گرامیداشت یاد قربانیان اسلام‌ستیزی در نیوزیلند
کد خبر: 4128371
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

گرامیداشت یاد قربانیان اسلام‌ستیزی در نیوزیلند

در چهارمین سالگرد حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند، مسلمانان و مسئولان این کشور بر لزوم مبارزه با افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، مردم نیوزیلند در چهارمین سالگرد حمله به مساجد کرایست چرچ در سال 2019 یاد قربانیان این حادثه تروریستی را گرامی داشتند. 

 15 مارس، چهارمین سالگرد حمله تروریستی مرگبار به یک مسجد و یک مرکز اسلامی در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند در سال 2019 است. 

اندرو لیتل، وزیر هماهنگی ارشد دولت برای پاسخ به گزارش کمیسیون سلطنتی در مورد حمله تروریستی به مساجد کرایست چرچ گفت که قربانیان حمله تروریستی مرگبار همیشه در یاد ما هستند.

لیتل در بیانیه‌ای گفت: دولت متعهد به کاهش تهدید تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز برای نیوزیلندی‌ها است.

وی افزود که برای چهارمین نشست منطقه‌ای مبارزه با تروریسم و امنیت فراملی که با حضور استرالیا، اندونزی، برونئی دارالسلام، مالزی، نیوزیلند، جمهوری فیلیپین سنگاپور و تایلند برگزار می‌شود به استرالیا سفر می‌کند‌.

برنتون ترنت عامل این حمله سال گذشته برای حکم حبس ابد خود در دادگاه درخواست تجدید نظر داد. فدراسیون انجمن‌های اسلامی نیوزلند (FIANZ) اقدام وی را تلاشی برای آسیب رساندن مجدد به قربانیان و مردم این کشور توصیف کرد.

در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه، 24 اسفند از سوی این سازمان منتشر شد، ضمن گرامیداشت چهارمین سالگرد حمله، آمده است که همه ملت به یاد شهدا و قربانیان این حادثه هستند.

ابرار شیخ، رئیس این نهاد در بیانیه‌ای که در وب‌سایت آن منتشر شده است، گفت: اکنون زمانی است که تمام ملت به یاد خانواده‌های شهدا و بازماندگان حمله تروریستی می‌افتند.

در همین بیانیه، عبدالرزاق، از مسئولان FIANZ اظهار کرد: در چهارمین سالگرد این فاجعه، ما همچنین به توصیه‌های کمیسیون سلطنتی پایبندیم و به لزوم انسجام اجتماعی بلندمدت و امنیت ملی کشورمان توجه داریم.

روز ۱۵ مارس ۲۰۱۵ (۲۵ اسفند ۹۷) یک مرد تروریست با سلاح نظامی به دو مسجد در نیوزیلند حمله کرد و جان ۵۱ نمازگزار را گرفت و ۴۹ تن دیگر را مجروح ساخت. این حادثه تروریستی به صورت آنلاین در صفحه فیس‌بوک قاتل به نمایش گذاشته شده بود.

کشتار کرایست‌چرچ در تاریخ نیوزیلند بی‎‌سابقه بوده و بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. این جنایت منجر به تغییرات گسترده در قوانین امنیتی و حمل سلاح در این کشور شد.

برنتون ترنت، مردی که در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ مرتکب کشتار مسجد کرایست‌چرچ شد، در آگوست ۲۰۲۰ به حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط محکوم شد. در این حملات ۵۱ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. این حکم سنگین‌ترین حکمی بود که یک دادگاه در تاریخ نیوزیلند برای یک مجرم صادر کرده بود.

انتهای پیام
captcha