ترویج فرهنگ حجاب و عفاف؛ مسیر ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی
کد خبر: 4154072
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

ترویج فرهنگ حجاب و عفاف؛ مسیر ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: گسترش فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از مظاهر زیبای انسانی مسیر ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را فراهم می‌کند.

علی اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، علی‌اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان امروز، 19 تیرماه در آستانه هفته عفاف و حجاب در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت:  زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی ایران اسلامی در توسعه و تعالی کشور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و حجاب و عفاف برای زنان ایرانی مظهری از زیبایی و تعالی است.

وی افزود: دیدگاه دین مبین اسلام با ظرافت شايان توجهی، نقش زن را در حوزه‌های مختلف جامعه به ويژه در حوزه‌ تعليم و تربيت فرزندان صالح و مجاهدان راه خدا تبيين كرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای تببین حجاب وعفاف در جامعه بیان کرد: اگرچه در دین مبین اسلام به زنان در جامعه اسلامی نقش و جایگاه ویژه‌ای اعطا کرده است اما حضور زنان در جامعه برای فعالیت‌های شغلی و کاری نیاز به ساز و کارها و رعایت اصولی از جمله عفاف و حجاب است تا با آرامش خاطر در صحنه اجتماعی حضور پیدا کنند.

وی از برگزاری دومین نمایشگاه مد و لباس کُردی در هفته حجاب و عفاف در شهر سنندج خبر داد و افزود: لباس و پوشش مردم مناطق کُردنشین علاوه بر جلوه‌های زیبایی لباس اصیل کُردی، از پوشش و حجاب لازم برخوردار است. به همین منظور نمایشگاهی از انواع مدها و لباس‌های اصیل کُردی در مجتمع فجر سنندج با حضور طراحان مُد و لباس سراسر استان از تاریخ 21 لغایت 23 تیرماه برگزار می‌شود.

دریایی بیان کرد: در همه برنامه‌های ویژه عفاف و حجاب آنچه مدنظر بوده، رعایت حجاب از سوی زنان بوده است اما اصولاً در جوامع دينی، حفاظت و مراقبت از عفت عمومی وظيفه‌اي است كه به عهده‌ هر زن و مردی محول شده است، به عبارت ديگر، حفظ حرمت و رعايت حجاب و عفاف، تنها وظيفه‌ زن نيست، بلكه مرد نيز، ملزم به رعايت دستورهای شرع مقدس اسلام است.

وی افزود: فلسفه اصلی و نهایی حجاب و عفاف برای زنان نه تنها محدویت نیست بلکه محافظت از زنان برای حضور در صحنه اجتماعی، کاری و شغلی است، بطور اصولی یکی از فلسفه‌های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی با توسعه آن می‌باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به برنامه‌های جنبی نمایشگاه مد و لباس اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه امسال علاوه بر تبیین جایگاه و نقش حجاب و لباس اصیل کُردی در جامعه استان کردستان، کارگاه‌های آموزشی نحوه طراحی و دوخت انواع لباس کُردی زنانه و مردانه و ملزومات جانبی این لباس سوخمه، کوا و کلاه و سربند برای اساس موازین و شرع اسلامی با حضور مدرسان خبره برگزار می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: در بیشتر برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری از جمله جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی مبحث و محوری به نام عفاف و حجاب گنجانده شده است و هدف از آن تبیین و روشنگری جایگاه حجاب در دین مبین اسلام و فلسفه وجودی حجاب و مزیت‌های این شریعت اسلامی می‌باشد.

انتهای پیام
captcha