یاوران وقف تجلیل شدند
کد خبر: 4174129
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

یاوران وقف تجلیل شدند

همایش یاوران وقف امروز، 17 مهرماه با حضور مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل هتل ارم تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام عادلبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش یاوران وقف امروز، ۱۷ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگ و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی گفت: به توفیق الهی در هفته وقف فعالیت‌های اثرگذاری در کشور و از سوی ادارات اوقاف سراسر کشور انجام شد. 

وی بیان کرد: فردی که مالی را وقف می‌کند برای خدا این کار را انجام داده و بسیاری از ایشان حتی از اینکه نامشان برده شود، ابا دارند. لذا اغلب ایشان در برنامه‌های رسانه‌ای حاضر نمی‌شوند. واقفان با خدا معامله کرده‌اند؛ ما فقط به عنوان وظیفه خود از این عزیزان تجلیل می‌کنیم. از سال گذشته تاکنون ۸۵۰ وقف جدید در کشور ایجاد شده است. البته نمی‌توان از میان این موقوفات، موقوفه شاخصی را بیان کرد؛ چراکه نیت تمامی واقفان در هر سطحی با خدا معامله کرده‌اند. 

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: در نیشابور بقعه‌ای به نام بی‌بی شطیطه وجود دارد که در کتب روایی ما به صورت صحیح نقل شده که اهالی نیشابور در زمان امامت امام کاظم(ع) نماینده‌ای انتخاب کرده و وجوهات خود را برای امام کاظم(ع) فرستادند. بانو شطیطه نیز همه دارایی خود که یک دستمال بافته شده بود را برای امام(ع) فرستاد. امام وجوهات را برای خرج شیعیان دوباره به مردم بازگرداندند و فقط دستمال بی‌بی شطیطه را نگاه داشته و برای او یک کفن به عنوان هدیه ارسال کردند. 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: کار در مجموعه سازمان اوقاف که دستگاه اهل بیت(ع) و قرآن است، قداست مضاعفی دارد و باید از این نعمت الهی به خوبی استفاده و به مردم خدمت کرد. امروز به برکت سفره قرآن و اهل بیت(ع) اقدامات متعددی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی در حوزه وقف رخ داده است. امروز هزاران جلسه نشر معارف اهل بیت(ع) و روضه‌خوانی در بقاع متبرکه به برکت موقوفات برگزار می‌شود. 

همایش یاوران وقف برگزار شد / تجلیل از واقفان و خیران نیک‌اندیش

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه سرود و تواشیح، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی با اشاره به آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ؛  او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند»، اظهار کرد: تمام ادیان الهی دین حق هستند، گرچه ممکن است برخی قواعد ادیان در زمان‌های مختلف نسخ شود اما اصل دین همیشه حق بوده است. لذا زمان برای اعلام احکام و قوانین مهم است.

وی افزود: وجود مقدس امام حسین(ع) در راه کربلا زمان اندکی به خواب رفته و بیدار شدند و بعد فرمودند «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجعُونَ» حضرت علی اکبر(ع) به ایشان عرض کردند که پدر چه شد که این جمله را فرمودید؟‌ امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند که در خواب دیدم که به سمت مرگ می‌رویم. علی اکبر(ع) از ایشان پرسیدند که آیا در راه حق به شهادت می‌رسیم که امام (ع) در پاسخ فرمودند بله! در آن هنگام برای خدا به شهادت خواهیم رسید.

ضرورت بهره‌وری موقوفات

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: قوانین الهی جاده‌های رضایتمندی حق را نوشته است و ما باید در این جاده‌ها حرکت کنیم. زمانی که امام حسین(ع) خون گلوی مبارک علی اصغر(ع) را به آسمان می‌پاشد، این‌گونه فرمودند که این خون برای خدا و در راه حق ریخته شده است. جامعه اسلامی نیز باید این راه حق را ادامه دهد.

وی بیان کرد: زمانی امام خمینی(ره) فرمودند که باید در برابر ظلم آپارتاید ایستاد و با آن مبارزه کرد. مقام معظم رهبری نیز بر امر مبارزه با ستمگران عالم تأکید دارند و امروز مشاهده می‌کنیم که جبهه حق در برابر ظلم ستمگران ایستاده و نمونه آن را در یمن و فلسطین می‌نگریم. پیامبر(ص) فرمودند که اگر دست دشمنان بر شما مسلط شود، با شما دشمنی کرده و همه شما را می‌کشند. امروز جبهه حق بروز و ظهور پیدا کرده و ان‌شا‌ءالله برقرار می‌شود. امروز در جهان، فضای رسانه‌ای علیه انقلاب و جبهه حق فعالیت ‌می‌کنند اما مردم کلام حق را می‌فهمند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروز به پیامبر(ص) عرضه می‌داریم که بعد از ۱۴۰۰ سال، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آمدند و با تکیه به خداوند متعال و راه حق یک‌ گام از این راه عقب‌نشینی نکرده و نمی‌کنند. ما نیز باید در این راه گام برداریم تا به پیروزی نهایی جبهه حق دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وقف بدان معناست که افرادی رابطه مالکانه خود را با ملک خود قطع کرده و آن را با نیت معلوم وقف می‌کنند. کار متولیان موقوفات حفظ وقف و به دست آوردن منافع بهتر و اجرای نیت بهتر واقفان است. هیچ‌ کدام از ما به عنوان مسئولان و متولیان، حق نداریم که در این مسیر به اقل راضی شویم.

حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد: برای بهینه‌سازی بهره‌وری موقوفات باید با کارشناسان صحبت کرده و اعداد را در این حوزه بارگذاری دقیق کنیم.‌ امروز باید وقف را علمی کنیم. عده‌ای هستند که در مقوله درمان به صورت ویژه اقدام می‌کنند و ما باید از آن‌ها در این زمینه حمایت کنیم. اگر وقف حرکت فعالانه‌ای در این حوزه داشته باشد، اعداد و ارقام آن قابل پیش‌بینی خواهد بود؛ چراکه استعداد فراوانی در این حوزه دارد.

ایستادگی در برابر تعرض به موقوفات

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر با همکاری سازمان اسناد، میزان اسناد تک برگی موقوفات حجم بسیار بالایی پیدا کرده و به توفیق الهی در سال آتی به پایان خواهد رسید. این مسئله باعث می‌شود که بتوانیم در برابر تعدی و تعرضات بایستیم. لذا باید به سمت بهینه‌سازی در موقوفات برویم. امروز باید به استعدادهای کشور در حوزه‌های مختلف علمی به خوبی میدان دهیم.

وی تصریح کرد: یکی‌ از مهمترین گنج‌های ما نسل دانش‌بنیان حاضر است. باید در حوزه وقف نیز به این مسئله بپردازیم که با قوت خواهیم پرداخت. امروز اوقاف در زمینه تولید انرژی پاک، ساخت مسکن و ... ورود کرده‌ است. لازم است که واقفان به مسئله مسکن نخبگان حتما بیندیشند و در این مسیر ورود کنند تا از خروج نخبگان از کشور جلوگیری شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در حوزه اجرای نیت، سال گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. باید امروز از طرفی درآمد وقف را بهینه کرده و از سوی دیگر اجرای نیت را بهتر کنیم. در حال حاضر ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن‌ها دارای متولی است و مابقی در اختیار سازمان اوقاف است. استعدادهای بسیار فراوانی در زمینه موقوفات وجود دارد که باید به سمت توسعه آن‌ها حرکت کنیم.

همایش یاوران وقف برگزار شد / تجلیل از واقفان و خیران نیک‌اندیش

در ادامه این مراسم، برنامه رونمایی از کتاب «معجم احادیث» با حضور مسئولان حاضر در همایش برگزار شد. پس از این برنامه نیز با حضور حجت‌السلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، برنامه تجلیل از واقفان و خیران نیک‌اندیش، «حسن وحیدی بکندی، آسیه روزبهانی، حسین حیدری، طاهره خلیلی، ابراهیم شیرکوند، علی مختاریان، محمدعلی ظریف جوادی یزدی، حسینجان اروجی، علی فاتح، قاسم علی صاحب نصق، یحیی زومردی، محمدصادق صفائی، بابا منتظری، کبری قنبری، امامعلی گیلوری، عبدالرحیم موحد، عیسی ملاشاهی زارع، محمد شریفی، جواد فلاحی قمی، اسعد صلواتی، محمدرضا حیدری، بتول امیری، آیت‌الله علی معلمی، بابا کلائی، احمد محمودیان، عباس حسینی، محمد خسروی، سکینه خسروی، صدیقه سادات، محمد شیبانی، غلامحسین عمو سلطانی، سیدحسینعلی شاهزیدی، احمد مدح‌خوان، سیدموسی وکیل‌زاده ابراهیمی، سیفور محمدی، علیرضا تقوی راد، علی قاسمی گوربندی و جواد چنانی سرداری» تجلیل به عمل آمد.    

همایش یاوران وقف برگزار شد / تجلیل از واقفان و خیران نیک‌اندیش
گزارش ایکنا حاکی است؛ در ادامه مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی بیان کرد: خداوند متعال را شاکرم که توفیق حضور در مجلس تجلیل از واقفان گرامی را دارم. این‌ امر به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت در فلسطین عزیز تبرک پیدا کرده است. شاید روند اتفاقات منطقه در چهار دهه قبل در ایام منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به شکلی بود که جریان ملی مبارزه با صهیونیست‌ها احساس بن‌بست می‌کرد و کشور پیشتاز در عرصه مبارزه با صهیونیست‌ها دست دوستی را در کمپ دیوید به سمت آن‌ها دراز کرد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی نشانه‌های شکست رژیم‌ صهیونیستی حتی بر طرفداران آن‌ها نیز آشکار شده است.

وی ادامه داد:  جمهوری اسلامی ایران با رهبری جبهه مقاومت زمینه را برای پیروزی حق بر باطل آماده کرده است. در روزهای پایانی جنگ تحمیلی و ایامی که برخی ساده‌لوحان این‌گونه مطلب می‌نوشتند که این جنگ چه عایدی برای ما داشت؟ امام(ره) در پیام خود چند برکت را برای دفاع مقدس پیش‌بینی کردند. یکی از این پیش‌بینی‌ها آزادی قدس بود که این پیش‌بینی را امروز با گوشت و پوست و استخوان خود لمس می‌کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: چه کسی تصور می‌کرد که رزمندگان مقاومت در یک روز بیش از هزار صهیونیست را به درک واصل کنند. رژیمی که برای دو سرباز اسیر خود جنگ ۳۳ روزه را به راه انداخت. امروز در داخل سرزمین‌های اشغالی صهیونیست‌ها از تهاجم‌ به فرار رو آورده‌اند و فرزندان مقاومت به تعقیب آن‌ها می‌پردازند.

وزیر ارشاد ادامه داد: امروز به برکت حضور فرزندان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، رژیم صهیونیستی به این حد از اضمحلال افتاده است. این شکوه بر جبهه مقاومت و فرزندان رهبر انقلاب اسلامی گوارا باد و خدواند متعال را برای این پیروزی شاکر هستیم.

همایش یاوران وقف برگزار شد / تجلیل از واقفان و خیران نیک‌اندیش

جریان وقف و برپا داشتن امورات دینی

اسماعیلی اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه متولی یک امر مهم و حیاتی در کشور است. بررسی سیر تحولات ۱۴۰۰ ساله نشان می‌دهد که این جریان وقف بوده که به کمک امر برپا داشتن امورات دینی آمده است. امروز هیچ مجموعه دینی نیست که به واسطه این سنت دینی برای جامعه حفظ نشده باشد. دین‌داری مردم، خیرات عمومی، مسائل اجتماعی، آموزش ترویج محاسن، ترویج امورات فرهنگی، درمانی و ... بخش مهمی از این اتفاقات در مسیر جریان وقف هستند و به این دلیل است که امروز پاسداشت، صیانت و ترویج امر وقف در اولویت‌های فرهنگی جامعه اسلامی است. هیچ موضوعی در همه امورات مرتبط با فرهنگ، عمیق‌تر از وقف نیست که به تحکیم‌ بنیان‌های دینی و اجتماعی جامعه کمک کند.

وزیر ارشاد بیان کرد: سنت حسنه وقف همواره در کشور ما وجود داشته و منشأ خیرات و برکات بسیاری شده است. امروز حوزه وقف به حوزه‌های جدیدی منتقل شده است. دانش‌های نوین، پارک‌های علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان کمک به اعتماد کشور و ... از جمله برکات حرکت جدید وقف است. از رویکرد سازمان اوقاف در این نگاه جدید حمایت می‌کنیم. این‌ نگاه منجر به افزایش کمک‌ به اقتصاد کشور شده است. این‌ تقریر نو از تسری منافع وقف به حوزه خدمات عمومی و دانش و علم بسیار امر مبارکی است و باید آن را تحکیم کرد.

وی تصریح کرد: البته امروز از موضوع عدم اطلاع‌رسانی صحیح رنج می‌بریم و ممکن است عده‌ای ابهاماتی داشته باشند که باید با اطلاع‌رسانی درست از اتفاقاتی که رخ داده، مردم را در جریان این فعالیت‌ها قرار دهیم. امروز هر کس در حوزه وقفی ابهام داشته باشد، اوقاف با اطلاع‌رسانی شفاف، ابهامات موجود را رفع می‌کند.

اسماعیلی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مردم جامعه اسلامی با دیدن برکات زیاد حوزه وقف بهتر از گذشته در این امر مشارکت خواهند کرد‌ و زمینه توسعه امر وقف در کشور فراهم خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha