یهودی‌سازی نظام آموزشی قدس به فوق برنامه‌ها رسید
کد خبر: 4154227
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
امت اسلام هوشیار باشد؛

یهودی‌سازی نظام آموزشی قدس به فوق برنامه‌ها رسید

فعالان حوزه آموزش و پرورش فلسطین ضمن تشریح هجمه‌ها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه مدارس قدس، ورود امت اسلامی برای حمایت از این مدارس در راستای حفظ هویت اسلامی نسل آتی فلسطین و رد اشغالگری صهیونیست‌ها را خواستار شده و هشدار دادند: این حملات تنها شامل کتاب و برنامه‌های درسی نمی‌شود، بلکه مدت‌هاست که به فعالیت‌های فوق برنامه تعمیم داده شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21،  کابینه رژیم اشغالگر صهیونیستی در سال 2017 از تخصیص مبالغ گزاف برای طرحی موسوم به «برنامه پنج ساله» خبر داد که بخش آموزش و پرورش فلسطینیان را هدف قرار می‌دهد.

 از جمله این مبالغ تخصیص 200 میلیون شِکِل برای برنامه‌ای  با شعار «تشویق به مشارکت در نظام آموزشی اسرائیل» بود تا تعداد دانش‌آموزان فلسطینی را که به سیستم آموزشی و تربیتی صهیونیستی در شرق بیت‌المقدس ملحق می‌شوند، افزایش دهد.

این طرح نه تنها از آن سال، بلکه از زمان اشغال بخش شرقی بیت‌المقدس در سال 1967 توسط رژیم اسرائیل اجرا شده است و هنوز هم با ابزارهای مختلف از جمله تهدید مدارس، به دنبال یهودی سازی سیستم آموزشی در مدارس بیت‌المقدس است.

زید القیق، کارشناس امور آموزش و پرورش بیت‌المقدس، به عربی21 گفت: هجمه‌های اخیر اسرائیل به بخش آموزش در شهر بیت المقدس و موسسات آموزشی و مدارس از سال 2011 ادامه دارد و تنها شامل کتاب و برنامه‌های درسی نمی‌شود، بلکه مدت‌هاست که به فعالیت‌های فوق برنامه تعمیم داده شده است.

به گفته القیق، اشغالگران تلاش می‌کنند تا فعالیت‌هایی را ایجاد کنند که از طریق آن هویت فلسطینی را در ذهن دانش‌آموزان بیت‌المقدس از دو جنبه از بین ببرند، نخست اینکه شهروند بیت المقدس احساس کند که یک اقلیت است که در یک کشور یهودی زندگی می‌کند و دوم اینکه از هویت فلسطینی، عربی و اسلامی خود رها شود و از همین رو با فعالیت‌های فوق برنامه بخصوص در تابستان جاری به دنبال ضربه زدن به هویت و ارزش‌های ملی و اسلامی دانش‌آموزان فلسطینی است.

این کارشناس تأکید کرد که هدف این طرح به وضوح ادغام اهالی قدس در جامعه اسرائیل از طریق تحمیل نظام آموزشی صهیونیستی در دانشگاه‌ها و مدارس است.

القیق گفت که از آغاز سال تحصیلی جاری 2022/2023، وزارت آموزش رژیم صهیونیستی حملات خود را نه تنها به برنامه‌های درسی مدارس فلسطینیان، بلکه به مؤسسات آموزشی آنها نیز افزایش داده است. در آغاز سال تحصیلی نظامیان صهیونیست به دو مدرسه الایمان و الابراهیمیه حمله کردند که از بزرگترین مدارس بیت المقدس و در میان مدارس ملی و تاریخی آن هستند و سپس مدارس دیگر را هم تهدید کردند که اگر بخواهند طبق نظام آموزش و پرورش فلسطینی پیش بروند، تعطیل خواهند شد.

وی افزود: کمیته قانون‌گذاری کابینه رژیم صهیونیستی در ماه گذشته از کنست خواست تخصیص مالی برای هر مدرسه دولتی یا خصوصی که به تعبیر آنها برنامه‌های آموزشی تحریک کننده علیه اسرائیل دارند متوقف کند.

امت اسلام در برابر یهودی‌سازی نظام آموزشی قدس هوشیار باشد

مدارس در قدس اشغالی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته مدارس اوقاف اسلامی که 52 مدرسه و وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین است و مورد حمایت سازمان اوقاف اردن قرار دارد و در آن نظام آموزشی فلسطینی اجرا می‌شود و این مدارس در دو طرف دیوار حائل مرزی واقع هستند.

مدارس خصوصی وابسته به کلیساها و انجمن‌های خیریه و اشخاص هم در قدس نظام آموزشی فلسطینی را آموزش می‌دهند و مدارسی هم وابسته به آنروا(آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان) است که یک هزار و 800 دانش‌آموز در شش مدرسه طبق نظام آموزش فلسطینی تحصیل می‌کنند.

اما مدارس شهرداری قدس وابسته به وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و شهرداری آن است و دانش‌آموزان در آن با نظام آموزشی تحریف شده فلسطینی یا نظام آموزشی صهیونیستی تحصیل می‌کنند.

تعداد دانش‌آموزان فلسطینی مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در بیت‌المقدس به 98 هزار و 428 نفر دختر و پسر می‌رسد که 45 هزار و 500 نفر آنها در 146 مدرسه وابسته به نظام آموزش فلسطین تحصیل می‌کنند و بقیه به مدارس صهیونیستی می‌روند.

امت اسلام در برابر یهودی‌سازی نظام آموزشی قدس هوشیار باشد

فخری ابودیاب، یک فعال قدس می‌گوید مسئولین رژیم اشغالگر مسئول بیش از 52 هزار مدارس قدس هستند یعنی مسئولیت تأمین مالی، نظارت و هر پشتیبانی بر عهده آنهاست.

وی افزود: از آنجایی که نه تشکیلات خودگردان فلسطین و نه حامی مالی دیگری از بین کشورهای عربی و اسلامی مسئولیت حمایت مالی از مدارس قدس را برعهده نمی‌گیرد، رژیم اشغالگر با یکه تازی علیه این مدارس، نظام آموزشی اسلامی و عربی آنجا را هدف گرفته است و دانش‌آموزان را از اصول و اندیشه‌های مرتبط با ملت و آرمان فلسطین دور می‌کند.

ابودیاب معتقد است که رژیم اشغالگر در تلاش است دانش‌آموزان را شستشوی مغزی دهد تا موجودیت آن را بپذیرند. این برنامه نسل‌های آینده را هدف قرار می‌دهد، زیرا می‌خواهد عقاید دانش‌آموزان را تحریف کند و به‌ویژه هدفش تحریف تاریخ واقعی و هویت اسلامی فلسطینیان است.

وی افزود: رژیم اشغالگر اکنون با یک استراتژی به دنبال مسموم کردن آموزش در شرق بیت المقدس است تا ذهنیت دانش‌آموزان را تغییر دهد و این خطرناک‌ترین طرح یهودی‌سازی است، زیرا نه تنها موجودیت و هویت فلسطینیان را هدف می‌گیرد، بلکه با هدف القای پذیرش موجودیت رژیم اشغالگر و همزیستی با آن نزد نسل‌های آتی است.

فعال فلسطینی گفت: بخش آموزش یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌هایی در فلسطین است که رژیم اشغالگر نتوانسته آن را تحت کنترل خود بگیرد و از همین رو باید حامی مالی جایگزینی از بین امت عربی و اسلامی برای مؤسسات آموزشی قدس فراهم شود تا رژیم اشغالگر به بهانه تخصیص مالی نتواند هویت و ذهن دانش‌آموزان فلسطینی را هدف بگیرد.

انتهای پیام
captcha