آئین اختتامیه مسابقات امام علی(ع) همراه با جشن انقلاب برگزار شد + فیلم
کد خبر: 4121149
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۷
در جوار آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

آئین اختتامیه مسابقات امام علی(ع) همراه با جشن انقلاب برگزار شد + فیلم

آئین اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) همراه با تجلیل از ۷۲ رتبه اول تا سوم رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۱۰ و ۲۰ و مفاهیم در دو مقطع پایین و بالای ۱۸ سال در دو بخش آقایان و بانوان در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

مسابقات امام علی(ع)به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) 21 بهمن‌ماه با دعوت از اساتید و پیشکسوتان قرآنی، مدرسان و حائزان رتبه‌های برتر و با سخنرانی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت رتبه نخست رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات یونس شاهمرادی، آغاز شد. سپس محمد انصاری، مؤسس و مدیرعامل دارالقرآن علی‌بن‌ابیطالب(ع) طی سخنانی گفت: این قرآن هدایتگر عالمیان است و خداوند با نزول قرآن کریم به قلب فخر عالم، پیامبر اکرم(ص) باب معرفت خویش را بر اهل ایمان گشود که برترین سخن و وصول به سعادت دنیوی در کیان تمام انسان‌های حق‌گرا و حق‌طلب در گرو توسل و تمسک به این کتاب آسمانی است. 


بیشتر بخوانید: 


وی ضمن تبریک چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بیان کرد: خدا را شاکریم که امسال نیز برای شانزدهمین سال متوالی شاهد برگزاری این دوره از مسابقات هستیم. در این دوره ۱۴ هزار و ۲۳۰ نفر از بانوان و آقایان در شش رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء، حفظ کل و مفاهیم در دو مقطع پایین و بالاتر از ۱۸ سال به صورت غیر حضوری با هم رقابت کردند. این مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار شد.

انصاری اضافه کرد: در این دوره ۵۷۹ نفر از کشورهای افعانستان، عراق، بحرین، تاجیکستان، نیجریه، بنگلادش، سوریه، کنیا، ساحل عاج و ... شرکت داشتند.

وی با اشاره به قضاوت ۸۲ داور آقا و ۵۹ داور بانو در قالب ۳۲۲ روزنفر داوری این دوره از مسابقات تصریح کرد: علاوه بر اهدای هدیه تبرک به ۷۲ نفر از حائزان رتبه اول تا سوم هر رشته، به حدود هزار شرکت‌کننده که حدنصاب لازم را کسب کردند، جوایزی اهدا شد.

انصاری ضمن تشکر از مدیر برگزاری مسابقات آقای مهدی قره‌شیخلو به کمک‌های ایشان در شانزده دوره برگزاری مسابقات اشاره و قدردانی کرد و گفت: هدف از برگزاری این مسابقات نشر آموزش قرآن میان مردم جامعه است، همانطور که پبامبر(ص) فرمود: «بهترین فرد در امت من شخصی است که قرآن را یاد گیرد و به سایرین یاد دهد». تمام هدف من نیز از برگزاری مسابقات قرآن همین است. ولی در جامعه ما افراد بسیاری هستند که بی‌سوادی قرآنی دارند و باید این امر ریشه‌کن شود و همه با روخوانی و روان‌خوانی قرآن آشنا باشند.

موسس دارالقرآن امام علی(ع) به فتنه اخیر دشمن در کشور و درگیر کردن جوانان با آشوب‌ها اشاره کرد و ادامه داد: قطعا حضور جوانان و نوجوانان در این جریانات به دلیل دوری آنها از آموزه‌های قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) است و زنان بی‌حجاب در جامعه، نمی‌دانند که این فرمایش باریتعالی است و الا هیچگاه خلاف آن عمل نمی‌‌کردند. ما باید به اندازه خودمان سعی کنیم تا جامعه قرآنی شود و در برابر فتنه‌ها و نقشه‌های دشمنان واکسینه شوند.

به گزارش ایکنا، سپس عباس سلیمی، معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان عبدالعظیم حسنی(ع) طی سخنانی گفت: دو توصیه به شرکت‌کنندگان دارم یکی اینکه بدانید رمز ماندگاری تلاش شما اخلاص است و جز برای خدا، قرآن نخوانید که در اواخر عمر پشیمان خواهید شد. اگر می‌خواهید شاداب و با نشاط در دنیا و آخرت در محضر قرآن باشید، اخلاص را فراموش نکنید. اگر در این مسیر حرکت کنید، خداوند به شما عزت می‌دهد. دومین توصیه این است که هدف از برگزاری این مسابقات و مسابقات سایر نهادها، کسب رتبه و قهرنان شدن نیست، بلکه باید آیات قرآن را مورد تدبر قرار داد و در آن اندیشید و پیام‌های آن را استخراج کرد. امروز دشمن برای از بین بردن قرآن و براندازی انقلاب، شمشیر از رو بسته است، چنانکه به آتش زدن قرآن و تهیه کاریکاتور از پیامبر(ص) اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: البته مهم و موضوع همه جامعه قرآنی این است که از قرآن سوخته دود به آسمان بلند نمی‌شود، نور می‌تابد، اگر باور ندارید از تنور خانه خولی بپرسند‌. باید بدانند با به آتش کشیدن قرآن صدای تلاوت زیبای قرآن، هرگز خاموش نمی‌شود، اگر باور ندارند از سر خونین بر فراز نیزه امام حسین(ع) بپرسند. اینگونه نیست که راه قرآن با توقف همراه باشد. هدف از برگزاری مسابقات این است که شما جوانان آینده‌ساز، ارزش‌ها و زندگی قرآنی را در جامعه پیاده کنید.

سلیمی اضافه کرد: چند توصیه به جناب آقای انصاری، موسس این دارالقرآن و مسابقات دارم. وب‌سایت دارالقرآن از لحاظ شکلی و محتوایی، گرافیکی، آموزش مجازی و... نیازمند ارتقا است که ان‌شاءالله مورد تدبیر قرار گیرد. مورد دوم، اگر چه به لطف خداوند و نعمات ایشان شانزدهمین دوره این مسابقات را برگزار کرده‌اید، اما باید به فکر آینده بود و درباره ضمانت اجرای برگزاری این مسابقات با دوراندیشی، فکری کرد. پیشنهاد می‌کنم موقوفه خاص قرآنی برای اهداف مسابقات داشته باشید تا این موقوفه بتواند طی سال‌ها با وجود فرازها و فرودها، همواره پشتیبان و تأمین‌کننده این حرکت زیبای قرآنی باشد. در این رابطه مشاوران موقوفات آستان آماده مشاوره دادن و تببین جنبه‌های حقوقی آن هستند.(متن کامل سخنرانی را اینجا بخوانید.

آئین اختتامیه مسابقات امام علی(ع) همراه با جشن انقلاب برگزار شد

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین حسین صفری، مدرس و پژوهشگر قرآن طی سخنانی با تاکید بر اینکه جلسه امروز را اختتامیه بخوانید، اما افتتاحیه بدانید، افزود: این جلسه پایان فعالیت و انس ما با قرآن نیست، بلکه آغاز انس ما با قرآن است. منطقی نیست انسان، متنی را بخواند و معنای آن را نداند. این کتاب مایه هدایت است و اعجاب شگفتی جنیان را فراهم کرده است؛ «قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً».

وی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب استخاره، عزا، اموات و مسابقه و... نیست، افزود: قرآن، کتاب رشد است «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» اما باید بدانیم  چگونه با قرآن رشد کنیم، تکوین رسالت ما بشر است. چرا جامعه امروز مثل دهه ۶۰ چندان اقبال به قرآن ندارند؟ بهره‌مندی از قرآن با قرائت آغاز می‌شود. قرآن، کتاب وجود است و قرائت رزق زبان است، اما تدبر رزق فکر ماست. توجه در دل است و تمسک رزق وجود است.

صفری با تاکید بر اینکه قرآن فقط برای خواندن نازل نشده است، گفت: قرائت و حفظ قرآن تنها مقدمه‌ای برای رسیدن به عمق قرآن است و در قرآن نیز بر قرائت تاکید شده «فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنْهُ»، اما باید در آیاتی که خوانده می‌شود، تامل کرد. جریان استفاده از قرآن که با قرائت شروع می‌شود، باید نتیجه‌اش تدبر باشد، قرائتی که تدبر نداشته باشد، فایده ندارد. نتیجه تدبر، توجه است و توجه باید نتیجه‌اش تمسک باشد که اگر تمسک نکنیم، نتیجه‌اش هیچ می‌شود. 

وی ادامه داد: راهکارم برای قاریان این است که توجه به معانی و مفاهیم و ترجمه قرآن داشته باشند که غیر از این باشد، خام‌خوانی است و این تلاوت توسط سایرین جذب نمی‌شود. قرائت ما باید دل‌ها را بلرزاند و علاوه بر اینکه کلام خدا را به گوش مردم برساند باید به دل‌ها برساند. قاریان باید خود اهل دل باشند و تا آدم چیزی را نداند، نمی‌تواند بفهمد. قاریان باید متدبر و فهیم قرآن باشند. 

صفری اضافه کرد: همچنین ما که به تلاوت قرآن گوش می‌کنیم، تنها مستع نباشیم، بلکه پیگیر معنا باشیم. هر بار قرآن می‌خوانید و می‌شنوید، ببینید کدام آیه بیشتر به دلتان نشسته آن را تفسیر و مفاهیم آن را بخوانید. هر بار قرآن می‌خوانید، ببینید خداوند از شما چه خواسته است و هر بار سوره‌ای را می‌خوانید در موضوع آن سوره توجه کنید. هنگامی که قرآن می‌خوانید، متمرکز باشید، آدمها به اندازه تمرکزشان، توجه دارند و به اندازه توجه‌شان بهره‌مند هستند.

وی تاکید کرد: قرآن را علاوه بر قرائت تلاوت کنید‌ تلاوت، یعنی به جا خواندن به گونه‌ای قرآن بخوانید که اگر فردی قرآن خواندن شما را می‌شنود  گویی آن آیات از زبان بر دلش جاری می‌شود.

سپس کلیپی از روند برگزاری این دوره از مسابقات پخش شد. 

از نوآوری این دوره از مسابقات تجلیل در چهار بخش مجزا از برگزیدگان بود. در بخش اول اهدای جوایز به نفرات برتر بانوان در مقطع پایین ۱۸ سال، بخش دوم اهدای جوایز به نفرات برتر آقایان در مقطع پایین ۱۸ سال، بخش سوم اهدای جوایز به نفرات برتر بانوان در مقطع بالای ۱۸ سال، بخش چهارم اهدای جوایز به نفرات برتر آقایان در مقطع بالای ۱۸ سال با اهدای لوح، گل و مدال بود.

همچنین در هنگام تجلیل، عکس و رتبه‌های کسب شده به تفکیک هر رشته بر مانیتور نقش می‌بست.

عکس یادگاری و قرعه‌کشی میان حاضران پایان‌بخش آئین اختتامیه بود.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha