دنیا دنبال نسخه‌های نجات‌بخش زن است
کد خبر: 4154698
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
استاد دانشگاه:

دنیا دنبال نسخه‌های نجات‌بخش زن است

حمیده طائب گفت: اکنون بعد از چهل‌و‌اندی سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و دنیا دنبال نسخه‌های نجات‌بخش زن می‌باشد و ما اعتقاد داریم با توسل به قرآن و اهل بیت(ه) و تأکید بر نقش زن و خانواده می‌توانیم در پیشبرد اهداف اسلامی کوشا باشیم.

دنیا دنبال نسخه‌های نجات‌بخش زن است

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی «بررسی راهکارهای تقویت نقش و جایگاه زن و خانواده در جامعه»، امروز، 21 تیرماه در دومین روز از نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا»، با حضور ریم الوریمی، مربی و روان درمانگر از کشور تونس، جینا زیردوم، از کشور بوسنی و هرزگوین، اکبر نبوی، نویسنده و تحلیگر سینما، حمیده طائب، استاد دانشگاه، عاطفه خادمی، استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزه زنان و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور زنان در سینما فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای نشست، ریم الوریمی، مربی و روان درمانگر از کشور تونس گفت: خدا در قرآن به زن و جایگاه او در خانواده تأکید کرده و وظیفه‌ای که برعهده زن قرار داده، ساختن جامعه، حفظ بنیان خانواده و ساخت نسل‌ها است. زن تمامی معانی زندگی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: زن در جایگاه همسر، مادر و خواهر اولین مدرسه تربیت و ستون ساخت نسل‌‌ها است. در خانواده است که انسان به زندگی وارد می‌شود و اصول زندگی را یاد می‌گیرد. زنان همیشه در همه ادوار سعی کرده‌اند خود را به عنوان عنصری فعال در جامعه نشان دهند. نقش زن در ساختار جامعه پررنگ است. امروزه در بسیاری از خانواده‌ها، والدین می‌خواهند کودکانشان به رؤیایی که خودشان نتوانستند به آن دست پیدا کنند، برسند و ناخواسته کودک را وارد مسابقه با خودش می‌کنند تا آن کمبود را برایشان پر کند، برای همین کودک نمی‌تواند از کودکی خود به درستی استفاده کند و گاهی منجر به تنبیه می‌شود.

الوریمی با بیان اینکه والدین ناخودآگاه در کودک شخصیت پوچی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: امروز ما شاهد نسلی هستیم که از درون پوچ است و راهش را گم کرده است. حضرت علی (ع) می‌فرمایند کودکان را طبق فکر خود تربیت نکنید چرا‌که کودکان زاییده زمان دیگر هستند. باید نسل جدیدی بسازیم که با نسل‌های قبل تفاوت کند و با محبت و انسانیت باشند. باید سعی کنیم جلوی افکاری که از طریق رسانه‌های مجازی وارد می‌شود را بگیریم. همچین جلوی رسانه‌های خارجی که می‌خواهند شخصیت کودک را تخریب کند بگیریم. باید به زن فضا بدهیم تا خانواده‌ای با راه درست پرورش دهد. نیاز به رسانه فعال داریم تا محتوای درست ارائه دهد.  

در ادامه نشست جینا زیردوم، از کشور بوسنی و هرزگوین بیان کرد: فاجعه سربرنیتسا، از غمگین‌ترین فاجعه‌ها برای کشور ما و کل مردم دنیا است و در سالگرد این فاجعه هستیم. در طول این جنگ زنان زیادی همسران خود را از دست دادند؛ من هم همسر خود را در این جنگ در حالی از دست دادم که پسرم یک ساله بود. بعد از آن حادثه، به عنوان زن زندگی خود را در جامعه ادامه دادم.

وی ادامه داد: در هیچ یک از کشورها، حتی کشورهایی که ادعای سطح بالایی از دموکراسی دارند، حقوق زنان با مردان برابر نیست. برای من مهم است که صدای ما زنان شنیده شود و خوشحالم در این جمع تعداد قابل توجهی از مردان هم حضور دارند. زن ستون محکمی در جامعه است. زن‌ها می‌توانند نقش مهمی در خانواده داشته باشند. خوشحالم در جامعه ایرانی زنان زیادی در دانشگاه‌ها و اجتماع فعال هستند. امروز نیاز به گفت‌وگو و دیالوگ و ارتباط بیشتری با هم داریم. ایران و بوسنی دارای گذشته سختی بوده‌اند. هر دو کشور درگیر جنگ بودند و متحمل ضررهای زیادی شده‌اند. زمانی که می‌خواستم به ایران سفر کنم از من با تعجب می‌پرسیدند که چرا ایران؟ از زمانی که وارد کشور شما شدم، انرژی خوب و مثبتی دریافت کردم. با مردم و زنان زیادی اینجا روبرو شدم و ارتباط خوبی برقرار کردم.  

در بخش دیگری از جلسه اکبر نبوی، نویسنده و تحلیلگر سینما تصریح کرد: در جامعه ایرانی، زن دارای جایگاه بلندمرتبه‌ای است و برخلاف برخی کشورها که جامعه‌ای مردسالار دارند، مادرسالاری داشتیم و نقش مادر در خانواده بسیار پررنگ بوده است. در ادبیات پهلوانی ایرانی، کتایون در شاهنامه مظهر عقل و عقلانیت است. در حیات معاصر کشورمان نیز نقش زن پررنگ بوده است.

وی با بیان اینکه اگر زنان نبودند انقلاب اسلامی به وجود نمی‌آمد، اظهار کرد: امروز ما در روزگار پسارسانه هستیم که در نسبتش با زن و خانواده و حیات متعالی انسان سهل و ممتنع است. رسانه‌های موجود در وضعیت کلاسیک قرار می‌گیرند. دروازه‌بانی خبر از بین رفته و اتفاقات جدیدی می‌افتد که در سرنوشت خانواده تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در آستانه اتفاقات مهمی هستیم و آن «انسان رسانه» است، یعنی از مرحله «جهان رسانه» به «انسان رسانه» می‌رسیم و هوش مصنوعی این وضعیت را سر و سامان می‌دهد. فارغ از ایدیولوژی هر انسان، هوش مصنوعی خانواده را به چالش کشانده است و نمی‌تواند نقش آن را نادیده گرفت. در این میان خانواده محلی از اعراب ندارد. مهم این است که هوش مصنوعی را بشناسیم و شرایط را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: با وجود هوش مصنوعی، سینما به سرعت نقش خود را از دست خواهد داد و در آینده چیزی شبیه اپرا خواهد شد و افراد معدودی به تماشای آن می‌روند. سینما از بین نمی‌رود ولی با هوش مصنوعی وضعیت خود را از دست خواهد داد.  

در انتهای جلسه حمیده طائب، استاد دانشگاه، بیان کرد: انقلاب اسلامی با پیشگامی زنان شکل گرفت و رهبران انقلاب اسلامی ما به این موضوع معتقدند و بارها تأکید کردند که اگر زنان پیشگام این اانقلاب نبودند، این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید. در ادامه راه نیز در گفتمان توحیدی و غیر توحیدی و در تقابل با جامعه غرب که در تقابل انبیا پیش می‌رود، زنان باید پیشگام باشند و با حاضر شدن زنان در جامعه و دانشگاه مسئولیت سیاسی و اجتماعی خود را بر عهده گیرند.

وی ادامه داد: اکنون بعد از چهل‌و‌اندی سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و دنیا دنبال نسخه‌های نجات بخش زن می‌باشد و ما اعتقاد داریم با توسل به قرآن و اهل بیت(ه) و تأکید بر نقش زن و خانواده می‌توانیم در پیشبرد اهداف اسلامی کوشا باشیم.

انتهای پیام
captcha