خیّر فلسطینی که نسخه‌های قرآن را رایگان مرمت می‌کند
کد خبر: 4172555
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

خیّر فلسطینی که نسخه‌های قرآن را رایگان مرمت می‌کند

شیخ رأفت جبر، خیّر فلسطینی است که با مرمت رایگان نسخه‌های قرآن مردم، در بازار غزه مُزد این کار نیک را از خدا طلب می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی(صفا)، مغازه کوچک وسط بازار در محله شیخ رضوان شهر غزه که رأفت جبر 66 ساله فلسطینی از آن به عنوان محلی برای مرمت جلد و کاغذهای قرآن‌های قدیمی استفاده می‌کند، مقصد کسانی شده است که نمی‌خواهند کتاب خدا مورد کوچک‌ترین هتک حرمتی قرار گیرد.

در میان مغازه‌های بازار شیخ رضوان، تابلوی بزرگی در بین تابلوهای مغازه‌های کوچک مجاور قرار داده شده است که توجهات را به خود بیشتر جلب می‌کند و روی آن نوشته شده است: «مرکز صیانت از قرآن کریم... قرآن قدیمی خود را تحویل دهید و رایگان یک قرآن نو تحویل بگیرید.»

جبر این مغازه را که شهرداری غزه به او داده است در وسط بازار انتخاب کرده که دسترسی مردم به آنجا راحت و زیاد است.

جبر به همراه دوست و دستیار خود، رجب سلمان 65 ساله صبح زود می‌آید و با وسایل ساده دست‌ساز اهدایی افراد خیر در داخل مغازه شروع به کار می‌کند.

او می‌گوید که ایده نوسازی و مرمت قرآن‌های قدیمی حدود 10 سال پیش به ذهنش رسیده آن هم پس از اینکه مقادیر زیادی از کاغذهای استحصالی قرآن‌ها را در جایی مشاهده کرده که به شکلی نادرست امحاء شده بودند، افزون بر قرآن‌هایی که بدون اینکه مرمت شوند در خانه‌ها، مساجد و جاهای دیگر فرسوده می‌شوند.  

وی افزود: در ابتدا جعبه‌هایی را در مساجد برای جمع‌آوری قرآن‌هایی قرار می‌دادیم که نیاز به ترمیم داشت و سپس آن‌ها را در انباری نگاه می‌داشتیم تا وقتی که از سوی شهرداری مکانی برای ما فراهم شد و به‌طور رایگان شروع به کار کردیم تا این قرآن‌ها را به صاحبانشان بازگردانیم یا با رضایت صاحبانشان در اختیار دیگران قرار دهیم.

جبر ادامه می‌دهد: تقاضای زیادی از سوی مردم  برای مرمت قرآن‌هایشان وجود دارد، تقریباً روزانه نسخه‌هایی از قرآن را دریافت و تعدادی را هم تحویل می‌دهیم و بیشتر نسخه‌هایی که برای ما آورده می‌شود یا جلدش یا کاغذهایشان پاره شده یا بچه‌ها با خودکار خط خطی کردند.

او توضیح می‌دهد که کار مرمت قرآن به دقت زیادی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که هیچ صفحه‌ای از قلم نیفتاده است؛ بخصوص که این کار با ابزارهای ساده و ابتدایی از جمله چسب، مقوا، پارچه، مداد دستی و قیچی انجام می‌شود.

این خیر فلسطینی تأکید کرد: علما تلاش زیادی کردند تا این قرآن را به این شکل زیبا و دقیق برای ما حفظ کنند و امروز هم ما در مراقبت مجانی و مخلصانه از آن بخیل نیستیم و اجر ما از جانب خداست.

انتهای پیام
captcha