آغاز کارزار رسانه‌ای ملی پیشگیری از اعتیاد
کد خبر: 4123237
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

آغاز کارزار رسانه‌ای ملی پیشگیری از اعتیاد

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام آغاز کارزار رسانه‌ای ملی پیشگیری از اعتیاد با عنوان «والد آگاه، فرزند ایمن» خواستار پای کار آمدن منابع مادی و غیرمادی دستگاه‌‌ها برای انجام کارهای فرهنگی و پیشگیرانه از اعتیاد شد.

آغاز کارزار رسانه‌ای ملی پیشگیری از اعتیاد «والد آگاه، فرزند ایمن»

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور، امروز دوشنبه یکم اسفند ماه در مراسم افتتاح کارزار رسانه‌ای ملی پیشگیری از اعتیاد «والد آگاه، فرزند ایمن» با اشاره به نگاه پیشگیرانه و تولید محتوای حرفه‌ای در این کارزار، گفت: قرار است این کارزار والدین را آگاه و فرزندان را از بلای اعتیاد ایمن کند.

وی تصریح کرد: این کارزار و کارزارهایی از این جنس برای آگاه‌سازی جامعه بسیار مهم هستند تا جامعه بداند موضوع استفاده و قرابت با مواد مخدر بلای بزرگی است. اعتیاد یکی از پنج آسیب اساسی در کشور است و امیدواریم بتوانیم نقش و سهم خودمان را در حوزه پیشگیری و امور فرهنگی مرتبط با این حوزه به خوبی ایفا کنیم.  

قادری، از ستاد مبارزه با مواد مخدر برای همکاری با این کارزار تشکر کرد و گفت: کمیته‌ای که در این راستا تشکیل شده است. امیدواریم کمیته‌ای با کارکرد مطلوب شناخته شود و ما بتوانیم کار فرهنگی و پیشگیرانه را به عنوان یکی از بخش‌های مهم زنجیره مقابله با اعتیاد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از سال یک جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری برگزار خواهدشد، گفت: خط مشی ما برای سال آینده این است که فارغ از بودجه و نگاه‌های اداری ببینیم چگونه می‌توانیم با هم همکاری کنیم تا کارکرد مطلوب و اثربخشی حوزه فرهنگی و پیشگیری را شاهد باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی با یادآوری این مسئله که بازخورد کار فرهنگی به سرعت و در کوتاه مدت به دست نمی‌آید، گفت: باید این برنامه را با یک رفتار عملیاتی در مدارس داشته باشیم و سطح سیاست‌گذاری این جلسات را به میدان برسانیم و در میدان شاهد نتیجه‌بخشی این اقدامات باشیم و از جایی که تولید محتوا می‌شود تا بهره‌مندی دانش‌آموزان و والدین را ترسیم کنیم.

وی تصریح کرد: کار رسانه‌ای کار هوشمندی است و در صورتی محقق می‌شود که سناریو داشته باشیم و این سناریو جوانب مختلف را مدنظر داشته باشد تا والدین و بچه‌ها بتوانند موضوع را ازطریق فضای مجازی و حقیقی دریافت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص تأثیر اعتیاد بر انسان، گفت: موضوع اعتیاد یک بلاست و گویی عده‌ای به جهت سوداگری و منفعت طلبی در سازه هوشمند که بی‌بدیل در جهان خلق شده است، خدشه‌ ایجاد می‌کنند. برای این سوداگران فرقی نمی‌کند که مصرف کننده صغرسنی داشته باشد یا نه این مواد را در اختیار او قرار می‌دهند و موجب می‌شوند از هستی ساقط شود.

وی ادامه داد: قبلاً وقتی در خصوص اعتیاد صحبت می‌کردیم صحبت در مورد افراد بالای 40 و 50 بود، اما این بلا به حدی عمومیت و توسعه پیدا کرده و سطح بندی و دایره آن گسترش پیدا کرده که یک فرزند 14 ـ 15 ساله هم به این بلا دچار می‌شود و مراکزی داریم که برای سم‌زدایی و ترک اعتیاد افراد دارای صغرسنی اختصاص دارد تا این کودکان را به زندگی بازگردانیم.

قادری افزود: نوزادی که به دنیا می‌آید سراسر نور خداوند است و روح دمیده شده الهی در او دیده می‌شود و در سن سه سالگی همه را به شور و شعف وا می‌دارد و بعد دوران پادشاهی او آغاز می‌شود. وقتی به سن 11 سالگی می‌رسد دوران مراقبت از او آغاز می‌شود. این دوره مراقبت که معصومین(ع) بیان کرده‌اند همان پیشگیری است.

وی تصریح کرد: هر کسی که تصور کند کار پیشگیری، کوچک و خفیف است، خفیف دانستن این مسئله به نظر من بار شرعی دارد و هر چه قدر که می‌توانیم باید منسجم‌تر از امسال برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و در حوزه پیشگیری راهبرد عملیاتی داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی خواستار حضور در مدارس و محیط‌های کار برای انجام کار فرهنگی و پیشگیرانه شد و گفت: اگر اعتیاد بخشی از آسیب‌های اجتماعی است باید بخشی از بیلبوردها و فضای شهری نیز به مباحث پیشگیری اختصاص داده شود. دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند ولو با یک بروشور یا پرزنت اولیه و اگر بشود گروه‌های سیارمان را در حوزه پیشگیری و فرهنگی در اماکن مختلف داشته باشیم اثرگذار است.

وی در پایان خواستار اختصاص منابع مالی و غیر مالی برای تحقق برنامه‌‌های پیشگیرانه و فرهنگی در زمینه اعتیاد شد.

انتهای پیام
captcha