انتخاب حضرت علی(ع) اعلام سبک زندگی و روش حکومت بود
کد خبر: 4149988
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی:

انتخاب حضرت علی(ع) اعلام سبک زندگی و روش حکومت بود

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: انتخاب حضرت علی(ع)، حکومت شخص نبود بلکه اعلام سبک زندگی و روش حکومت بود و برای همیشه بیداری مسلمانان را در پی داشت که حاکم و زمام‌دار باید در تراز امیرالمومنین علی(ع) باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام کاظم‌ صدیقی، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر و حسن ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با موضوع اعلام برنامه‌های دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر در داخل و خارج کشور، امروز شنبه، ۳ تیرماه در بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم‌ صدیقی، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در این مراسم بیان کرد: مسئله غدیر در حوادثی که در تاریخ خلقت رخ داده قابل مقایسه با هیچ رخدادی نیست و به هیچ پیامبری برای تعیین مسیر بعد از خود چنین دستوری داده نشده است. انتخاب حضرت علی(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) به عنوان ادامه دهنده راه خود در تاریخ بی‌سابقه است. 

وی ادامه داد: انتخاب حضرت علی(ع)، حکومت شخص نبود بلکه اعلام سبک زندگی و روش حکومت بود و برای همیشه بیداری مسلمانان را در پی داشت که حاکم و زمام‌دار باید در تراز امیرالمومنین علی(ع) باشد. این مسئله در قرآن به قدری مهم است که وزن توحید را دارد. خداوند با پیامبر(ص) چندین بار با زبان هشدار صحبت کرده است و به پیامبر(ص) هشدار داده که اگر مشرک شوی همه اعمالت نابود می‌شود. 

حجت‌الاسلام صدیقی افزود: مسئله تحریف در ادیان الهی خصوصاً در دین اسلام از خطرناکترین خطرها معرفی شده و همه باید نسبت به این هشدار مراقب باشند تا دین و انقلاب تحریف نشود و از اصالت خود با استانداردهایی که خداوند معین کرده مراقبت کنند. خروج از مسیر ولایت علی(ع) با شرک مساوی است که خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ».

وی با بیان اینکه پیام این آیه بسیار واضح و قاطع است، گفت: در این آیه، پیامبر(ص) به عنوان رسول مورد خطاب می‌گیرد تا مهم‌ترین پیام را به مردم برساند. در این آیه از لفظ تبلیغ استفاده شده تا مسئله رهبری، زمامداری و معیار حکمرانی را به آیندگان اعلام کند و از دست رفتن این فرصت به معنای انجام ندادن رسالت خداوند است. 

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: حفظ پرچمداری یک زمامدار منصوب از جانب خداوند که مظهر عدالت، عطوفت، مهربانی، مردم‌داری و همه خوبی‌ها است اگر تبلیغ نشود گویا اصلا دین تبلیغ نشده است. و دین با زمامداری ولایت امیرالمومنین علی(ع) مساوی بوده و منظور بیمه کردن راه تکامل بشر از خطر شرک، تحریم و حاکمیت طاغوت است. بر این اساس روز غدیر مهم‌ترین روز تاریخ انبیاء بشر است. 

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر تأکید کرد: بر حسب روایات، همه پیامبران در روز غدیر شادی کردند و جشن گرفتند. در این روز همه حاجیان با امام علی(ع) بیعت کردند و حاکمیت او را تبریک و شادباش گفتند. امام رضا(ع) در روز غدیر جلوس می‌فرمودند و برای خواص خود غذا، لباس و هدایای نفیس می‌فرستادند. 

حجت‌الاسلام صدیقی در ادامه ضمن تبریک عید غدیر بیان کرد: این انقلاب ما یک قطره از دریای علوی است و این چشمه از غدیر جوشیده و بنا است به ظهور امام زمان (عج) ختم شود. بنیاد بین‌المللی غدیر حدود سه دهه است که برای گرامیداشت روز عید غدیر با همه نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی فعالیت و تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته رونق بسیار خوبی را در روز عید غدیر با راهپیمایی ۱۲ کیلومتری شاهد بودیم و امسال نیز انتظار می‌رود مردم نیز با حضور خود در راهپیمایی عید غدیر این روز را با شکوه‌تر از گذشته جشن بگیرند. این راهپیمایی در همه شهرها، روستاها مثل برنامه عاشورا، ۲۲ بهمن و روز قدس برگزار خواهد شد و روز عید غدیر روز حماسه همه پیروزی‌ها است. 

وی اضافه کرد: امسال باید حق مطلب این عید ادا شود و همه یک صدا و همراه در یک حماسه عظیم شرکت کنیم و مایه خشنودی امام زمان(عج) شویم، امید که حضور گسترده مردم کم از روز اربعین نداشته باشد. 

برنامه‌های متنوع تا ۱۱ تیر

حسن ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در این مراسم بیان کرد: در آستانه دهه امامت و ولایت قرار داریم و برنامه‌های ما تا میلاد امام موسی کاظم(ع) در ۱۱ تیر ادامه خواهد داشت. بنیاد بین‌المللی غدیر امر بزرگداشت دهه امامت و ولایت برعهده دارد. هدف این بنیاد گسترش غدیر و توجه به آموزه‌های علوی است. تلاش می‌کنیم تا نشاط وسیعی را تدارک ببینیم که همراه با معرفت باشد. 

وی ادامه داد: سیاست اول ما حضور گسترده مردمی است. سیاست بعدی موضوع وحدت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) است که می‌تواند مایه وحدت مسلمانان باشد. دشمنان تداعی می‌کنند که عید غدیر مایه وحدت نیست در حالی که بسیاری از برادران اهل سنت و شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و این روز مایه وحدت مسلمانان است.

ظریف‌منش با بیان اینکه شعار برنامه‌های امسال «امیرالمومنین(ع) معیار زندگی، الگوی حکمرانی» است ادامه داد: امام علی(ع) می‌تواند معیار زندگی برای مؤمنان و برای مدیران، دولت و حکمرانان الگوی حکمرانی باشد. شعار محوری در این ایام «هر خانه یک جشن، هر خانه یک پرچم، هر خانه یک اطعام و هر کوچه یک موکب» است. 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر افزود: تلاش شده تا در برنامه‌ها به بعدهای فردی، اجتماعی و ملی توجه شود و برای هرکدام برنامه‌های ویژه‌ای برگزار شود. ما غدیر را مرتبط با مهدویت، انتظار و زمینه‌ساز ظهور می‌دانیم.

وی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی غدیر نقش ایده‌پرداز، هماهنگ کننده را دارد و برای اقشار مختلف جامعه برنامه‌های مشخص پیش‌بینی شده است ادامه داد: آستان مقدس رضوی، حضرت معصومه(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع) و همه بقاع متبرکه در این ایام مشغول جشن و پذیرایی از مردم هستند. چندین همایش در سراسر کشور برگزار و کتاب خلاصه الغدیر در بیست جلد رونمایی خواهد شد. بیش از 200 شهر به شکل‌های مختلف میزبان برگزاری جشن عید غدیر هستند؛ در تهران از میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع)، در قم بین حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران مهمانی و جشن برگزار خواهد شد. 

30 میلیون غذای تبرکی

وی افزود: در طرح اطعام غدیر در روز عید غدیر حدود 30 میلیون غذای تبرکی در بین مردم پخش خواهد شد. همه این کارها مردمی است و اگر دستگاه‌ها کمک کردند از قسمت حقوق اجتماعی آنها بوده است. همچنین در 80 کشور روز عید غدیر را جشن برگزار خواهند کرد و از این اتفاق حمایت می‌کنیم. از سال آینده جایزه بین‌المللی غدیر برگزار خواهد شد و به هنرمندان، پژوهشگران، نویسندگان که در رابطه با غدیر فعالیت کردند تقدیر و تجلیل خواهیم کرد.

ظریف‌منش با بیان اینکه روزهای دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است و برای هر روز برنامه‌های متعدد در کل کشور برگزار خواهد شد، گفت: پنجشنبه ۸ تیرماه با عنوان «توحید، بندگی و اطاعت»، جمعه ۹ تیر با عنوان «ولایت، عدالت و انتظار»، شنبه ۱۰ تیر با عنوان «ولایت، ضامن تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»، یکشنبه ۱۱ تیر با عنوان «ولایت و مردم‌سالاری دینی»، دوشنبه ۱۲ تیر با عنوان «ولایت، بصیرت و استکبارستیزی»، سه‌شنبه ۱۳ تیر با عنوان «ولایت، هدایت و عزت اسلامی»، چهارشنبه ۱۴ تیر با عنوان «ولایت، محور وحدت امت اسلامی»، پنجشنبه ۱۵ تیر با عنوان «ایثار و دفاع از حریم ولایت»، جمعه ۱۶ تیر با عنوان «غدیر، امامت و ولایت»، شنبه ۱۰ تیر با عنوان «قرآن و عترت» نامگذاری شده است.

انتهای پیام
captcha