آمادگی جهاددانشگاهی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های خود در توسعه اصفهان
کد خبر: 4140156
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴

آمادگی جهاددانشگاهی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های خود در توسعه اصفهان

رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با استاندار اصفهان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف از آمادگی این نهاد برای به‌کارگیری ظرفیت‌هایش در راستای توسعه استان مطالبی را بیان کرد.

دیدار رئیس جهاددانشگاهی با استاندار اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با همراهی هیئت رئیسه و رؤسای واحدهای مستقر در اصفهان این نهاد در دیدار با سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان که شامگاه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در استانداری اصفهان برگزار شد، از جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی نام برد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی، تعدادی از جوانان با تشکیل جهاددانشگاهی کارهای بزرگی انجام دادند و سعی کردند هر کجا که لازم است، گره‌ای از مشکلات جنگ بگشایند.

وی افزود: این روند تا امروز ادامه پیدا کرده و جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگونی همچون پزشکی، سلول‌های بنیادین، ژن‌درمانی، درمان ناباروری و... دستاوردهای قابل توجهی به‌دست آورده است.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد پرچم جمهوری اسلامی را در زمینه‌های متعددی برافراشته است، گفت: امروز دومین کنگره وانا با مشارکت کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا و با حضور میهمانان خارجی برگزار شد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌های مهندسی اقدامات زیادی انجام داده و تولیدات بسیار چشمگیری داشته است، ادامه داد: این نهاد چند دانشگاه مانند علم و فرهنگ در تهران و علم و هنر در یزد دارد که بعضی رشته‌های آن منحصربه‌فرد است. علاوه بر آن، در مؤسسات آموزش علمی کاربردی و کوتاه‌مدت، حدود ۴۵ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند.

مسلمی نائینی اضافه کرد: در سه پارک بزرگ علم و فناوری در البرز، کرمانشاه و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در حوزه‌های علوم انسانی و هنر، در مجموع حدود ۵۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: همچنین چندین پژوهشگاه بزرگ از جمله پژوهشگاه رویان، ابن‌سینا و سرطان معتمد زیرنظر این نهاد با گستردگی خدمات در سراسر کشور فعالیت دارند.

رئیس جهاددانشگاهی رضایت رهبر معظم انقلاب از این مجموعه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: ایشان جهاددانشگاهی را آینده کشور و آینده علمی آن دانسته‌اند که رسالت بسیار سنگینی است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه رسانه، سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس را دارد، اضافه کرد: مرکز افکارسنجی ایسپا نیز فعالیت قابل توجهی دارد و می‌تواند در نظرسنجی‌های دقیق، یاری‌گر مسئولان استان و کشور باشد.

استفاده از بودجه‌های استانی و دولتی برای تکمیل ساختمان رویان و یا تبدیل آن به کاربری جدید، حمایت از طرح پالایشگاه سیب در شهرستان سمیرم، آمادگی مشارکت در طرح‌های آب استان، درخواست عضویت در کارگروه برنامه‌ریزی و توسعه استان، آمادگی مشارکت در طرح‌های آب در استان اصفهان، آمادگی مشارکت در کارگروه هوش مصنوعی در استان، کمک به تجهیز مکان مناسب برای فعالیت‌های آموزشی مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی، آمادگی همکاری در انجام طرح‌های پژوهشی با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های واحد‌های مستقر در استان، آمادگی مشارکت در موضوع اشتغال‌زایی روستایی و تسهیل‌گری اقتصادی در روستاهای استان با توجه به تجربه سه سال فعالیت جهاددانشگاهی واحد اصفهان در این حوزه و آمادگی برگزاری جشنواره‌های استانی مانند هفته پژوهش، زمینه‌های همکاری مطرح شده از سوی رئیس جهاددانشگاهی در این جلسه بود.

نام جهاددانشگاهی با انقلاب اسلامی عجین شده است

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه نام جهاددانشگاهی با انقلاب اسلامی عجین شده و از این مجموعه به‌عنوان یک نهاد انقلابی به نیکی یاد می‌شود، گفت: هر کجا گزارشی ارائه می‌شود، گواه این موضوع است. باید اعتراف کنیم جهاددانشگاهی در استان اصفهان نیز عملکرد خوبی داشته، اما به اندازه بضاعت این حوزه‌ها، ظهور و بروز نداشته است، در حالی که می‌تواند بیش از این حرکت کند؛ البته قله‌هایی مثل رویان وجود دارد که قابل ستایش است.‌

وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع ناشی از نگاه تمرکزگراست که بسیاری از ظرفیت‌ها در تهران جمع می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان و بازدید از شهرک علمی تحقیقاتی این شهر، از این مجموعه به‌عنوان قطب علمی کشور یاد کرد، اما متأسفانه توسعه نامتوازنی در کشور وجود دارد که مانع دیده شدن این مجموعه‌ها می‌شود.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه مصمم به حمایت از پروژه‌ها و استعدادها هستیم، بیان کرد: با جهت‌گیری‌های جهاددانشگاهی در طول سال‌های گذشته، این جایگاه اعتباری وجود دارد و هر جا امکان داشته باشد، برای حمایت از این نهاد آمادگی داریم.

محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه مجموعه‌های جهاد‌دانشگاهی برای بقای خود فعالیت می‌کنند و به همین دلیل توانمند بار آمده‌اند، گفت: از شما تقاضای دیدگاه حمایتی دارم تا بتوانیم کارهای مؤثر بیشتری در سطح استان انجام دهیم.

وی یکی از دغدغه‌های امروز جامعه ایران را مسئله جمعیت برشمرد و گفت: معتقدم با ادله پزشکی می‌توان بهار باروری را به خانواده‌ها یادآور شد. باید ادبیات را تغییر دهیم تا به هدف فرزندآوری و افزایش جمعیت برسیم. در این راستا می‌توان از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کرد که زیرساخت بسیاری از مراکز درمان ناباروری کشور را به وجود آورده است.

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان با بیان اینکه پنج مؤسسه جهاددانشگاهی استان اصفهان بین ۵۰۰ تا هزار شغل ایجاد کرده اند که به حمایت نیاز دارد، گفت: درخواست راه‌اندازی یک مرکز سلول‌درمانی در اصفهان را داریم. هم‌اکنون ساختمانی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با بودجه جهاددانشگاهی قابل احداث نیست و امیدواریم با بودجه دولت بتوانیم مرکزی برای دانش‌های نوین داشته باشیم. در این زمینه به حمایت نیاز داریم و این حمایت در راستای سخنان مقام معظم رهبری است.

آمادگی برای اجرای مطالعات اشتغال‌زایی روستایی

مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه در کمیسیون‌ها و جلسات متعدد موضوع طرح‌های جامع مطرح می‌شود، اما کسی پیگیر اجرای این طرح‌ها نیست، ادامه داد: این در حالی است که این طرح به‌عنوان سند بالادستی باید مورد گفت‌وگو و هم‌اندیشی مسئولان استان قرار گیرد.

وی افزود: در پروژه اشتغال‌زایی روستایی نیز بعد از سه سال مطالعه روستاهای استان، می‌توانیم این مطالعات را در روستاها اجرا کنیم. در این زمینه نیز مسیری در حال طی شدن است، اگرچه هنوز با سازمان برنامه پیوند نخورده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان موضوع دیگر را تجربه بعضی از شهرها در برگزاری رویدادها برشمرد و توضیح داد: درست است که دانشگاه‌های مادر‌ متولی برگزاری رویدادهایی مثل هفته پژوهش هستند، اما ما می‌توانیم دبیرخانه برگزارکننده این رویدادها باشیم، همان‌طور که تجربه مثبتی از مشارکت جهادهای دانشگاهی کشور در این رویدادها وجود دارد که امیدواریم در اصفهان نیز تکرار شود.

ابوذر پورمدنی، رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نیز با اشاره به حضور جهاددانشگاهی در بدنه برنامه‌ریزی استان گفت: جهاددانشگاهی در بسیاری از اتاق‌های فکری استان عضو است، اما به‌طور کلی می‌تواند به استان کمک بیشتری کند.

وی گفت: گاهی کمک مالی و پول نقد نمی‌خواهیم، اما در مباحث فنی و کمک‌های تجهیزاتی به حمایت نیاز داریم تا بتوانیم رسالت خود را در زمینه‌های گوناگون به خوبی ایفا کنیم.

انتهای پیام
captcha