تسهیل شرایط جذب مربیان پرورشی برای قاریان و حافظان + صوت
کد خبر: 4137273
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
باقری خبر داد:

تسهیل شرایط جذب مربیان پرورشی برای قاریان و حافظان + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: تا اواخر خردادماه فراخوانی برای جذب مربی پرورشی اعلام می‌شود که در آن شرایط برای جذب براساس تخصص و مهارت تربیتی داوطلبان لحاظ می‌شود و در این زمینه قطعاً قاریان و حافظان، طلاب و اعضای بسیج و...در اولویت خواهند بود.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده افق، امروز، 9 اردیبهشت‌ماه با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با موضوع بررسی فعالیت‌های قرآنی و دینی در مدارس و آموزشگاه‌ها به روی آنتن رادیو قرآن رفت.

باقری، درباره تعداد معلمان قرآن و دروس دینی مدارس، گفت: در مقطع ابتدایی آموزگار پایه، معلم قرآن است. حدود 370 هزار آموزگار دوره ابتدایی در مدارس این مقطع در سراسر کشور مشغول به تعلیم دانش‌آموزان هستند و از آنجا که براساس مقررات موجود و مصوبات شورای آموزش و پرورش، تدریس درس قرآن در مقطع ابتدایی با آموزگار پایه است، همه این آموزگاران معلم قرآن محسوب می‌شوند. در دوره متوسطه اول و دوم نیز معلمان تخصصی مانند سایر دروس برای درس قرآن حضور دارند.  

وی به اجرای آزمایشی طرح ملی اتقان، طرح ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران، مدیران و معاونان مدارس دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: این طرح از پیش از ایام نوروز در پنج استان خراسان شمالی، قم، بوشهر و ایلام و شهرستان‌های استان تهران با همکاری دارالقرآن‌ها و یا مؤسسات قرآنی درحال انجام است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طرح اتقان، دوره‌ای 620 ساعته است که 24 ساعت آن به صورت حضوری و با فراگیری سه مهارت صحیح‌خوانی آیات و سوره‌های کتب درسی ابتدایی، حفظ 20 سوره از قصارالسور و صحیح‌خوانی نماز همراه با اشراف به معانی نماز برگزار می‌شود. محتوای غیر حضوی این دوره نیز مشتکل بر سوره‌هایی از جزء سی‌ام قرآن است.

باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح اتقان با دعوت از معلمانی که علاقه‌مند هستند و به صورت اختیاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: در نظر داریم با طرح‌های تشویقی و انگیزیشی زمینه حضور تمام آموزگاران ابتدایی را در این طرح فراهم کنیم چراکه ارتقای سواد قرآنی آموزگاران همراه با درک معنا لازم و ضروری است و به ارائه موفق‌تر درس قرآن کمک می‌کند.

وی به تغییر کتاب درس قرآن ابتدایی در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 اشاره کرد و گفت: کتاب درس قرآن امسال بر مبنای تمامی سوره‌های جزء سی‌ام قرآن و با قابلیت واقعیت افزوده در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و دانش‌آموزان طی آن با شأن نزول آیات و داستان‌های قرآنی آشنا می‌شوند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر از این برنامه به آزمون استخدام در آموزش و پرورش و با عنوان شغلی آموزگار ابتدایی در روز گذشته، 8 اردیبهشت اشاره کرد و گفت: درحال حاضر آموزش و پرورش با کسری 160 هزار معلم روبرو است که با افزودن تعداد فرهنگیانی که امسال در صف بازنشستگی قرار می‌گیرند، قطعاً با کسری تعدادی قریب به 200 هزار معلم روبرو هستیم که آزمون روز گذشته در راستای اخذ مجوز از دولت برای به‌کارگیری 65 هزار معلم است.

وی ادامه داد: همچنین با خلأ نیروی پرورشی نیز در آموزش و پرورش روبرو هستیم که تا اواخر خردادماه فراخوان دیگری ارائه می‌‌شود که اجازه جذب 11 هزار نیروی پرورشی داده شده است اما بنابر فرمایش رهبری طی دیدار با فرهنگیان در سال‌های گذشته «در حوزه تربیتی ـ پرورشی آموزش و پرورش کار خوبی شده اما در سه مؤلفه ساختار، منابع مالی و نیروی انسانی پرانگیزه و انقلابی هنوز ضعف است». بنابراین این دور معیار انتخاب نیروی انسانی پرانگیزه و انقلابی حائز اهمیت است و دراین آزمون نوع رشته متقاضیان برداشته شده است و حداقل مدرک مورد نیاز کارشناسی است. به عبارت دیگر امتیاز علمی و آزمون علمی 20 درصد و سایر امتیاز به تخصص و مهارت تربیتی داوطلبان اختصاص پیدا کرده است لذا قرآنیان و حافظان و قاریان، طلاب و اعضای بسیج دارای اولویت خواهند بود و می‌توانند در این آزمون به خوبی بدرخشند و جذب شوند.

کد

باقری بیان کرد: حتی درنظر داریم پس از اخذ این آزمون، سه برابر ظرفیت مورد نیاز اسامی اعلام شود و طی اردوهای مختلف و برخورداری از میزان موفقیت در زمینه تربیتی، مربیان پرورشی انتخاب شوند.

وی در ادامه به برگزاری مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ 10 جزء و کل و روش احکام و تفسیر قرآن در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود. امسال هشتمین سال آن است که به صورت سراسری برگزار می‌شود. مرحله منطقه‌ای این آزمون در ایام دهه فجر در 740 منطقه اجرا می‌شود، مرحله استانی در 32 استان تا 20 اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود و مرحله کشوری نیز اواخر خردادماه به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین اجلاس نماز دانش‌آموزی، 20 اردیبهشت‌ماه در شیراز برگزار می‌شود. این اجلاس برای نخستین بار است که از قالب جشنواره‌ای خارج شده و به صورت شناسایی، ارائه الگو و طرح‌های موفق و برتر به کل کشور و با محوریت الگوسازی اجرا می‌شود. این اجلاس ویژه دانش‌آموزان است و با اجلاس سراسری نماز که در اسفندماه با حضور دستگاه‌های کشور و با هدف ارزیابی و معرفی و تجلیل از دستگاه‌ها و نهادهای برتر این عرصه انجام می‌شود، متفاوت است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه به طرح رتبه‌بندی معلمان قرآن نیز گریزی زد و گفت: فرهنگیانی درخواست بازبینی داده بودند که تا 11 اردیبهشت‌ماه فرصت دارند مدارک را بارگذاری کنند و مجدد توسط کارشناسان بررسی صورت گیرد و امیدواریم تا 15 روز آینده، پرونده رتبه‌بندی معلمان بسته شود.

یادآور می‌شود، برنامه افق با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، شنبه‌ها، ساعت ۱۴:۲۵ از شبكه رادیویی قرآن پخش می‌شود.

این برنامه كاری از گروه اطلاع‌رسانی این شبکه رادیویی است که به تهیه كنندگی محبوبه كلانتر و کارشناسی جواد نصیری به صورت زنده تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

گفت‌وگو از جواد نصیری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۷:۵۶
0
0
سلام وقتتون بخیر
بنده حافظ قرآن و در رشته الهیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستم ، سوالی داشتم مبنی بر اینکه اگر کسی ترم اخر کارشناسی باشد میتواند در آزمون شرکت کند؟
captcha