مؤسسه اهل البیت(ع) و ترویج سبک زندگی اسلامی در قلب نیوزیلند + فیلم
کد خبر: 4126440
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد؛

مؤسسه اهل البیت(ع) و ترویج سبک زندگی اسلامی در قلب نیوزیلند + فیلم

بنیانگذار مرکز اهل البیت(ع) نیوزیلند، هدف از تأسیس این مرکز را آموزش آموزه‌های اسلامی و قرآنی به نسل جدید مسلمان این کشور و ترویج سبک زندگی اسلامی دانست.

بر  اساس برخی منابع، مسلمانان اولین بار در سال ۱۸۶۸ م از چین به نیوزیلند آمدند و اولین بار در سرشماری سال ۱۸۷۴ م آماری از مسلمانان ساکن این سرزمین ارائه شد. موج بعدی ورود مسلمانان به این کشور در دهه ۱۹۱۰ م اتفاق افتاد ولی جمعیت مسلمان این کشور از سال‌های ۱۹۵۰ م به بعد شاهد رشد قابل توجه بوده و مراکز اسلامی، مساجد و انجمن‌های اسلامی در شهرهای مختلف تأسیس شدند.

اولین نهاد اسلامی این کشور، با نام انجمن مسلمانان نیوزیلند(NZMA) در سال ۱۹۵۰ م در بزرگترین شهر کشور یعنی اوکلند ایجاد شد. در سال 2007 م تشکل جدیدی به نام شورای اسلامی نیوزیلند متشکل از ۷ گروه شیعی فعال در شهرهای مختلف این کشور به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

شیعیان رفته رفته حضور قابل توجه‌تری در این کشور یافته و جمعیت آنان حدود 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود. شیعیان در شهر اوکلند تشکیلات خود را بنا نهاده‌اند که از جمله می‌توان به مرکز شیعی هیئت خیریه فاطمه زهرا(س)، مرکز اهل البیت(ع)، مرکز عربی المصطفی(ص) و مرکز ایمان اشاره کرد. در مجموع امروزه جمعیت مسلمانان را بیش از ۳۰ هزار نفر برآورد می‌‌‌کنند که از ۳۵ کشور مختلف به این سرزمین آمده‌اند.

کشتار کرایست‌چرچ که در تاریخ نیوزیلند بی‎‌سابقه بوده و بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت جامعه اسلامی این کشور را با چالش‌های زیادی روبرو کرد. همزمان فرصت‌های مهمی نیز برای آشنایی جامعه این کشور با  مسلمانان فراهم شد.

«سیدمحمدتقی درهمی» مؤسس و عضو هیئت امنای بنیاد اهل بیت اسلامی نیوزلند در گفت‌و‌گو با ایکنا به فعالیت‌های این مرکز و پیامدهای حادثه تروریستی در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ  بر جامعه مسلمانان این کشور پرداخت. وی این مرکز اسلامی را پویا و در حال رشد دانست و اشاره کرد که برخی از کشورها آن را به‌عنوان یک الگو به شمار می‌آورند.

مرکزی در خدمت آموزش تعالیم اسلامی

درهمی با ارائه تاریخچه‌ای از این مرکز گفت: این مرکز در سال 1993 م با کمک چند نفری که ایشان را می‌شناختند، پس از اینکه متوجه شدند آموزش‌های مناسبی برای فرزندانشان در زمینه تاریخ اسلام و قرآن وجود ندارد، تأسیس شد.

وی درباره علت تأسیس این نهاد گفت: مأموریت اصلی ما این است که معتقدیم «الاسلام یعلو و لایعلی علیه» و به همین دلیل اگر کمبود یا عقب‌ماندگی در جوامع اسلامی وجود داشته باشد قصور از ماست نه از اسلام.

سیدمحمدتقی درهمی ادامه داد: ضعف ما در چیست؟ چرا ما بهترین نیستیم؟ اینکه «الاسلام یعلو و لایعلی علیه» باید معنایی داشته باشد. این معنابخشی باید خود را در این نشان دهد که شما بهترین مدیریت در مدارس خود را دارید؛ بهترین روش آموزش را دارید؛ بهترین کتاب‌ها را دارید؛ بهترین سطح از زندگی را دارید نه با معیار ارزش‌های غربی بلکه بر اساس آنچه که در ارزش‌های اسلامی تعریف شده است. در تعالیم اسلامی اهمیت زیادی به کیفیت زندگی داده شده که در اصطلاح به آن «سعادت» می‌گوییم. کیفیت زندگی مهمترین موضوعی است که ما از این به بعد درباره آن صحبت می‌کنیم.  

همکاری در جهت هدف مشترک

بنیانگذار مرکز اهل البیت(ع) نیوزیلند ادامه داد: افراد فعال در این بنیاد از ملیت‌های مختلف هستند و ما تلاش می‌کنیم تا جایی که بتوانیم از افراد مختلف استفاده کنیم تا جایی که آنها بتوانند با هم کنار بیایند. این همکاری باید جا بیفتد زیرا زمان می‌برد تا فرهنگ‌های مختلف با هم تعامل پیدا کنند و یک فرهنگ جدید به وجود بیاید.

موسسه اهل البیت، مرکزی برای ترویج سبک زندگی اسلامی در قلب نیوزیلند

وی خاطرنشان کرد: اعضای جامعه اسلامی از پیشینه‌های قومی مختلف مانند افغانستان، ایران، عراق، مالزی، سنگاپور، اندونزی، استرالیا و نیوزلند هستند. این نهاد از فعالان مسلمان می‌خواهد که از مرزهای ملیت‌ عبور کنند و  در مسیر دین با هم متحد شوند. ما سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم افراد با ملیت‌های مختلف را ادغام کنیم. اما این امر زمان می‌برد.

وی افزود: بعداً این مؤسسه از دولت نیوزلند مجوزی برای جمع‌آوری وجوه و پرداخت وام بدون بهره (قرض الحسنه) دریافت کرد. او گفت: این اقدام جدیدی بود و این مرکز به الگویی تبدیل شد و برخی از مراکز اروپایی نسخه‌ای از اساسنامه آن را گرفتند. وی با بیان اینکه دو سال پس از تأسیس، اولین موج مهاجران از عراق آمد و با کمبود جا، مرکز به مکان بزرگتری منتقل شد، گفت: به‌زودی موج دیگری از مهاجران افغانستانی آمدند که از این مرکز و فعالیت‌های آن استقبال کردند. 

به گفته او حدود هشت سازمان شیعی در سراسر کشور پراکنده هستند و بنیاد اسلامی اهل البیت(ع) نیوزلند همچنان بزرگترین مؤسسه‌ای است که به دیگران در راه‌اندازی مراکز شیعی کمک می‌کند.

وی افزود: همین الان کودکانی داریم که برای ائمه(ع) به انگلیسی شعر می‌گویند. این بسیار زیبا است. این نخستین گام است که خداوند به آنها این استعداد نوشتن به انگلیسی را داده است که زبان رایج در این کشور است. همه انگلیسی صحبت می‌کنند. اما این کودکان مناقب اهل بیت را می‌نویسند. زمانی فکر می‌کردم چقدر شعر درباره اهل البیت(ع) به زبان فارسی داریم که شاید به اندازه عربی و یا شاید بیشتر باشد. فارسی در طی سال‌ها در این زمینه رشد داشته است. همین امر می‌تواند درباره زبان انگلیسی هم اتفاق بیفتد. انگلیسی می‌تواند زبان مدح و ثنای خدا و پیامبر(ص) و ائمه(ع) بشود چرا نشود وقتی خداوند اراده کند ممکن می‌شود.

درهمی آینده این مؤسسه را دلگرم کننده خواند و افزود: این مرکز اخیراً یک مهدکودک افتتاح کرده و همچنان به آینده امیدوار است. امیدواریم که این مهد کودک را به مدرسه ابتدایی و سپس دبیرستان و بعد دانشگاه تبدیل کنیم.

به گفته مؤسس این مرکز، برنامه‌های هفتگی منظمی از جمله دعای توسل و کمیل و همچنین برنامه‌های ویژه در طول سال از جمله ماه مبارک رمضان و محرم و در سالروز ولادت و ارتحال اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: آموزش قرآن به کودکان دلیل اصلی تأسیس این مؤسسه بود. یک سال قبل از تأسیس این مرکز، اتاق‌های مدارس را در این منطقه برای آموزش قرآن کریم به کودکان اجاره می‌کردند. به گفته درهمی، آموزش قرآن کریم همچنان در اولویت اول این مؤسسه است.

اسلام‌هراسی، بزرگترین چالش مسلمانان

درهمی در پاسخ به سؤالی درباره چالش‌هایی که آنها در نیوزلند با آن مواجه هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به تبلیغات اسلام‌هراسانه در رسانه‌ها، غیرمسلمانان و رسانه‌ها بارها از او خواسته‌اند که اسلام را توضیح دهد.

وی همچنین به حمله تروریستی کرایست‌چرچ در سال 2019 که جان 51 نمازگزار مسلمان را گرفت، اشاره کرد و افزود: با این حادثه مسلمانان نترسیدند و منزوی نشدند بلکه خوشحالند و به دین خود افتخار می‌کنند.

درهمی گفت: مطمئناً این اتفاق، جوّی خاص را در کشور بوجود آورد. وقتی رسانه‌ها، رادیو تلویزیون محتوای ضد اسلامی پخش می‌کردند این امر یک جوّ منفی به‌وجود می‌آورد. این حادثه این جو را از بین برد و باعث شد همه فکر کنند که چطور ممکن است این افرادی که آنقدر  مسالمت‌جو هستند حتی جلوی در مساجدشان نگهبان ندارند و این فرد آزادانه با اسلحه می‌رود و آنها را می‌کشد و سپس بیرون می‌رود و به مسجد دیگری می‌رود و قبل از آنکه پلیس بیاید و او را دستگیر کنند شروع به کشتن افراد دیگری می‌کند، چطور ممکن است این افراد خطرناک باشند؟

واکنش شگفت‌انگیز به حادثه کرایست‌چرچ

درهمی افزود: افرادی که در این حادثه قربانی شدند، مغازه‌دار، همسایه غیرمسلمانان و کسانی بودند که در صلح و آرامش با آنها زندگی می‌کردند. اما مطمئناً این حادثه تأثیر عکس داشت. تصاویری هست که جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر قبلی نیوزیلند را نشان می‌دهد که همراه با زنان کابینه خود همگی حجاب داشتند. البته آنها از روی ترس یا اینکه کسی آنها را تهدید کرده باشد این کار را نکردند. آنها این کار را از روی ابراز همدردی و احترام انجام دادند و این یک رفتار واقعی و اصیل بود. زیرا آردرن که در یک جلسه رودررو با او ملاقات کردم یک فرد اصیل است او تظاهر نمی‌کند. مثل هلن کلارک (نخست‌وزیر اسبق نیوزیلند) که او هم انسانی اصیل است.

وی افزود: اگر کاری که هلن کلارک کرد دیگر سیاستمداران جهان هم انجام می‌‌دادند دنیا پر از آرامش و صلح می‌شد. پس این حادثه مطمئناً اسلام را به‌طور عملی معرفی کرد. بعد از این حادثه دیگر کسی از مسلمانان هراس ندارد. مسلمانان دیگر در انزوا نیستند و آنها به اسلام افتخار می‌کنند و از این دین خشنود هستند. این چیزی است که من دیدم. من همیشه خوش‌بین هستم زیرا خداوند از ما می‌خواهد که خوش‌بین باشیم و به همین دلیل پیامبر(ص) فرمود اگر یک روز از عمر زمین باقی مانده باشد خداوند آن یک روز را چنان طولانی می‌کند که زمین پر از عدل و داد می‌شود؛ امام زمان(عج) ظهور می‌کند و این حدیث به معنی خوش‌بینی است.

گفت‌وگو: محمدعلی حق‌شناس

ترجمه: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha