چرا هر جا مشکل فرهنگی پیش می‌آید حوزه را متهم می‌کنند؟
کد خبر: 4154126
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
استاد حوزه علمیه:

چرا هر جا مشکل فرهنگی پیش می‌آید حوزه را متهم می‌کنند؟

حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، معاون سابق تبلیغ حوزه و استاد حوزه علمیه، تاکید کرد: هر جا معضل و مشکل فرهنگی وجود داشته باشد فورا می‌گویند حوزه کم‌کاری کرده است ولی در قوانین و فرایندها چه جایگاهی برای حوزه وجود دارد؟

محمدحسن نبویبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون سابق تبلیغ حوزه و استاد حوزه علمیه، 19 تیرماه در نشست علمی «نقش حوزه علمیه در ساماندهی عفاف و حجاب در کشور (با محوریت مواجهه با کشف حجاب و برهنگی)» با بیان اینکه حجاب یک حکم دینی است و بحث در مورد حجاب و حدود آن یک بحث تخصصی اجتهادی است، گفت: ما همانطور که در مورد جراحی قلب یکنفر نمی‌توانیم در اتوبوس و بوستان و خیابان از مردم بپرسیم که برای جراحی قلب یک بیمار از چه روش و فوت و فنی باید استفاده شود در مورد حجاب هم هر کسی نمی‌تواند اظهارنظر کند.

وی افزود: بحث عفاف و حجاب، موضوعی کاملا تخصصی و اجتهادی از بعد فقهی است و علاوه بر صراحت در آیات قرآن و روایات، علما هم در طول تاریخ نسبت به حکم آن با شفافیت و با صراحت فتوا داده‌اند و حکم آن برای مکلفان کاملا واضح و روشن است زیرا مکلف بدون مرجع تقلید نمی‌تواند باشد و مراجع تقلید هم حدود و ثغور حجاب را بیان فرموده‌اند.

نبوی با اشاره به ویژگی متمایز حجاب از سایر واجبات، تصریح کرد: حجاب تقریبا نماد وابستگی و علقه دینی جامعه در فضای بیرونی است یعنی اگر کسی نماز نخواند دیگران متوجه این مسئله نمی‌شوند ولی وقتی کسی حجاب نداشته باشد کاملا در فضای جامعه و در عرصه بین‌المللی مشخص و هویداست که بخشی از احکام خدا مورد بی‌توجهی قرار  گرفته است.

معاون سابق تبلیغ حوزه علمیه ادامه داد: ما نمی‌گوییم کسی که حجاب ندارد کافر است ولی می‌گوییم حکمی را رعایت نکرده است که هر کسی آن را ببیند به این پی می‌برد که بخشی از جامعه اسلامی دارای تابلوی دینداری مخدوشی هستند به همین دلیل اگر دیگران وارد کشور شوند و این مدل حجاب را ببینند به دینداری بخشی از جامعه شک خواهند کرد و این مسئله مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

وی افزود: بنده 20 سال قبل قصد رفتن به لبنان را داشتم و قبل از آن برای بنده جلسه توجیهی گذاشتند تا تصور منفی در ذهن من شکل نگیرد زیرا در آنجا هم افراد زیادی بی حجاب هستند ولی این حساسیت نسبت به خمس و حج و زکات و ... وجود ندارد.

هر جا مشکل فرهنگی است حوزه متهم می‌شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه حوزه در امر عفاف و حجاب با بیان اینکه نقد بنده متوجه مدیران حوزه و قانونگذاران نظام اسلامی است، اظهار کرد: هر کجا معضل و مشکل فرهنگی وجود داشته باشد فورا می‌گویند حوزه کم‌کاری کرده است ولی در قوانین و فرایندها چه جایگاهی برای حوزه وجود دارد؟ آیا جایگاه حوزه در سند مهندسی فرهنگی کشور دیده  شده است؛ این سند وقتی نوشته شد به بنده هم دادند و بررسی کردم دیدم که در کل این سند حتی یکبار هم از حوزه اسمی آورده نشده است.

 وی تاکید کرد: اگر حوزه در سند فرهنگی کشور که مهمترین سند در این زمینه است جایی ندارد پس چرا وقتی اوضاع فرهنگی خراب می‌شود همه حوزه را متهم می‌کنند؟ و اگر حوزه را مادر نسبت به مسائل فرهنگی می‌دانید باید جایگاه قانونی آن هم مشخص باشد. در همان زمان ما یکسری بندهایی را در شورای معاونین حوزه تصویب کردیم و به کمیسیون فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت بردیم و وقتی بندها مطرح شد تمام آنها تصویب شد و تازه اثری از حوزه وارد سند فرهنگی کشور شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صدا و سیما حاضر نیست برای کارهای مذهبی که می‌سازد، حوزه را دخیل کند، افزود: سریال ساخته می‌شود و موضوع آن مذهبی است و حتی شخصیت روحانی هم در سریال وجود دارد ولی این کارها بدون اطلاع مدیران و مدیریت حوزه ساخته می‌شود و مشورت هم نمی‌گیرند، بلکه یک طلبه‌ای را که با سلیقه آنها همراه است به عنوان مشاور مذهبی انتخاب می‌کنند و اساسا کاری با ساختار حوزه ندارند.

ساخت فیلم و سریال حوزوی بدون اطلاع حوزه

رئیس بسیج اساتید حوزه علمیه افزود: به مدیریت حوزه علمیه گفته نمی‌شود ما این برنامه را می‌سازیم و شما نسبت به بخشی از این فیلم و سریال مسئولیت دارید و اگر مشکل محتوایی دینی یا فرهنگی داشت شما اعمال نظر کنید و ما هم تبعیت می‌کنیم و اگر خروجی آن ایراد داشت حوزه باید پاسخگو باشد ولی از یک فرد روحانی استفاده می‌کنند و در نهایت اگر معضلی در جامعه ایجاد شد حوزه را متهم می‌کنند که مشورت نداده است.

نبوی بیان کرد: ما چندین بار نامه نوشتیم که حداقل برنامه‌های مذهبی گفت و گو محور را با نظارت حوزه پخش کنید ولی این اتفاق نیفتاد. ما معتقدیم برنامه گفت و گو محور دلیلی برای پخش زنده ندارد و باید محتوای آن مورد نظارت قرار بگیرد؛ من نمی‌دانم چرا وقتی در مورد سلامت جسمی مردم سخن گفته می‌شود باید مورد تایید قرار بگیرد ولی کسی به فکر غذای روحی مردم نیست. 

معاون سابق تبلیغ حوزه علمیه با بیان اینکه مگر برنامه‌های گفت و گویی مانند فوتبال است که زنده پخش شود، تصریح کرد: باید گروهی حوزوی بر این محتوا نظارت کنند تا تایید شود و این کار باید از مجرای خود حوزه صورت بگیرد نه اینکه هر کسی را دوست داشتند انتخاب کنند.

حوزه ورود جدی‌تر داشته  باشد

استاد حوزه علمیه گفت: مشکل ما این است که از ظرفیت‌های حوزه در صدا و سیما استفاده نمی‌شود در حالی که در نامه رهبری به برخی مدیران صدا و سیما با صراحت بر این مسئله تاکید  شده است . البته خود حوزه خودش هم مقصر است و در این زمینه ورود جدی نکرده است بنابراین ابتدا باید به حوزه مسئولیت داده شود و بعد او را بازخواست کنیم.

نبوی بیان کرد: گاهی فرهنگسرایی با هزینه‌های بسیار بالا احداث می‌شود ولی چقدر تاثیر مثبتی در فرهنگ عمومی دارد؟ در بخش آموزش هم انتظار عموم مردم از مبلغان این است که به موضوعات مختلف تسلط داشته باشند یعنی نمی‌توان صرفا مبلغ عفاف و حجاب یا نماز را به یک محله فرستاد گرچه حجاب چون جایگاه ویژه دارد می‌توان مبلغ انحصاری هم داشته باشد. 

انتهای پیام
captcha