قول سدید؛ ویژگی سردار سلیمانی/ تحکیم نهاد دولت و ملت به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود
کد خبر: 4112574
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

قول سدید؛ ویژگی سردار سلیمانی/ تحکیم نهاد دولت و ملت به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: یکی از ویژگی‌های کلیدی سردار سلیمانی قول سدید بود و سخنان برآمده از علم و دانش و قرآن را مطرح می‌کرد و در هیچ یک از سخنانش انتظاری را ایجاد نکرد که قدرت پاسخگویی به آن را نداشته باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز 16 دی، در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه کرد و گفت: نگاه به سخنان علی(ع) و فهم دقیق آن و تلاش برای آراسته شدن روح و جان به این سخنان موجب تقویت تقوا می‌شود.

سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌ها

وی با بیان اینکه رعایت تقوا برای حکمرانان امری ضروری و مهم است، افزود: واژه‌ها و کلماتی را که امام علی(ع) در منشور حکمرانی خود بکار برده‌اند بر نقش سیاست برای پاسداری از حقوق انسانی تأکید دارد. در اندیشه دینی، سیاست و قدرت هدف نیست و سیاستمداران نباید برای رسیدن به قدرت و سلطه بر دیگران تلاش ‌کنند، بلکه سیاست ابزاری است برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و جامعه انسانی، سیاست ابزاری است برای فراهم آوردن بستر تعالی انسان، توسعه انسانی، تأمین نیازهای بشر، فراهم آوردن زمینه نظارت انسان‌ها بر حاکمان و سیاستمداران.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه شنیدن نقد مردم و گوش سپردن به سخنان مردم و توجه به قضاوت مردم در عرصه سیاست و حکمرانی موجب تقویت نظام حکمرانی می‌شود، ادامه داد: در نگاه امیرالمؤمنین(ع) سیاست حوزه مرجع است و تنظیم عرصه‌های مختلف با تعادل نظم سیاسی رابطه مستقیم و ناگسستنی دارد، لذا انبیای الهی با هدف نظام‌سازی و شکل‌گیری نظام سیاسی و در دست گرفتن قدرت مبعوث شده‌اند.

لزوم قرارگیری قدرت در اختیار عادلان

ابوترابی‌فرد گفت: تا فراعنه هستند و سیاست‌بازان بی‌اعتنا به حقوق مردم در اریکه قدرت قرار دارند، قیام مردم به قسط و عدل قطعاً حاکم نمی‌شود. در اندیشه اسلام و همه ادیان الهی آن روز کره خاکی پر از عدالت خواهد بود که شخصیتی همچون حضرت ولیعصر(عج) بر اریکه قدرت تکیه بزند و قدرت سیاسی را در دست بگیرد و به دست انسان‌های آراسته به علم و عدالت و مالک اشترها بسپارد تا راه را برای بسط عدالت هموار کند و این یکی از مهمترین آموزه‌هایی است که در این منشور موج می‌زند.

وی با بیان اینکه انسان آراسته به تربیت دینی که در اریکه قدرت سیاسی قرار می‌گیرد، باید مظهر رحمت رحمانیه و مظهر علم و حکمت خدای متعال باشد، گفت: عالم تحت مدیریت ذات اقدسی قرار دارد که آراسته به علم و حکمت و آراسته به رحمت است. مدیرانی که در لایه‌های قدرت و در رأس هرم قدرت نظام اسلامی و دینی قرار می‌گیرند باید در حوزه نظر مظهر علم و حکمت باشند و در حوزه عمل مظهر رحمان رحمانیه خداوند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: انسان‌های مؤمن و عادل و تربیت‌یافته در مدرسه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) باید مظهر علم و حکمت در مقام تفکر و تصمیم‌سازی و تصمیم‌‌گیری و مظهر رحمت در مقام عمل باشند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه خشم خداوند ریشه در رحمت او دارد چون بشر را دوست دارد خشم می‌کند، گفت: علی(ع) در منشور انسان‌ساز و جامعه‌پرداز خود مالک اشتر را به رعایت جان و روح معارف دینی توصیه می‌کنند و می‌گویند مالک تو باید در این قله پرواز کنی. همه مدیران در نظام اسلامی باید تلاش کنند در آراستگی به علم و حکمت و کمالات انسانی به خدای سبحان نزدیک شوند و امام علی(ع) را مقتدار و پیشوای خود قرار دهند.

مردم ناظر بر حکومت هستند

وی ادامه داد: مردم تجربه انباشته‌شده‌ای از حکمرانی دارند، مردم ناظر بر حکومت هستند و لذا باید مراقب واژه‌ها و کلمات بود و این توئیت‌ها و سخنان و تحلیل‌هایی که در روزهای انتخابات شنیده می‌شود بعداً مورد نقد قرار می‌گیرند. انسان باید قول سدید داشته باشد. این سخنان برای مردم مطالباتی را ایجاد می‌کند که قطعاً در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دست‌یافتنی نیست و نیازمند زمان است. باید مراقب بود، چون ما مورد قضاوت مردم قرار می‌گیریم. یکی از ویژگی‌های کلیدی سردار سلیمانی قول سدید بود و سخنان برآمده از علم و دانش و قرآن را مطرح می‌کرد و در هیچ یک از سخنانش انتظاری را ایجاد نکرد که قدرت پاسخگویی به آن را نداشته باشد. او تحلیل شخصی خود از فروپاشی حکومت داعش را ارائه کرد که دقیقاً قبل از رسیدن موعد مقرر فروپاشید.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم به مبحث آلودگی هوا و خساراتی که به کشور وارد می‌کند پرداخت و گفت: از میان 17 هدف اصلی که برای توسعه پایدار از سوی سازمان ملل تعریف شده است حداقل چهار هدف به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوا مرتبط هستند. بنا به اعلام بانک جهانی در سال 2016 آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در دنیا بوده است. براساس گزارشات وزارت بهداشت کشورمان آلودگی هوا سالیانه حدود 3700 نفر از شهروندان تهرانی را قربانی می‌کند و میزان مرگ و میر در کل کشور براثر آلودگی هوا 12 هزار نفر است. همچنین وزارت بهداشت در سال 98 گزارشی را منتشر کرده که طبق آن آلودگی هوا حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان خسارت به کل کشور وارد کرده است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را در 36 ماده به تصویب رسانده است، گفت: طبق این قانون تکلیف همه سازمان‌ها و نهادها مشخص شده و براساس این قانون باید عملکرد مدیران مورد نقد قرار گیرد، لذا اهمیت دادن به آلودگی هوا امری مهم محسوب می‌شود.

حضرت ام‌البنین(س)؛ الگوی مادران و همسران

وی با اشاره به فرارسیدن روز 13 جمادی الثانی یادآور شد: این روز به نام روز انسان‌ساز و تربیت‌کننده فاطمه ثانی حضرت ام‌البنین(س) آراسته و مزین است. شخصیتی که نمادی است از کمالات مورد انتظار در یک بانوی تربیت‌یافته مدرسه قرآن و عترت. به معنای واقعی کلمه این همسر استثنایی و مادر چهار شهید عالیقدر همچون حضرت عباس(ع) یک شخصیت استثنایی است. بنده گمان می‌کنم شخصیت حضرت عباس(ع) تحت تأثیر این مربی فرزانه شکل گرفته است. او قمر بنی هاشم و چهار فرزند شجاع خود را تربیت کرد تا در حماسه بزرگ عاشورا در رکاب امام حسین(ع) قرار داشته باشند تا دیانت و ولایتمداری را برای همیشه فراروی جوامع بشری و انسانی عینیت ببخشند. مادران شهدای ما و همسران شهدای ما در مدرسه این بانوی بزرگ تربیت شده‌اند.  

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از این خطبه درباره راهکارهای افزایش سرمایه اجتماعی گفت: سرمایه اجتماعی مهمترین رکن توسعه جوامع انسانی است. هر خانواده و گروه و جامعه‌‎ای که از سطح بالاتری از آگاهی، اعتماد و مشارکت برخوردار باشند از سرمایه اجتماعی بالاتری بهره‌مند هستند. اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی دو شاخص اصلی سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند و پایه و اساس سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی و اعتماد خانواده و خویشاوندان است. اعتماد دو نهاد ملت و دولت ریشه در اعتماد و استحکام نظام خانواده دارد. دفاع مقدس محصول نظام خانواده است و مادران شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند. امروز از نگاه محققان و دانشمندان علوم اجتماعی مادر رکن خانواده است و رمز اعتماد و پایداری خانواده به حساب می‌آید.

نهاد خانواده؛ پایه و اساس سرمایه اجتماعی

ابوترابی‌فرد ادامه داد: عفاف و حجاب و وفاداری به همسر و فرزند ریشه در نگاه اسلام به نماد خانواده دارد. امروز تمام سرمایه اجتماعی بر شانه‌های مادران و خواهران بزرگواری استوار است که در این روزها و ماه‌ها نشان داده‌اند پیوند ناگسستنی با ارزش‌های اسلامی و ملی دارند. امروز پایه و اساس سرمایه اجتماعی ما نهاد خانواده است و بانوان و مادران بزرگوار عمود و خیمه این خانواده هستند. دفاع مقدس را نهاد خانواده خلق کرد، شهدایی مانند شهید سلیمانی، شهید قرنی، شهید طهرانی‌‎مقدم، شهید باکری و این شخصیت‌های برجسته و خالق اعتماد و امنیت، تربیت‌یافته مدرسه‌ای هستند که معلم آنها مادران بزگوار و همسران وفادارشان بوده‌اند و اینها هم از دو بانوی بزرگوار اسلامی یعنی حضرت زینب(س) و حضرت ام‌البنین(س) تأثیر گرفته‌اند. باید برای نهاد خانواده ارزش قائل شویم و آن را تقویت کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تحکیم نهاد دولت و ملت گفت: تحکیم نهاد دولت و ملت منجر به افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد. در این رابطه باید به حوزه دین و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی توجه کرد. رابطه تنگاتنگی میان دین‌محوری، اخلاق و ارزش‌های ملی و اسلامی با سرمایه اجتماعی وجود دارد. انبیای الهی با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و عدالت به امر تربیت انسان‌ها مبادرت ورزیدند. عدالت یعنی آراستگی به عمل صالح در عرصه عمل و انسان‌های عالم و عادل آفریننده سرمایه اجتماعی هستند و این انسان‌ها در خانه‌ای تربیت می‌شوند که مزین به نور فضیلت و اخلاق باشد و در جامعه‌ای تربیت می‌شوند که آراسته به فضایل باشد.

نقش دین‌مداران در افزایش سرمایه اجتماعی

خطیب جمعه تهران گفت: نقش دین‌مداران در افزایش سرمایه اجتماعی تعیین‌کننده است. سردار سلیمانی‌ها که یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین ارکان سرمایه‌ اجتماعی ایران هستند در پرتو تربیت دینی در این جایگاه قرار گرفته‌اند و این تربیت دینی بود که این انسان‌ها را به رکن و محورهای کلیدی تحول در جامعه تبدیل کرد. به دغدغه‌های حاج قاسم سلیمانی نگاه کنید و این دغدغه‌ها همه ثمره تربیت دینی اوست.

ابوترابی‌فرد تأکید کرد: جامعه ما خانواده ماست، اینها مردم ما هستند و بچه‌های ما هستند و باید راه افتاد و رفت بین مردم و مردم را جذب کرد، لذا جذب حداکثری دغدغه تربیت دینی است. اندیشه حاج قاسم افزایش سرمایه اجتماعی را رقم می‎زند. او دغدغه رهایی ملت‌ها را داشت، دغدغه اقتدار ملت‌ها را داشت و همانگونه که قلبش برای جوانان ایران می‌تپید، برای جوانان عالم اسلام هم می‌تپید و جان خود را در این راه تقدیم کرد. افزایش سرمایه اجتماعی باید به عنوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین سیاست‌ها در دستورکار قرار گیرد و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این حوزه گاهی مورد غفلت قرار گرفته، درصورتی‌‎که رهبر انقلاب شخصی است که در مدرسه دین تربیت شده است.

وی در پایان تأکید کرد: تربیت‌یافتگان مدرسه دین شیشه عطر هستند و شهید سلیمانی شیشه عطری بود که استکبار جهانی آن را شکست ولی با شکسته شدن این شیشه عطر، ایران و جهان اسلام معطر شد. رهبر معظم انقلاب مربی شهید سلیمانی‌ها هستند و در مدرسه او چنین شخصیت‌هایی تربیت شده‌اند و سیدحسن نصرالله و فاتحان یمن تربیت‌یافتگان مدرسه‌ای هستند که معلم و مربی آن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام
captcha