نامه امام(ره) به گورباچف آغاز دورانی جدید در روابط ایران و روسیه بود
کد خبر: 4144984
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
رئیس انستیتو اسلامی مسکو:

نامه امام(ره) به گورباچف آغاز دورانی جدید در روابط ایران و روسیه بود

شیخ دمیر محی‌الدینف، رئیس انستیتو اسلامی مسکو در دیدار با محمدرضا بهمنی با اشاره به نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف گفت: از زمان ارسال این نامه، دورانی جدید در روابط ایران و روسیه شکل گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شیخ دمیر محی‌الدینف، رئیس انستیتو اسلامی مسکو و معاون شورای مفتیان روسیه و محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که با حضور مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه انجام شد، دمیر محی‌الدینف، معاون اداره دینی مسلمانان روسیه توضیحاتی درباره پیشینه روابط جامعه مسلمانان روسیه و ایران بیان کرد و گفت: علاوه بر همکاری در زمینه‌های مختلف در طول سال‌های گذشته، شخصیت‌های برجسته ایرانی از جمله رئیس جمهوری اسلامی ایران دکتر رئیسی از مسجد جامع مسکو بازدید و با نمازگزاران دیدار کردند.

وی با تبیین شرایط فعلی روابط ایران و روسیه گفت: در حال حاضر یک فرصت تاریخی و استثنایی به وجود آمده است و باید از این فرصت برای توسعه آموزش زبان و انتشار کتاب‌های فارسی و معرفی شعرا و ادبا استفاده کرد.

معاون شورای مفتیان روسیه به بازدید اخیر خود از نمایشگاه نقاشی‌های حسن روح‌الامینی در موزه هنرهای شرقی مسکو اشاره کرد و گفت: این اقدام یک موضوع جالب و جدید بود که یک موزه دولتی میزبان آثار نقاشی دینی بود. ما نیز سال گذشته در انتشارات مدینه کتابی درباره حضور اسلام در آثار نقاشان روسیه منتشر کردیم.

رئیس دانشگاه اسلامی مسکو ضمن اهدای یک نسخه از آخرین اثر خود به نام «تاریخ اسلام در روسیه» درباره فعالیت‌های علمی این دانشگاه و انتشارات «مدینه» ناشر کتاب‌های اسلامی توضیحاتی ارائه کرد.

ضرورت آشنایی روس‌ها با اسلام‌شناسی نوین در ایران

محمدرضا بهمنی، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پژوهش‌های تاریخی در حوزه اسلام در موفقیت کارهای امروزی بسیار مؤثر است، گفت: فعالیت در حوزه پیشینه اسلام موجب می‌شود جوانان مسیر آینده را بهتر طی کنند اما در عین حال ما نیاز داریم روی مسئله اصلی درباره فعالیت‌های دینی در جوامع نوین کار کنیم و با یک پرسش اساسی درباره جایگاه و نقش اسلام در بهبود کیفیت زندگی امروزی بشر مواجه هستیم.

وی افزود: تجربه چهار دهه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران پاسخ به همین پرسش است. انسان امروز برای زندگی بهتر تلاش می‌کند و اگر بداند دین اسلام برای زندگی امروز و فردا برنامه قابل استفاده دارد استقبال می‌کند و نامه امام‌ خمینی(ره) به گورباچف در‌ همین بستر قابل تحلیل است.

بهمنی با اشاره به ظرفیت‌های زبان فارسی و هنر برای شکل‌دهی به توسعه ارتباطات فرهنگی ایران و روسیه گفت: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری می‌تواند زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر نخبگان دانشگاهی و مذهبی روسیه با حوزه اسلام‌شناسی نوین در ایران و توسعه روابط با نسل جدید دانشگاه‌ها باشد.

در ادامه طرفین در خصوص فعالیت‌های مشترک برای سال‌ جاری به گفت‌وگو پرداختند.

انتهای پیام
captcha