنان در سازندگی، جهادگری، توسعه عرصه‌های عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستاها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام فرمودند. بسیجیان فعال در گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته خدمات مؤثری در نقاط محروم کشور و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی داشته‌ و منشأ خیر برای هموطنان شده‌اند. در هفته بزرگداشت بسیج مروری بر برخی از این فعالیت‌ها خواهیم داشت.

فعالیت‌های جهادی مرکز نیکوکاری اکبریون با محوریت موضوعات معیشتی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، تحصیلی، سازندگی، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم تبریز آغاز شده است. اغلب فعالیت‌های این مرکز در حوزه کمک‌رسانی به زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و اشتغال‌زایی برای آن‌ها و پوشش دانش‌آموزان نیازمند و معرفی افراد کم‌بضاعت به مراکز درمانی است.

آرزو سالاری، مدیر مرکز نیکوکاری اکبریون در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: این مرکز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ در منطقه آناخاتون تبریز آغاز کرده است. این فعالیت‌ها در ابتدا در زمینه برگزاری کلاس‌های قرآنی، احکام و حلقه‌های صالحین ویژه بانوان بود و سپس با کمک‌های مؤمنانه ادامه یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور درگیر بودیم، از این رو ۷۰ هزار بسته معیشتی بین مددجویان و نیازمندان منطقه پخش کردیم و دو سال به صورت روزانه ماسک دوختیم و به شکل رایگان توزیع کردیم. همچنین طرح حاج قاسم سلیمانی با هدف کنترل و مدیریت کووید ۱۹ به صورت محله‌محور مبتنی بر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اجرا شد.

سالاری ادامه داد: در این مرکز برای بیش از ۳۰۰ مددجو پرونده تشکیل شده است و ما طبق این پرونده‌ها روی کمک به زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست تمرکز کرده‌ایم و برای آن‌ها کلاس‌های خوداشتغالی در زمینه خیاطی، بافتنی و ... اجرا می‌کنیم که طی یک سال و نیم گذشته حدود ۲۵ نفر از آن‌ها در زمینه‌های یاد شده شاغل شده‌اند و برای اینکه بتوانند کار خود را آغاز کنند، آن‌ها را به کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج و یا  ستاد مدافعین سلامت معرفی کرده‌ایم تا بتوانند تسهیلات خوداشتغالی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان نیازمند پوشاک، لوازم تحریر و ... تأمین می‌کنیم؛ همچنین در صورت مشکلات تحصیلی و آموزشی، برپایی کلاس‌های تقویتی رایگان در مسجد و یا مدرسه را دنبال می‌کنیم. با مدیران مدارس نیز هماهنگ هستیم که هر هزینه‌ای برای این دانش‌آموزان نیاز بود را به این مرکز اطلاع دهند تا تأمین شود.

سالاری با اشاره به فعالیت این مرکز در زمینه ترک اعتیاد گفت: معرفی افراد دارای اعتیاد، به کمپ و پیگیری ترک آن‌ها با هزینه بسیار اندک و در منزل خودشان یکی از فعالیت‌های ما در این زمینه است. همچنین همایش الگو‌های موفق ترک اعتیاد با حضور خانواده‌های آن‌ها و کلاس‌هایی برای نوجوانان و جوانان به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده‌ایم.

مدیر مرکز نیکوکاری اکبریون در ادامه گفت: معرفی افراد کم‌بضاعت به مراکز درمانی، تأمین و توزیع جهیزیه برای نوعروسان و برپایی میز خدمت درمانی از فعالیت‌های دیگری است که در این مرکز انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این منطقه مشکل تأمین جهیزیه زیاد است و شاید از حدود ۵۰ نیازمند، فقط دو مورد را بتوانیم تأمین کنیم و در این راستا نیاز مبرم به کمک خیرین داریم و امیدوارم بتوانیم کمک خیرین را در این زمینه جذب کنیم.

انتهای پیام
captcha