مکتب ولایت فقیه امتی مطالبه‌گر تأسیس کرده است
کد خبر: 4154405
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
آیت‌الله سید یاسین موسوی:

مکتب ولایت فقیه امتی مطالبه‌گر تأسیس کرده است

امام جمعه بغداد در کنگره بزرگداشت محقق کرکی بر نقش این محقق بزرگ در معرفی اصل ولایت فقیه تأکید کرد و گفت: مکتب ولایت فقیه امتی مطالبه‌گر تأسیس کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، آیت‌الله مجاهد سید یاسین موسوی، امام جمعه بغداد ضمن شرکت در کنگره بزرگداشت محقق کرکی که توسط حزب‌الله در لبنان برگزار شد، تأکید کرد: محقق کرکی تحقیقات و کتاب‌های مهمی را از خود برجای گذاشت که در استنباط مسائل شرعی کاربرد بسیاری داشته است، اما ابتکار ویژه ایشان نوشتن کتابی در مورد ولایت فقیه است که نخستین کتاب در این زمینه به شمار می‌رود.

وی افزود: پس از محقق کرکی علمای دیگری نیز در موضوع ولایت فقیه کتاب نوشتند که محقق نراقی در این کار پیشتاز بوده و کتاب عوائد الایام را نگاشت.

آیت‌الله سید یاسین موسوی در ادامه به نقش امام خمینی (ره) در توسعه مباحث ولایت فقیه پرداخت و اظهار کرد: کسی که توانست این اندیشه را در دوره معاصر با تمام ابعاد سیاسی، علمی و فقهی آن مطرح کند، امام روح‌الله موسوی خمینی (ره) است.

وی افزود: محقق کرکی تلاش کرد که اندیشه ولایت فقیه را بین امت اسلامی نهادینه کند تا دولت، سیاست، ریاست و امور دیگر همه بر اساس ولایت فقیه پایه‌گذاری شوند.

امام جمعه بغداد با اشاره به تشکیل دولت‌های مختلف شیعه در طول تاریخ، بیان کرد: همه این دولت‌ها شکست خورده و توانایی بقا و ادامه حیات خود را از دست دادند زیرا بین نظریه فکری و تطبیق میدانی شکاف وجود داشت.

آیت‌الله موسوی در ادامه گفت: در دوره معاصر دو قطب در جهان زمام امور را در دست داشتند؛ امپریالیسم جهانی به سردمداری آمریکا و کشورهای غربی و قطب کمونیستی جهان به سردمداری اتحاد جماهیر شوروی، اما پس از آن قطب سومی در جهان شکل گرفت که قدرت، موفقیت و تأثیرگذاری خود را در جهان ثابت کرد و این قطب به رهبری امام خمینی (ره) بود که باعث شد جهان اسلام به آن روی آورده و خواهان حکمرانی اسلام و جایگزینی آن با نظام‌های طاغوتی جهان شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مقصود ما از اسلام در این مورد اسلام ولایت فقیه است، یعنی حکومت فقیه عادلی که مسئولیت‌پذیر است، بیان کرد: دولت قدرتمند و با اقتداری که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته، نتیجه نهضت امام خمینی (ره) و اندیشه ولایت فقیه است.

آیت‌الله موسوی در پایان گفت: امام خمینی (ره) جامعه و امتی را تأسیس کرد که خواهان اجرای اسلام و آموزه‌های آن در سطح دولت و جامعه هستند، ملت عراق نیز تابع نظریه امام خمینی(ره) هستند و با وجود هیمنه آمریکا تلاش می‌کنند که آمریکا را شکست دهند تا اسلام در کشور پیاده‌سازی شود.

انتهای پیام
captcha