اعتبار سازمان ملل در گروی پایبندی به آرمان‌ها و تعهداتش
کد خبر: 4181176
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
یادداشت

اعتبار سازمان ملل در گروی پایبندی به آرمان‌ها و تعهداتش

سازمان ملل متحده سندی با ترسیم 17 هدف توسعه پایدار برای برقراری صلح و رفاه ارائه می‌کند؛ 17 هدفی که اکنون اسرائیل ناقض تمامی آنهاست. اگر قرار باشد سازمان ملل این کشور را متعهد به این اهداف لازم‌الاجرا نکند، آیا اعتباری برایش خواهد ماند؟

مریم عاشق معلابه گزارش ایکنا، مریم عاشق‌معلا؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران طی یادداشتی در واکنش به اتفاقات ضد حقوق بشر رژیم صهیونیستی  و جنایات اسرائیل در غزه، سکوت مجامع بین‌المللی و در رأس آنها سازمان ملل متحد را به نوعی حمایت از این اقدامات جنایتکارانه دانست.

متن یادداشت دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران به شرح زیر است:

سازمان ملل متحد، یک سازمان بین‌دولتی برای حفظ امنیت و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد ملت‌ها است. سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و قدرتمندترین سازمان بین‌ دولتی در جهان است. اعضای این سازمان تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی می‌شود که از نظر قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند.

این سازمان به اصطلاح قدرتمند در سال 2015 سندی را با عنوان «اهداف توسعه پایدار» به تصویب رسانده است که همه  کشور‌های عضو(193 کشور) به آن متعهد شده‌اند؛ این سند طرحی مشترک برای صلح و رفاه برای همه‌‌ مردم کره‌‌ زمین، در حال حاضر و آینده تا سال۲۰۳۰ ارائه می‌دهد. در آن، ۱۷ هدف توسعه پایدار قرار دارد که یک فراخوان فوری برای اقدام همه‌‌ کشورها (توسعه‌یافته و در حال توسعه) در یک مشارکت جهانی است.

اما اکنون که در غزه جنایتی فجیع در حال رخ دادن است و هر 15 دقیقه یک کودک فلسطینی کشته می‌شود و آب و برق و انرژی را از مردمان بی‌سلاح و بی‌پناه دریغ کرده‌اند، کجا هستند حامیان و سردمداران و متعهدان به اهداف توسعه پایدار؟

مگر نه این است که اکنون همه اهداف توسعه پایدار به طور غیر مستقیم و 11 هدف آن به طور مستقیم نقض شده است؟

مهمترین اهداف توسعه پایدار که اسرائیل نه‌تنها در راستای تحقق آن‌ها متعهد نبوده بلکه شرایط را بدتر کرده است، شامل اهداف زیر است:

هدف اول: جهانی بدون فقر ـ هدف دوم: پایان دادن به گرسنگی ـ هدف سوم: سلامت و تندرستی برای همه ـ هدف چهارم: آموزش با کیفیت ـ هدف پنجم: برابری جنسیتی ـ  هدف ششم: آب پاک، بهداشت و فاضلاب ـ هدف هفتم: انرژی مقرون به صرفه ـ هدف هشتم: کار مناسب و رشد اقتصادی ـ هدف نهم: صنعت و زیرساخت ـ هدف دهم: کاهش نابرابری ـ  هدف یازدهم: شهرها و جوامع پایدار ـ هدف شانزدهم: صلح، عدالت ـ هدف هفدهم: مشارکت برای رسیدن به اهداف

حال سؤال اساسی این است که چطور باید با کشوری که برخلاف تعهداتش و برخلاف آرمان‌های مصوب سازمان ملل متحد عمل کرده رفتار کرد؟

توسعه پایدار باید از اولویت‌های جهانی باشد و جامعه بین‌المللی باید به توسعه پایدار و حفظ صلح تأکید کند و تمامی کشورها را به پایبندی به این اهداف تشویق کند و با متجاوز برخورد کند. این اقدامات تنها با همکاری بین‌المللی و پیروی از اصول انسانی قابل دستیابی هستند و باید به عنوان اولویت‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گیرند. اگر سازمان ملل و اعضای آن به مقابله با این جنایت جنگی اسرائیل که در تضاد با اهداف توسعه پایدار هم است، نپردازند، بسان طبل توخالی خواهند شد و اعتبار خود را از دست خواهند داد.

انتهای پیام
captcha