چهارمحال‌وبختیاری مهیای برپایی نمایشگاه قرآن شد
کد خبر: 4138610
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
ایکنا گزارش می‌دهد

چهارمحال‌وبختیاری مهیای برپایی نمایشگاه قرآن شد

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی سال ۱۴۰۲ چهارمحال‌وبختیاری با شعار «قرآن، خانواده و آرامش» از فردا ۱۶ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد آغاز به‌کار می‌کند و تا ۲۱ ماه جاری ادامه دارد.

نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی سال ۱۴۰۲ چهارمحال‌وبختیاری با شعار «قرآن، خانواده و آرامش» از فردا ۱۶ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد آغاز به‌کار می‌کند و تا ۲۱ ماه جاری ادامه دارد. این نمایشگاه را بايد یکی از مهم‌ترین رویدادهای معدود قرآنی استان در طول سال دانست که با مشارکت‌ شمار زیادی از نهادهای دولتی و مردم‌نهاد به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌ویژه گروه قرآن و عترت(ع) این نهاد فرهنگی برپا می‌شود.

رصدها از جلسات هماهنگی نمایشگاه قرآن استان که در طی هفته‌های اخیر با حضور نهادهای فرهنگی و قرآنی در اداره‌کل ارشاد برگزار شد و نیز مشاهدات خبرنگار ایکنا از روند آماده‌سازی غرفه‌های نمایشگاه حاکی از آن است که امسال در مقایسه با سال گذشته خوشبختانه شاهد نمایشگاهی پرمحتوا و قرآنی به‌معنای واقعی کلمه خواهیم بود و نهادهای متعددی در این نمایشگاه دارای غرفه هستند که با رویکرد قرآن‌محور حضور دارند.

حضور برخی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد و مردمی و نیز جامعه قرآنی عصر، نهادهای قرآنی دولتی از جمله اداره‌کل اوقاف، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌ها و... در کنار غرفه‌های عفاف و حجاب و عرضه مستقیم کتاب‌ها و محصولات قرآنی و... حاکی از یک محتوای غنی‌ و قرآنی برای نمایشگاه امسال است.

مقرر شده بود نشست خبری نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری در هفته منتهی به آغاز این رویداد برگزار شود که به دلیل سفر کاری چندروزه مدیرکل ارشاد استان محقق نشد، مراسم افتتاحیه نمایشگاه در ساعت 9:30 روز شنبه 16 اردیبهشت با حضور مسئولان استان در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد واقع در خیابان فردوسی شمالی، روبروی دانشگاه پیام‌نور برگزار می‌شود.

صفر تا صد اجرای نمایشگاه قرآن به استاد پیشکسوت و فعال باسابقه قرآن استان، محمود سلیمی و تیمش سپرده شده است که در شهر بن با راه‌اندازی دارالقرآن امام صادق(ع) و در شهرکرد با راه‌اندازی مدارس مکتب‌القرآن، قریب به نیم‌ قرن در امر شاگردپروری و آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی کارنامه‌ای درخشان دارد.

برای اطلاع بیشتر از روند آماده‌سازی و تمهیدات ستاد هماهنگی و اجرایی نمایشگاه قرآن استان، گفت‌وگوهایی با برخی مسئولان و دست‌اندرکاران این رویداد قرآنی انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

جزئیات ساعات کار نمایشگاه قرآن

سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با ابراز خرسندی از برپایی نمایشگاه قرآن استان، اظهار کرد: جسم و روح انسان در مسیر پرتلاطم زندگی نیازمند بهره‌مندی از صید گوهرهای ارزشمند اقیانوس بی‌کران قرآن کریم به‌عنوان منشور کامل زندگی و بهترین جاذبه ایمانی می‌باشد.

وی با استناد به حدیثی نبوی ادامه داد: به فرموده پیامبر اکرم(ص)، حکایت قرآن و مردم حکایت زمین و باران است و لذا آنان که فهمشان از قرآن به‌عنوان ارزشمندترین دستورالعمل زندگی بیشتر باشد عمل و سیره‌شان قرآنی‌تر خواهد بود و قطعاً نشانه‌های حق و حقیقت را بیشتر احساس کرده و زندگی آنان نورانی‌تر و توفیقاتشان بیشتر خواهد بود. وظیفه آحاد جامعه این است که به‌ویژه کودکان و نوجوانان خود را با قرآن مأنوس کرده و با زنده نگه داشتن یاد خدا در دل آنها مسیر واقعی را برایشان هموار کنند.

نژادحسینی در تشریح جزئیات برپایی نمایشگاه قرآن استان گفت: برنامه‌ریزی ما برای برپایی این نمایشگاه در ۲۶ فروردین‌ماه همزمان با ۲۴ ماه رمضان بود که متأسفانه این امر محقق نشد و برگزاری این رویداد قرآنی به بعد از ماه مبارک و ۹ اردیبهشت‌ماه موکول شد، مجدداً این تاریخ نیز به تعویق افتاد و شاهد آغاز به کار نمایشگاه از روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خواهیم بود.

وی با تصریح اینکه مکاتبات با نهادها و دستگاه‌ها برای حضور در نمایشگاه قرآن و برپایی غرفه آغاز شده است، بیان کرد: از نهادهایی چون اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات استان برای معرفی و نمایش توانمندی‌ها و فعالیت‌های هنری و قرآنی مددجویان، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه دعوت به‌عمل آمد که برخی در نمایشگاه غرفه دارند. اختصاص غرفه برای حضور خبرگزاری قرآنی ایکنا نیز در این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در خصوص ساعات کار نمایشگاه قرآن استان گفت: این نمایشگاه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان از سراسر استان خواهد بود.

برپایی ۳۵ غرفه در نمایشگاه قرآن

محمود سلیمی، مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در مجموع، ۳۵ غرفه در محل نمایشگاه نصب و به متقاضیان تحویل شده است، اظهار کرد: غرفه‌داران به تدریج در حال استقرار و تجهیز غرفه‌ها هستند که شامل فروشگاه‌های اقلام فرهنگی و قرآنی، انتشارات، فروشگاه‌های عفاف و حجاب، تعدادی از نهادهای فرهنگی و قرآنی و نیز مراکز و مؤسسات قرآنی مردمی است.

وی ادامه داد: برپایی کرسی‌های تلاوت در فضای نمایشگاه، برنامه عصر شعر، نشست‌های فرهنگی تربیتی و نیز محافل تخصصی با محوریت موضوعات قرآنی، اجرای تئاتر صحنه‌ای و رادیویی، برپایی مسابقات سرود و برخی عناوین دیگر در طول برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی و هماهنگی شده است.

سلیمی تأکید کرد: چند غرفه برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است که آموزشی تربیتی هستند؛ همچنین برای دانش‌آموزان روزانه دو برنامه فرهنگی هنری در سالن اندیشه فرهنگسرای ارشاد پیش‌بینی ‌شده است که بر این اساس، هماهنگی با آموزش و پرورش و مدارس جهت حضور دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری گفت: نصب بنرها و پوسترهای اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن استان انجام شده است و تیزر این رویداد قرآنی نیز آماده پخش از صدا و سیمای استان است.

تبلیغات شهری نمایشگاه قرآن

اکبر ایازی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد نیز در خصوص فضاسازی تبلیغات شهری نمایشگاه قرآن استان به خبرنگار ایکنا گفت: در این راستا، در پنج بیلبورد تبلیغاتی شهری اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه انجام شده است، ضمن اینکه شهرداری در فضاسازی مکانی نمایشگاه نیز با دست‌اندرکاران نمایشگاه همکاری دارد.

وی ادامه داد: در زمینه اطلاع‌رسانی، از ظرفیت مجموعه شهرداری جهت این موضوع استفاده شده است؛ همچنین شهرداری شهرکرد در زمینه پشتیبانی نمایشگاه و مباحث مالی حتی‌الامکان همکاری دارد.

برپایی محافل انس با قرآن 

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه این اداره‌کل در نمایشگاه امسال دارای غرفه است، گفت: پیش‌بینی برنامه‌های کار با کودک و ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از جمله فعالیت‌های غرفه است.

وی ادامه داد: برپایی دو کرسی تلاوت قرآن کریم در جریان نمایشگاه قرآن استان به اوقاف سپرده شده که در تلاش هستیم از قاریان بین‌المللی حتی‌الامکان دعوت به عمل بیاید.

این قاری ممتاز استان تصریح کرد: طرح تعویض قرآن‌های قدیمی با همکاری مسئولان برپایی نمایشگاه پیش‌بینی شده است؛ همچنین ترویج و تبیین فرهنگ وقف به‌ویژه وقف قرآنی توسط مبلغان در غرفه اوقاف انجام خواهد شد.

مولوی با تأکید بر اینکه محفل آموزشی قرآن کریم در دوشنبه‌ شب‌ها همچنان با قوت در حال برگزاری است، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از علاقه‌مندان به‌ویژه در شهرکرد از این جلسه قرآنی بی‌اطلاع هستند، لذا با توجه به در پیش بودن تابستان و فراغت بیشتر نوجوانان و جوانان، پیش‌بینی تولید تیزر و پخش و تبلیغات در صدا و سیمای استان انجام شده است تا شاهد رونق این جلسه باشیم.

مولوی گفت: برگزاری یک کارگاه تخصصی قرآن کریم با حضور استاد غلامرضا شاه‌میوه از دیگر تمهیدات اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف است که تا پیش از آغاز برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن، این کارگاه برگزار خواهد شد.

نمایش تصاویر منتخب «مسجد، پایگاه قرآنی»

محمدرضا مظاهری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به برپایی غرفه این ستاد در نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: غرفه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان شامل تألیفات قرآنی مدیران و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و نیز معرفی دستاوردهای هنری آنان مرتبط با قرآن و عترت(ع) خواهد بود.

وی ادامه داد: نمایش تصاویر منتخب «مسجد، پایگاه قرآنی»، محافل، دوره‌های آموزشی، کرسی تلاوت، جلسات سنتی قرآن کریم، روخوانی و روانخوانی و... از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده غرفه کانون‌های مساجد استان است. همچنین این غرفه در زمینه پاسخگویی به مسائل قرآنی و دینی بازدیدکنندگان، اجرای سرود بچه‌های مسجد و برنامه‌های جنبی قرآنی فعالیت دارد.

تمهیدات حضور مؤسسات فرهنگی مردمی

همچنین براساس اعلام روابط عمومی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان، این مجموعه چند غرفه با موضوعات مختلف را در نمایشگاه برپا کرده است که از جمله غرفه جامعه قرآنی عصر با محوریت جلسات خانگی قرآن کریم و اجرای پویش قرآنی «ستاره‌های زمین» است.

براساس این اطلاعیه، برپایی غرفه‌های جنبش دخترانه «رستا»، غرفه آسیب‌های اجتماعی و برپایی نشست‌های تخصصی گفتمانی با محوریت موضوعات فرهنگی از جمله برنامه‌های کانون گفتمانی جبهه فرهنگی در نمایشگاه قرآن پیش‌بینی شده است.

برپایی ۳۵ غرفه عمدتاً با رویکرد و محور قرآنی و نیز نگاهی به عناوین برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حاشیه این رویداد قرآنی نوید نمایشگاه قرآن با محتوای فاخر را می‌دهد که خبرگزاری ایکنا شعبه چهارمحال‌وبختیاری نیز مانند سال گذشته با برپایی غرفه در نمایشگاه قرآن استان، انجام گفت‌وگوهای متنوع و تهیه گزارش‌های تحلیلی را با محوریت موضوعات قرآنی در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha