دوری جهاددانشگاهی از بازی‌های سیاسی و حرکت در مسیر نوگرایی
کد خبر: 4159879
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 18

دوری جهاددانشگاهی از بازی‌های سیاسی و حرکت در مسیر نوگرایی

یک پژوهشگر امور قرآنی کشور از جمله رموز موفقیت جهاددانشگاهی را دور ماندن این نهاد از ورود به بازی‌های سیاسی و جناحی کشور، استقلال نسبی مالی در کسب درآمد و خوداتکایی و نوگرایی و خطرپذیری دانست.

محمدحسین فریدونی صاحبنظر و پژوهشگر امور قرآنی کشور

محمدحسین فریدونی، صاحب‌نظر و پژوهشگر امور قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در آستانه چهل و سومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم از زحمات همه جهادگران این نهاد انقلابی به‌ویژه جهادگران عرصه فعالیت‌های قرآنی به عنوان یک عضو جامعه فعالان قرآنی کشور سپاسگزاری کنم. جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و یکی از یادگارهای مبارک دوران رهبری امام خمینی(ره) است.

وی افزود: بدنه اصلی و گرداننده جهاددانشگاهی در دهه ۶۰ نیروهای تحصیل‌کرده جهادگر جهاد سازندگی بودند که به فرمان حضرت امام برای محرومیت‌زدایی از روستاها و جبران ستم رژیم شاهنشاهی به مستضعفین در سراسر کشور فعالیت می‌کردند. این افراد شبکه انسانی دانشجویان و دانشگاهیان انقلابی بودند که بسیاری از آن‌ها در عرصه مبارزه با استبداد پهلوی و استعمار امریکایی حامیِ آن در دهه پنجاه فعال بودند و جذب شخصیت جامع امام خمینی(ره) شده و نشان پیروی از خط امام را در مقابل خط سازش با نظام سرمایه‌داری جهانی برای خودشان افتخار می‌دانستند.

فریدونی تصریح کرد: در مقابل جریان خط امامی دانشگاهی، جریان‌های لیبرالِ غرب‌گرا و کمونیست‌های هوادار شوروی و جریان التقاطی مجاهدین خلق دارای نفوذ در محیط مدیریتی و فضای عمومی دانشگاه‌ها بودند. نیروهای خط امامی انجمن‌های اسلامی دانشجویی و استادان انقلابی هم‌فکر آنان معتقد بودند که فضا و روند جاری مدیریت دانشگاه‌ها توانایی تحول فرهنگی دانشگاه و تأمین نیازهای روزافزون علمی انقلاب را ندارد و لازم است نهاد انقلابی جدیدی با اهداف انقلابی در محیط دانشگاه‌ها ایجاد شود.

این صاحب‌نظر و پژوهشگر امور قرآنی کشور بیان کرد: بنابراین شالوده جهاددانشگاهی بر پایه تحول‌خواهی انقلابی و جهادی تشکیل شد و به لطف الهی این اساس مبارک هنوز پابرجاست. در هر جا از شبکه گسترده جهاددانشگاهی که فرهنگ بنیان‌گذاران این نهاد عمیق‌تر بوده به همان نسبت خدمات آن به کشور راهبردی‌تر و مؤثرتر بوده است. نمونه برجسته این نکته، مؤسسه افتخارآفرین رویان است که با نیت و فرهنگ جهادی رزمنده دفاع مقدس دکتر کاظمی‌آشتیانی  و ایجاد فضا و انتقال این فرهنگ به نسلِ جدیدِ نخبه، جهاد تأسیس شد و به بالندگی رسید. نمونه‌های این عرض بنده در بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی در سراسر کشور قابل رصد و معرفی است.

فریدونی در ادامه یکی از عوامل موفقیت جهاد در دهه‌های قبل را دور ماندن این نهاد از ورود به بازی‌های سیاسی و جناحی کشور که توانسته اعتماد بدنه دانشگاهی و دولت‌های مختلف را برای این نهاد به ارمغان آورد، دانست و افزود: عامل مهم دیگر استقلال نسبی مالی در کسب درآمد و خوداتکایی جهاددانشگاهی است. جهاد بر خلاف دستگاه‌های اجرایی دیگر از جمله دانشگاه‌ها کمترین وابستگی به بودجه دولتی را داشته و همین امر، با وجود سختی‌های آن، تحرک و بالندگی در مجموعه ایجاد کرده است.

این فعال قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه بسیاری از ویژگی‌های خوب جهاد در بخش‌های فرهنگی آن نیز وجود دارد، اظهار کرد: البته در حال حاضر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و مدیریت دانشگاه‌ها بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی جهاد در دهه ۶۰ و ۷۰ در محیط دانشگاه‌ها را بر عهده گرفته‌اند اما همچنان جهاددانشگاهی یکی از پیشتازان این حوزه در محیط‌های علمی است.

وی تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی مؤسس مسابقات قرآن دانشجویی از ملی تا بین‌المللی و نیز کلاس‌های قرآنی در دانشگاه‌ها بوده و هم‌اکنون نیز یکی از نقش‌آفرینان جدی در این عرصه است. در کنار آن، ایجاد و تداوم فعالیت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و واحدهای وابسته به آن از جمله خبرگزاری قرآن موجب گسترش نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در محیط عمومی قرآنی کشور شده است. 

این صاحب‌نظر و پژوهشگر امور قرآنی کشور در ادامه، نوگرایی و خطرپذیری را به عنوان دو عنصر مهم جهاددانشگاهی معرفی کرد و گفت: امیدواریم این دو عنصر در عرصه فعالیت قرآنی جهاد روزافزون باشد. البته عرصه امور قرآنی به معنای آموزش، ترویج و مدیریت فعالیت‌های قرآنی، بر خلاف علوم و معارف قرآنی، هنوز به یک رشته دانشگاهی تبدیل نشده و متخصصان و کارشناسان آن به صورت تجربی تربیت می‌شوند. به همین دلیل ضعف‌های جدی در بدنه نیروی انسانی بخش‌های مختلف قرآنی کشور از جمله جهاد وجود دارد. 

فریدونی در ادامه این بحث افزود: محیط بالنده و نیات خادمانه مدیران عالی جهاددانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فرصت مغتنمی است که بخش‌های جدید قرآنی در جهاد نیز به زودی به استانداردهای دیگر بخش‌های علمی جهاد برسد. انتقال فرهنگ انقلابی و جهادی به این بخش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند در نوع شناسایی و بکارگیری نیروی انسانی تعیین‌کننده باشد. در کنار حفظ مستمر ویژگی مهم دورنگه‌داشتن فعالیت قرآنی جهاد از کشمکش‌های سیاسی و جناحی، لازم است مبانی انقلاب و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و نگاه امام به قرآن در این بخش بیشتر مورد توجه و گفت‌وگو قرار گیرد و بدنه انسانی با این مفاهیم انس بیشتری پیدا کنند تا فضای انقلابی و جهادی بیش از پیش صیانت شود. 

فریدونی تصریح کرد: در عین ایجاد فضای آزاداندیشی در محیط داخلی و خدمات‌رسانی به جامعه، صیانت از نفوذ اندیشه گروه‌های شبه‌مذهبی مخالف انقلاب و امام در بافت و نظام تولید محتوای قرآنی جهاد نکته مهم دیگری است که می‌تواند آینده حرکت قرآنی جهاد دانشگاهی را تضمین و بیمه کند. در نهایت برای همه جهادگران جهاددانشگاهی به‌ویژه عزیزان خبرگزاری قرآن که با کمترین بهره مادی در این کار نورانی مانده‌اند آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم. 

انتهای پیام
captcha