نقد، آثار آوینی را جاودانه خواهد کرد + فیلم
کد خبر: 4133825
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
اکبر نبوی:

نقد، آثار آوینی را جاودانه خواهد کرد + فیلم

پژوهشگر سینما گفت: به دور از ایجاد تقدس و برای آنکه آثار و تفکر شهید آوینی جاودانه بماند باید آن را مورد نقد قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در هفته هنر انقلاب، حوزه هنری سلسله نشست‌هایی در بخش‌های مختلف هنر برگزار می‌کند.

عصر امروز 24 فروردین نشست تخصصی مجله سوره سینما با حضور اکبر نبوی، پژوهشگر و مستندساز و رامتین شهبازی کارشناس سینما، استاد دانشگاه و سیدباقر نبوی کارشناس سینما و مجری برنامه برگزار شد. در ابتدای جلسه وی در سخنانی بیان کرد: ایام شهادت آوینی برای هم‌نسلان من یادآور سخنان و مقالات ایشان است. در دوران آوینی دو تفکر مقابل هم قرار گرفتند. ابتدا جریان چپ مارکسیستی این جریان ریشه‌هایش قبل از انقلاب بود و تا اوایل انقلاب به شدت به فعالیت و تبلیغات خود ادامه می‌داد. در مقابل پس از پیروزی انقلاب جریان اسلامی مقابل تفکر مارکسیستی ایستاد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی نشریه سوره یکی از اقدامات جریان اسلامی و انقلابی در مقابل جریان‌های چپ بود. در نشریه سوره و مقاله‌هایی که آوینی می‌نوشت بدون هیچ شعاری، کاملاً آگاهانه و علمی موضوعات مورد بررسی قرار می گرفتند.

نبوی با بیان اینکه ایمان به انقلاب ویژگی بارز تفکر آوینی بود، گفت: اندیشه‌های انقلابی آوینی به خوبی در مقاله‌ها و آثارش دیده می‌شد برای مثال در مستند «خان گزیده‌ها» ما نگاه بسیار دقیقی به فقر را شاهدیم. البته فقیری که آوینی نشان می‌دهد با آن چیزی که امروزه از آن تصویرسازی می‌شود متفاوت است.

وی با بیان اینکه نباید نسبت به شخصیت‌ها قدیس‌سازی کرد، چنین توضیح داد: اگر افلاطون نقد نمی‌شد امروز در تاریخ نامش باقی نمی‌ماند زیرا هرگاه فردی را بخواهیم تقدیس کنیم در حقیقت به آن ضربه زده‌ایم برای همین درباره آوینی نیز باید برخی مواقع نقد داشت. برای مثال به برخی از نقدهای به شدت تند وی اشاره می‌کنم که من آن را دوست نداشتم. وی در یکی از نقدهایش برای فیلم کیارستمی از عنوان «زندگی سگی» استفاده کرد!
 
در حال ادیت
وی تاکید کرد: من آوینی را شبیه جلال آل احمد می‌دانم، جالب است که هر دوی آنها چهل و شش سال عمر کردند. او زبان شناسی و نگاه به آینده داشت و همیشه اتفاقات را به صورت عمقی مورد بررسی قرار می‌داد.

نبوی درباره مجموعه «روایت فتح» گفت: این کار بیشتر به روی گفتار متن استوار است و تصویر همانند گفتار متن حرف نخست را نمی‌زند، البته این امر به معنای نادیده گرفتن تلاش عوامل فنی مجموعه نیست.
 
وی در انتها بیان کرد: آوینی در حوزه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد، اما خودش نظریه خلق نکرده است.
 
در ادامه جلسه رامتین شهبازی نیز تاکید کرد: در ابتدای دهه شصت نشریات نتوانستند گفتمان انقلاب را آنگونه که باید تبلیغ کند، اما با آمدن سوره به ویژه از زمانی که آوینی در آن فعال شد، گفتمان انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آوینی در مقاله‌هایش به صورت دلنوشته مطلب می‌نوشت گفت: آوینی نسبت به جریان شبه روشنفکری نقد داشت. وی هیچگاه نسبت به افراد به صورت تقدس گونه نگاه نمی‌کرد و هر جا لازم بود نقد خود را وارد می‌کرد. پس ما نیز باید وقتی درباره او حرف می‌زنیم نگاهی صرفاً مقدس گونه نداشته باشیم، بلکه باید اجازه پیدا کنیم تا اندیشه‌هایش را نقد کنیم.

شهبازی در پایان تصریح کرد: روایت فقط یک کار کاملاً واقعی است. آوینی گفتمان جدیدی در حوزه دفاع مقدس به وجود آورد. او در آثارش هیچگاه نگفت جنگ چیز خوبی است بلکه آدم‌های جنگ (رزمندگان) را خوب می‌دانست.
هومن اصلانی
انتهای پیام
captcha