تفاهم‌نامه «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان» امضا شد + فیلم
کد خبر: 4147326
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

تفاهم‌نامه «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان» امضا شد + فیلم

نشست تفاهم‌نامه چندجانبه با موضوع «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده» با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس سازمان بسیج سازندگی و رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تفاهم‌نامه چندجانبه با موضوع «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده» امروز دوشنبه ۲۲ خرداد با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست طی سخنانی بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه امضای تفاهم‌نامه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل با عنوان طرح خلاقانه مدرسه تابستانه مهارت است. کمتر جوان خلاق و ماهری را سراغ داریم که بیکار باشد و هرکسی که مهارتی دارد حتماً شاغل است. حلقه مفقوده مهم در حوزه اشتغال و مهارت کشور  عدم مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌های تخصصی است. اگر به این حلقه مفقوده توجه شود بسیاری از هنرجویان به هنرآموز تبدیل و اشتغال خواهند داشت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کارآفرینان کمبود نیروی کار ماهر و خلاق است و موضوع بیکاری در طول این دولت روند کاهشی به خود گرفته است. رئیس‌جمهور یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر می‌دانند و از طرفی مسئله بیکاری از دیگر مشکلات بازار کار محسوب می‌شود. این طرح به مصوبه شورای عالی اشتغال تبدیل شد و باید از هدایت‌های تحصیلی نظری به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی حرکت کنیم. اگر ما سیاست‌های آموزشی صحیحی داشته باشیم آمار بیکاری کشور به شدت نزول پیدا خواهد کرد.

اعزام نیروی کار خلاق و ماهر به خارج از کشور

مرتضوی افزود: اکنون بخش قابل‌ توجهی از نیروی کار کشور، نیروی کار اتباع خارجی هستند و در نقطه مقابل، اعزام نیروی کار خلاق و ماهر با توجه به استعدادهای کشور و منطقه با وجود سیاست‌های آمایشی، باید در دستور کار قرار گیرد. همگان باید در اقدامی خلاقانه ظرفیت‌های بالقوه را شناسایی و با تجمع استعدادها طرحی نو دراندازیم. کار جهادی به همین معناست که اگر تفکر مبارکی در ذهن به وجود می‌آید، مراتب اجرایی سازی آن طی شود تا به فعلیت برسد. امیدوارم از این ظرفیتی که در کشور وجود دارد به بهترین نحو استفاده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امیدواریم با این اقدامات نیروی کار خلاق و با ظرفیت در کشور گسترش داده شود و شاهد توسعه ظرفیت‌های این حوزه و کاهش نرخ بیکاری باشیم. اراده همه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای طرح مذکور قابل ستایش است.

طرحی متناسب با نیاز جامعه نیروی کار خلاق

وی افزود: این طرح‌ سه‌ ساله است و هدف کلی این است که پس از دوره پایانی این طرح متناسب با نیاز جامعه نیروی کار خلاق داشته باشیم و افراد وارد اشتغال شوند. ظرفیت‌های خالی بسیاری در کشور وجود دارد و باید نیازهای سخت‌افزاری آموزشی برطرف شود.

مرتضوی در پایان با بیان اینکه در راستای حلقه تکمیلی اجرای این طرح می‌‌توان از ظرفیت‌های ورزشی نهادها و دستگاه‌های حاضر در طرح استفاده کرد، افزود: ما یکسری اماکن ورزشی داریم و باید در حلقه تکمیلی این طرح افرادی که عضو آن هستند هفته‌ای یک نوبت به صورت رایگان بتوانند از این اماکن استفاده کنند. باید هر از چندگاهی نشست رصد و هر ۱۵ روز یک‌بار گزارشی از عملکرد داشته باشیم.

تفاهم‌نامه «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان» امضاء شد + فیلم

طی سخنانی گفت: امروز اصلی‌ترین نیاز کشور امید، هماهنگی، اتحاد و انسجام در بین دستگاه‌های اجرایی کشور و سایر نهادهاست. ما در هر امر و مقوله‌ای هماهنگ عمل کردیم محدودیت‌ها، نتوانستند مانعی ایجاد کنند و بالعکس هر جا که هماهنگ عمل نکردیم با اینکه محدودیت نداشتیم ولی موفقیت چندانی به دست نیاوردیم.

صحرایی ادامه داد: در آموزش و پرورش رویکرد مهارت‌محور را در مدیریت آموزشی وزارتخانه در سطح کلان و به دو معنا دنبال می‌کنیم؛ ابتدا نیازسنجی کردن همه محتواها در همه سطوح و همه رشته‌هاست. ما باید بدانیم نیاز یک دانش‌آموز هفت‌ ساله کلاس اولی چیست؛ علم در رابطه با این موضوع تحقیق کرده و نتایج روشنی در دست است و تلاش می‌کنیم تا بر مرز دانش به این مهم دست یابیم. یکی از مسائل ما این است که هر جزئی از درس باید تکلیف مبتنی بر واقعیت داشته باشد؛ در این صورت ترسیم اهداف آن درس و دستیابی به آن فعالیت کاملاً سنجش‌پذیر است.

صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دالان دانشگاه تبدیل شده است گفت: آموزش و پرورش باید به دالان بازار کار و تأمین نیازهای حوزه اشتغال کشور تبدیل شود. آموزش و پرورش مهم است زیرا بین دو عنصر فراگیری و یادگیری فعال است؛ آنچه در سن ورود دانش‌آموزان به آموزش و پرورش منتقل می‌شود به فراگیری منتهی می‌شود و فراگیری به معنای تثبیت پایدار است. بعد از سپری کردن سن مناسب عموماً یادگیری است که ذات‌ آن فراموشی است.

لزوم نتیجه محور بودن برنامه‌ریزی

وی افزود: انگلیسی‌ها مثلی دارند مبنی بر اینکه برنامه‌ریزی با توجه به نتیجه مهم است تا مشخص شود به چه هدفی می‌خواهیم برسیم. ما در پایان هر سه‌ سال می‌دانیم که دانش‌آموزان به چیزی می‌خواهند دست یابند و باید در نظر گرفت که آیا این محتوا دانش‌آموز را به هدف مورد نظر می‌رساند یا خیر.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: یکی دیگر از ابعاد برنامه‌ریزی درسی ما بحث مهارت‌افزایی است؛ نیاز دانش‌آموز ابتدایی حتماً با دانش‌آموز دبیرستانی متفاوت است. بعد دیگر مهارت‌افزایی، تقویت مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستانی است، در این موضوع خوشبختانه رشد خوبی داشته‌ایم اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم‌. باید رفتن به هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای را برای خانواده‌ها جذاب کنیم.

فراهم کردن زمینه اشتغال در دوره دبیرستان

وی ادامه داد: امروز این نگاه برای خانواده‌ها به طور جدی شکل گرفته که فرزندان خود را به مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها بفرستند و شاهد استقبال شایسته‌ای هستیم و اگر دولت حمایت کند می‌توانیم در دوران دبیرستان زمینه اشتغال دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به نظریه مهارت‌آموزی گفت: این نظریه می‌گوید در سه مرحله، مهارتی کسب می‌شود شامل کسب دانش و مرحله بعد روندی است و مرحله سوم تکمیل این دانش روندی به مهارت است. اجزای این سه عنصر مهم در یک دستگاه جمع نشده‌اند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا چنین است. ساختارها بر رفتارها اثر دارد. حالا که در کشور ما چنین نیست، خودمان باید هماهنگ باشیم. همکاری و هماهنگی بین نهادها کمک‌کننده است و هم‌افزایی می‌آورد.

رشد نوجوانان در شرایط محدود و منزوی

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه مراسم امضای این تفاهم چند جانبه گفت: در گذشته فرایند یادگیری مهارت در جامعه رخ می‌داد اما اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد و نوجوانان و جوانان در شرایط محدود و منزوی آموزش و پرورش و دانشگاه رشد پیدا می‌کنند. آموزش کسب کار و هدایت شغلی در راستای تعلیم و تربیت شغلی جوانان، فضا را برای حضور این افراد در جامعه مهيا می‌کند.  

وی ادامه داد: این طرح بسترسازی می‌کند تا فرد به محیط اجتماعی وارد شود. شغل مهم‌ترین نیاز بشری است تا افراد مستقل پرورش پیدا کنند. تابستان دوره فراغت از آموزش رسمی است و ما می‌خواهیم از این فرصت برای آموزش مهارت به افراد کمک کنیم. تعلیم و تربیت اجتماعی در کلاس و در فضای منزوی از اجتماع رخ نمی‌دهد.

طهرانچی افزود: استفاده از تجربه گذشته کشور در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتماعی در طرح مدرسه تابستانه دیده شده است. دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه ملی است و یادگیری مورد نیاز بازار، جوانان و نوجوانان را به حوزه مهارت‌آموزی طلب می‌کند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای امیدبخشی به نسل آینده در راستای اجرایی شدن این طرح‌ یاری‌رسان خواهیم بود. اجرای طرح مذکور امیدآفرینی برای جوانان کشور را به دنبال دارد.

طرح مدرسه تابستانه در راستای اقتصاد مردم‌سالار

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در ادامه این مراسم گفت: در سند اعتلای بسیج مکلف به اقتصاد مردم سالار هستیم که طرح مدرسه تابستانه را در این راستا می‌دانیم. همه ظرفیت‌های بسیج سازندگی و سپاه در این حوزه به‌کار گرفته می‌شود. در بسیج سازندگی نیز در حوزه ارائه آموزش‌ها نیز می‌توانیم یاری‌رسان طرح باشیم.

سردار زهرایی افزود: همچنین سازمان بسیج سازندگی از ظرفیت‌های طرح سرباز ماهر و طرح استادشاگردی نیز در راستای تحقق ظرفیت‌های این طرح بهره‌مند خواهد شد.

تفاهم‌نامه «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان» امضاء شد + فیلم

مهارت‌آموزی؛ بستر اشتغال پایدار

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه مراسم امروز گفت: این طرح  با پیگیری‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور شورای عالی اشتغال قرار گرفته و تصویب شد. با توجه به تجربیات کمیته امداد در حوزه اشتغال به جمع بندی رسیدیم که مهارت آموزی را باید زمینه و بستر اشتغال پایدار دانست. براساس مأموریتی که مقام معظم رهبری به کمیته امداد امام خمینی(ره) دادند، فرمودند توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات در صدر برنامه‌های کمیته امداد باشد به همین منظور آموزش مهارت از نکات پراهمیتی است که باید به آن توجه کرد.

بختیاری ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره) حدود 840 هزار دانشجو و دانش‌آموز را تحت پوشش دارد و باید این ظرفیت را در طول دوره‌های تابستانه مدنظر قرار داد. وزارت کار، بسیج سازندگی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مجموعه‌ کاملی برای اجرای این طرح محسوب می‌شوند. اجرایی شدن این طرح مهارتی در حوزه اشتغال‌زایی نیز به کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک خواهد کرد.

بختیاری افزود: ارائه آموزش‌های مهارتی در حوزه اشتغال امکان تأثیرگذاری مناسبی را دارد. اعطای گواهی‌های مهارتی از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه دیگر دستگاه‌ها در راستای اجرای طرح‌ها و اقدامات مربوط به اشتغال یاری‌‌ رسان خواهد بود. ظرفیت بسیاری در سازمان‌های مختلف وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. تابستان ظرفیت بسیار خوبی است که در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و باید از این ظرفیت استفاده کرد. باید برای نهادینه کردن فرهنگ کار بسیار تلاش کرد و در این مسیر حرکت جهادی انجام گیرد.

ارائه مهارت‌های متناسب با اوقات فراغت دانش‌آموزان 

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش‌های مهارتی متناسب با غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در قالب طرح تابستانه مهارت تدارک دیده شده است. این اقدام به صورت مشترک و جمعی بین نهادهای مختلفی در قالب طرح تابستانه مهارت انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: توسعه و تقویت فرهنگ کار، ایجاد زمینه مناسب برای رشد مهارت‌های دانش‌آموزان و استعداد سنجی از ویژگی‌های این طرح خواهد بود. معرفی اشتغال آینده و آینده مشاغل نیز در قالب طرح مذکور مورد توجه است. نوجوانان و جوانان 12 تا 18 سال در دوره‌های 60 تا 120 ساعته در طول سه دوره تابستانه مهارت‌های لازم را در قالب این طرح کسب خواهند کرد.

معاون وزیر کار اضافه کرد: جوانان و دانش‌آموزان ظرفیت بی‌بدیلی برای اجرای این طرح هستند و در حوزه آموزش‌های مهارتی، ظرفیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ظرفیت‌های مدارس آموزش و پرورش، ظرفیت‌های خوابگاهی کمیته امداد امام خمینی(ره) و مددجویان، ظرفیت‌های صداو سیما و بسیج سازندگی نیز به عنوان امکانات اجرایی طرح تابستانه مهارت مورد توجه است.

وی اظهار کرد: طرح اشاره شده در جلسه شورای عالی اشتغال نیز به نظر رئیس‌جمهوری رسید. این طرح از ابتدای تیرماه آغاز به کار خواهد کرد و پیش‌بینی‌های اولیه لازم در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شده است.

حضور بیش از 1.5 میلیون دانش‌آموز در هنرستان‌ها

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در آموزش و پرورش وجود دارد و بیش از یک و نیم میلیون دانش‌آموز در هنرستان‌ها مشغول تحصیل هستند. پیشنهاد می‌شود که به منظور پیشگیری از سردرگمی خانواده‌ها دبیرخانه اجرایی این تفاهم‌نامه در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا بتوان ارتباط راحت‌تری با خانواده‌ها و دانش‌آموزان وجود داشت.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب با نیاز بازار کار آینده» به امضا سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) رسید.

انتهای پیام
captcha