خبرنگاران در تحقق رشد عقلانیت جامعه جایگاه مهمی دارند
کد خبر: 4161366
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
فرهنگی:‌

خبرنگاران در تحقق رشد عقلانیت جامعه جایگاه مهمی دارند

معاون فرهنگی نهاد ولی‌فقیه در استان فارس بهترین راه برای حیات یک ملت را زنده شدن جامعه دانست و گفت: جامعه سالم از جاهلیت نجات پیدا کرده و به طرف عقلانیت می‌رود بنابراین خبرنگاران در تحقق رشد عقلانیت جامعه دارای جایگاهی مهم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارسحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک روز خبرنگار به بیان ویژگی‌های رسالت خبرنگاری و اطلاع‌رسانی از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: خبرنگاری به دو بخش روح و پوسته تقسم می‌شود و این پوسته در اختیار اکثر فعالان این عرصه مهم به واسطه آموزش و کسب مهارت قرار گرفته اما روح ملکوتی آن در اختیار همه نیست از این‌رو بایدها و نبایدها در این حرفه تعریف می‌شود.

وی افزود: در عرصه خبرنگاری در کنار صدق خبر، باید گزارشگر یا خبرنگار نیز دارای صفتی نظیر راستگویی باشد تا بتواند خبر را به نحو صحیح اطلاع‌رسانی کند، گاهی گزارشگر راستگو است اما خبری اشتباه را به او القا کردند در نتیجه از خبر از صدق خارج می‌شود که منجر به کذب خبری خواهد شد.

فرهنگی با بیان اینکه صدق خبر را می‌توان با راستی آزمایی و روش‌های دیگر به دست آورد، گفت: برای دریافت باید و نبایدهای صدق خبرنگار و روح ملکوتی رسالت اطلاع‌رسانی باید از علم وراثه و کتاب انسان‌سازی یعنی «قرآن کریم» بهره برد چراکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیگر توانایی نهادینه کردن صفتی مانند راستگویی را در انسان ندارند از این‌رو برای کسب صدق خبرنگاری باید مسیر الهی را پیمود.

چگونگی کسب صداقت

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: با تهذیب نفس و تأسی به کلام الهی در قرآن کریم می‌توان به صدق خبرنگاری دست پیدا کرد چون صداقت در فرهنگ دین آشکار بوده و راستگو بودن در دین بهترین فضیلت و سرمایه معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه به دست آوردن صفت «صداقت» در فراگیری آموزش خلاصه نمی‌شود، گفت: «صدق» جزو فرهنگ‌های فطری و جنبه‌های بین‌المللی بشر است و می‌بینید رسانه‌های صهیونیستی چقدر تلاش کردند که استکبار را موجه جلوه دهند اما نتوانستند چراکه دروغ آن‌ها همچون زباله‌ای است که بشر از آن بیزار بوده و انسان‌های جهان مطالب درست را به خوبی تشخیص می‌دهد اما در مقابل، صدای مظلومی که از کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، فلسطین و ... بلند می‌شود در عالم می‌پیچد چراکه خبر صدق است و بشر صداقت را می‌پذیرد. 

فرهنگی تأکید کرد: برخی از افراد در جناح بازی‌ها و خبر فروشی‌های کذب وارد می‌شوند و از دروغ گفتن امرار معاش می‌کنند از این‌رو تمام تلاش خود را برای انتشار خبر بی‌اساس و دروغ که با فطرت انسان در تعارض است را به کار می‌گیرند اما در نهایت به بیراهه ختم خواهد شد و سرنوشت بد آن‌ها در طول تاریخ قابل مشاهده است.

جایگاه خبرنگاران در تحقق رشد عقلانیت جامعه 

وی در ادامه با بیان اینکه علمای اخلاق همواره برای جلوگیری از غفلت، مراقبه نفس را توصیه می‌کنند، تصریح کرد: مسئولیت کسانی که وظیفه اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی را دارند بیشتر از بقیه اقشار جامعه است بنابراین می‌طلبد خبرنگاران همواره نسبت به رعایت اصول اخلاقی در اخبار، گزارش‌ها و نقدها مراقبت بیشتری داشته باشند.

معاون فرهنگی نهاد ولی‌فقیه در استان فارس افزود: بنابه گفته قرآن کریم اگر سه ویژگی حیات، سلامت و عقلانیت در جامعه نهادینه شود، آن جامعه متعالی خواهد بود از این‌رو نقش اصحاب رسانه پایبند به ارزش‌های اخلاقی در رشد این سه ویژگی در جامعه بسیار مشهود است.

فرهنگی بهترین راه برای حیات یک ملت را زنده شدن جامعه دانست و گفت: جامعه سالم از جاهلیت نجات پیدا کرده و به طرف عقلانیت می‌رود بنابراین خبرنگاران در تحقق رشد عقلانیت جامعه دارای جایگاهی مهم هستند.

وی در پایان با بیان اینکه حیات جامعه در گروی وجود اصول اخلاقی در خبرنگاران است، ادامه داد: وقتی مبانی قرآنی و اخلاقی در جامعه مطرح می‌شود آن جامعه حیات پیدا می‌کند از این رو خبر تهیه شده توسط خبرنگاران می‌تواند به سلامت ذهن انسان‌ها کمک کند و رسانه می‌تواند در حیات جامعه نقش ایفا کند.

انتهای پیام
captcha