حائزین رتبه‌ در مسابقات قرآن آجا از مزایای ترفیع درجه برخوردار شوند
کد خبر: 4109203
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
درخواست دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن آجا؛

حائزین رتبه‌ در مسابقات قرآن آجا از مزایای ترفیع درجه برخوردار شوند

مرحله نهایی بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم دانشجویان دانشگاه‌های آجا در حالی در روزهای گذشته، با حضور نخبگان و منتخبان قرآن دانشگاه‌های آجا برگزار شد که جمعی از دانشجویان خواستار در نظر گرفته شدن مباحث تشویقی چون ترفیع درجه برای حائزین رتبه‌های برتر رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، اذان در کنار حافظان، شدند. در حال حاضر برای رتبه‌های برتر سایر رشته‌های قرآنی مباحث تشویق مادی و معنوی چون هدایای نقدی و سفرهای زیارتی و ... در نظر گرفته می‌شود که به اذعان دانشجویان بحث ترفیع درجه، موضوع دیگری است که نیازمند تأمل مسئولان این عرصه است.

مسابقات قرآن دانشجویان ارتشبه گزارش ایکنا، مرحله نهایی بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم دانشجویان دانشگاه‌های آجا در حالی روز دوم دی‌ماه با حضور نخبگان و منتخبان قرآن دانشگاه‌های پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، شهید ستاری نیروی هوایی، امام خمینی(ره) نیروی دریایی نوشهر و منتخبان قرآنی دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد که برای اولین بار این بخش مجزا از بخش کارکنان پایور و وظیفه و به میزبانی دانشگاه افسری امام علی(ع) برگزار شد.

حال و هوای دانشگاه افسری در روز تعطیل و با وجود شرکت پررنگ دانشجویان راه یافته به این مرحله و همچنین حضور دانشجویان علاقه‌مند در سالن مسابقات برای ایجاد انگیزه و تشویق دوستان خود، رنگ و بوی دیگری داشت. از بنرهایی طراحی شده برای راهنمایی بهتر و بیشتر مسئولان لشکری، دانشجویان، سربازان وظیفه و کارکنان پایور جهت حضور در سالن‌های رقابت‌های مرتلان، قاریان و حافظان تا زیبایی بصری سالن افتتاحیه که با گل‌آرایی خاصی طراحی شده بود و  در کنار آن روی گشاده داوران و اساتید راهنما در سالن‌ها به منظور راهنمایی متسابقان، همه و همه نشان از  اهتمام حداکثری به این بخش از فعالیت‌های قرآنی در آجا دارد.


بیشتر بخوانید:


یکی از دانشجویان با لباسی متفاوت از سایرین نظرم را جلب کرد، سیدحسین رضوی، دانشجوی سال چهارم خلبانی پهپاد از دانشگاه شهید ستاری بود. وی که شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق است از حدود هفت سالگی به دلیل صدای خوبی که به اذعان خود ارثیه‌ای از سوی خاندان مادری بوده فعالیت در این عرصه را آغاز کرده است و از 12 سالگی در کلاس‌های «مصطفی حاجی حسنی کارگر» از مدرسان قرآن کریم در مشهد و برادر شهید منا، شرکت کرده و توانسته است در این عرصه به خوبی بدرخشد.

سیدحسین رضوی، دانشجوی سال چهارم خلبانی پهپاد از دانشگاه شهید ستاری

وی که به سبک استاد شحات انور تلاوت می‌کند، پس از اجرای خود درباره ارتباط مسابقات و ایجاد انگیزه برای گروه‌های مختلف، به خبرنگار ایکنا، گفت: مسابقات برای نوجوانان و جوانان می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تلاش به منظور رسیدن به موفقیت‌های بالاتر اما این به معنای صرف حضور برای کسب رتبه نیست بلکه مرادم این است که هرچه قاریان در مسابقات شرکت کنند با تذکر اساتید و بهره‌مندی از تجربیات آنها، می‌توانند در این عرصه نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز بدرخشند.

این دانشجوی سال چهارم خلبانی پهپاد درباره راه رسیدن به قله قرائت، افزود: تلاش، تمرین و تفکر از راه‌های رسیدن به قله قرائت است. طی چند سال حضورم در دانشگاه شهید ستاری و مسابقات قرآن، حائز رتبه نخست مرحله نهایی مسابقات قرآن نیروی هوایی شدم و سال گذشته رتبه دوم را در مرحله سراسری مسابقات قرآن آجا کسب کردم، اینها جز با تمرین‌های مستمر میسر نشده است.

وی که امیدوار به کسب رتبه در این دوره از مسابقات نیز هست، درباره وضعیت فعالیت‌های قرآنی در زادگاهش(خراسان رضوی)، گفت: در مشهد فعالیت‌های قرآنی دارای امکانات خوبی وجود دارد و شاهد حضور  اساتید بنام و شهیری در این استان هستیم، همچنین دوره‌ها و کلاس‌های قرآن در گروه‌های مختلف سنی نیز وجود دارد.

امیرحسین مؤمنی، دانشجوی سال سوم عرشی از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) است، وی که در این دوره از مسابقات از میان سایر دانشجویان این دانشگاه موفق به راهیابی به مرحله نهایی مسابقات آجا شده از مرتلانی است که در کنار فعالیت در عرصه ترتیل، حفظ قرآن را نیز شروع کرده و اکنون حافظ هشت جزء مصحف شریف است.

امیرحسین مؤمنی از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

وی در مورد فعالیت‌های خود در عرصه قرآن کریم، گفت: حفظ قرآن را از دوران ابتدایی و با همراهی خواهرم(که ایشان نیز از حافظان کل قرآن است) شروع کردم و ادامه دادم و سپس از محضر استاد «علی اکبر گلاب‌زایی» از حافظان کل ارتش بهره بردم و در امر ترتیل نیز از راهنمایی‌های خوب استاد واحدی بهره‌مند شدم.

مؤمنی که اصالتاً از خطه کرمانشاه است درباره تدبیر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در عرصه حفظ قرآن گفت: مکانی به عنوان دارالتحیظ در دانشگاه راه‌اندازی شده است که مجهز به سیستم‌های آموزشی خوبی است. در آنجا صرفاً به امر حفظ می‌پردازند اما به نظرم نیاز است تا برای دانشجویان زمینه‌های تشویقی بیشتری در نظر گرفته شود تا به قرآن بیش از پیش اهمیت دهند. البته معتقدم در تمامی رشته‌های قرآنی باید برای دانشجویان برنامه‌ریزی داشته باشند تا دانشجویان با فراغ بال بیشتری به این زمینه گرایش پیدا کنند.

وی از آغاز فعالیت قرآنی‌اش از مسجدی در کنار منزل‌شان یادی کرد و درباره برنامه آینده قرآنی‌اش گفت: چون در دور گذشته در رشته حفظ پنج جزء شرکت کردم، امسال نمی‌توانستم مجدد در این رشته شرکت کنم و به همین خاطر در رشته ترتیل حضور پیدا کردم اما در نظر دارم تا محفوظاتم را بیشتر کنم و سال آینده در رشته حفظ 10 یا 15 جزء شرکت کنم.

دانشجوی سال سوم عرشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) درباره روش حفظ خود نیز بیان کرد: با توجه به برنامه‌های درسی که دارم و با راهنمایی‌های استاد گلابزایی هر دو روز یک صحفه جدید از مصحف شریف را حفظ می‌کنیم و هر روز در کنار آن نیز مرور محفوظات گذشته را در برنامه داریم.

وی در ادامه در مورد برکت‌های انس با قرآن در زندگی‌ خود، گفت: قرآن نعمت است و حفظ و شفاعتش موجب تمرکز بیشتر در درس‌هایم شده است، بنابراین از لحاظ درسی به معنای واقعی موجب ارتقاء تمرکزم شده است.

مؤمنی در پاسخ به این سؤال که آیا عرصه‌های تشویقی در نظرگرفته شده در سطح ارتش برای تمامی رشته‌ها لحاظ می‌شود یا تنها به رشته حفظ توجه می‌شود؟ افزود: قطعا به دلیل اینکه حفظ آیات سخت‌تر است، هنگامی که دانشجویان یک جزء را حفظ می‌کنند یک ماه ارشدیت خواهند داشت و اگر حافظ کل قرآن شوند به یک درجه ارشدیت ارتقا پیدا می‌کنند، فکر می‌کنم این طرح تشویقی درباره کارکنان پایور نیز درنظر گرفته می شود اما برای قاریان و مرتلان درجه تشویقی درنظر گرفته نمی‌شود و زمینه های تشویقی دیگری چون اهدای جوایز و یا سنوات خدمتی، لحاظ می‌شود که به نظرم کافی نیست.

بر اساس گزارش ایکنا، در نوبت پیش از ظهر رقابت مؤذنان شروع شد، طنین اجرای اذان علیرضا شیرمحمدی، دانشجوی سال چهارم رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ع) در سالن پیچید، پس از اجرا به سراغ او رفتم تا درباره آغاز فعالیت قرآنی‌اش و فعالیت در این حوزه سوالاتی بپرسم، وی در این مورد گفت: از حدود 9 سالگی فعالیت قرآنی‌ام را با قرائت تقلیدی از استاد منشاوی آغاز کردم و ادامه دادم و اندک اندک به صورت پیوسته در رشته‌هایی چون اذان، تواشیح و همخوانی و سروده‌های قرآنی کار کردم.

وی با اشاره به اینکه در سال 1396 در شبکه قرآن و معارف سیما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به اجرای تلاوت به صورت زنده پرداختم، گفت: در سال 99 توانستم حائز رتبه نخست مسابقات قرآن آجا شوم و در سال 1400 به مسابقات قرآن نیروهای مسلح راه پیدا کردم.

این دانشجوی مهندسی برق با اشاره به برکت قرآن در روابط شخصی و اجتماعی‌اش، افزود: در بسیاری از مواقع شاهد دست‌گیری قرآن از لحاظ معنوی و مادی بوده‌ام، مواقعی که واقعاً مستأصل و مضطرب شده‌ام با زمزمه آیاتی از قرآن، به آرامش رسیده‌ام.

شیرمحمدی درباه میزان اثرگذاری برگزاری مسابقات برای طیف و گروه‌های مختلف، بیان کرد: قطعاً اثرگذار است البته از آن مهم‌تر نحوه برگزاری مسابقات قرآن است. اینکه چگونه به دانشجویان پیش از مسابقات و شرکت در مسابقات انگیزه دهیم، مهم است، مسئولان محترم ارتش باید تشویقاتی را برای دانشجویان در تمامی رشته‌ها در نظر بگیرند تا دانشجویان راغب شوند. مثلاً در امر حفظ، مسئله ارتقاء درجه حافظان از یک جزء تا کل در نظر گرفته شده است اما برای رشته‌هایی چون قرائت تحقیق، اذان و ... این طرح تشویقی وجود ندارد بلکه صرفاً به امر تشویقی در دانشگاه اکفتا شده است، تشویق‌هایی مانند مرخصی تشویقی، تشویق مادی و ... که این مارد نمی‌تواند جذب کننده باشد.

وی تأکید کرد: این امر نیازمند تشکیل اتاق فکر  و تبادل نظر در این زمینه است تا سایر دوستان حائز رتبه در رشته‌های دیگر، شامل ترفیع درجه‌ شوند. این نمونه برون داد تشویقی فعالیت قرآنی یک دانشجو است به‌طوری که سایر دانشجویان و یا کارکنان پایور، آثار قرآن را در 30 سال خدمت آن فرد قاری و حافظ خواهند دید و قطعاً هنگامی که سایر دانشجویان نیز این امر تشویقی را درباره قاریان و حافظان ببیند، موجب جذب آنها می‌شود.

شیرمحمدی درباره برنامه آینده قرآنی خود بیان کرد: تمام توان خود را برای کسب رتبه در مسابقات نیروهای مسلح و راهیابی به آن مرحله گذاشته‌ام و انشاءالله پس از آن در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت می‌‌کنم. همچنین با فعالیت گسترده‌تر در گروه تواشیح و همخوانی و ساخت قطعات قرآنی در مناسبت‌های مختلف در نظر دارم تا زمینه جذب و انتقال مفاهیم قرآنی به سایرین را از این طریق فراهم کنم.

 

محمدامین سلیمانی، حافظ کل قرآن کریم از دانشگاه علوم پزشکی ارتش

 محمدامین سلیمانی، حافظ کل قرآن کریم از دانشگاه علوم پزشکی ارتش یکی دیگر از شرکت کنندگان در مسابقات قرآن آجا است که در این دوره در رشته حفظ 25 جزء شرکت کرده است. وی حفظ قرآن را از 10 سالگی با تشویق‌های مادر خود آغاز کرده و مسابقات را برای محک زدن سطح محفوظات خود بارها در مسابقات شرکت کرده است.

سلیمانی موفقیت‌هایی چون حضور در دانشگاه علوم پزشکی و قبولی در رشته پزشکی را مدیون قرآن دانسته و در این مورد به خبرنگار ایکنا، گفت: حفظ جدیدم را با چند بار استماع تلاوت و سپس قرائت از روی مصحف و تکرار محفوظات جدید در طی روز انجام می‌دادم و توانستم طی چهار سال به درجه حفظ کل برسم. در حال حاضر نیز روزی دو جزء را برای مرور تلاوت‌ می‌کنم. وی از محضر اساتید مختلفی همچون محمدرضا انصاری از مجموعه وزارت دفاع، سعید حاجیان و... بهره گرفته است.

این دانشجوی پزشکی درباره تأثیر مسابقات در ایجاد زمینه جذب سایرین به عرصه‌های قرآنی، گفت: برگزاری مسابقات نه تنها در سطح ارتش بلکه در تمام کشور، خوب است اما کافی نیست باید حضور عموم مردم در آن حس شود نه اینکه صرفاً برای قشر خاصی باشد. سطح‌بندی و فرم داوری از مسابقات قرآن اوقاف تا سایر مسابقات خیلی تخصصی شده است و همین امر موجب می‌شود تا عموم مرد از آن سر در نیاورند. حال آنکه نباید با سختگیری‌های بیش از حد که در فرم‌های داوری مسابقات است مانع حضور عده‌ای علاقه‌مند و انتشار و گسترش زیبایی‌های قرآن به عموم مردم شد. باید از اصل قرآن و برکت قرآن استفاده کرد که قرآن دارای هدایت رحمت و معرفت است.

سلیمانی درباره برنامه آینده قرآنی خود، بیان کرد: به دنبال مرور محفوظاتم برای تثبیت آنها هستم. همچنین می‌خواهم سطح صوت و لحن و تجوید را ارتقا دهم تا حائز کسب رتبه‌های بین‌المللی شوم. از سوی دیگر در نظر دارم تا در زمینه مفاهیم قرآن نیز ورود پیدا کنم.

این حافظ کل درباره میزان بهره‌مندی از مفاهیم قرآن در زندگی فردی و اجتماعی خود گفت: در میان اقشار مختلفی که قرآن را می‌خوانند و با آن انس دارند، حافظ قرآن بالاترین مرتبه را دارد چرا که حضور دائمی در طول شبانه روز با قرآن دارد و در هر مکان و زمان می‌تواند محفوظاتش را مرور کند. بنابراین هر فردی اگر آشنایی مختصری با کلمات و عبارات قرآن داشته باشد و با دستورات قرآن آشنا باشد با کمی تدبر در آیات، می‌تواند مفاهیم را در زندگی شخصی خود پیاده کند، من هم برخی از آیات را به دلیل آشنایی بیشتر با مفاهیم در زندگی بکار می‌گیرم که به همان میزان احساس می‌کنم موفقیت داشته‌ام. آیه وفای به عهد در سوره مبارکه صف « لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» را همواره در زندگی خود، الگو قرار داد‌ه‌ام و سعی کرده‌ام تا به قول ها و گفته‌های این آیه عمل کند.

محمدرضا عربانی، دانشجوی دانشگاه پزشکی ارتش و حافظ 20 جزء از قرآن کریم شرکت کننده دیگر مسابقات قرآن آجا است که در رشته حفظ 10 جزء شرکت کرده است. وی حفظ قرآن را از 11 سالگی آغاز کرده و طی پنج سال توانسته است 20 جزء را حفظ کند. این حافظ قرآن روزانه دو جزء را مرور می‌کند.

محمدرضا عربانی، دانشجوی دانشگاه پزشکی ارتش

وی درباره برنامه آینده‌اش برای حفظ کل، بیان کرد: امیدوارم طی دوره دانشجویی و حدود چهار سال یا هرچه زودتر بتوانم به درجه حفظ کل برسم.

عربانی با تأکید بر اینکه حضورش در مسابقات قرآنی همچون مسابقات دانش‌آموزی و سایر رقابت‌های قرآنی، موجب انگیزه در وی شده است، گفت: معتقدم حضور در مسابقات باعث ایجاد انگیزه می‌شود تا هر فردی رشته تخصصی خود را به صورت پیگیرتر دنبال کند و صرف مسابقه دادن نمی‌تواند هدف اصلی باشد. د.

این حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه قرآن به خودی خود بازدارنده است، افزود: مأنوس بودن با قرآن باعث می‌شود تا در هر جمعی شرکت نکنید و ملاحظات خاصی در زمینه‌های مختلف داشته باشید، حتی اگر خود حافظ قرآن به مفاهیم هم توجه نداشته باشد اما همین که همراه با قرآن است، باعث می‌شود تا در هر جمعی وارد نشود و این را در زندگی‌ام دیده ام. حفظ قرآن موجب موفقیتم در درسم شده است .

وی در پایان از وضعیت مطلوب فعالیت‌های قرآن و اساتید قرآنی در زادگاهش، گیلان خبر داد و از زحمات استاد فلاح‌پور که در سطح استان شاگردان زیادی را تربیت کرده است، قدردانی کرد.

بر اساس گزارش ایکنا، آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که در نظر گرفتن زمینه‌های تشویقی برای تمامی رشته‌های مسابقات قرآن آجا و نه تنها رشته حفظ قرآن،‌ موجب ایجاد انگیزه و تشویق بیش از پیش جوانان و دانشجویان برای ورود و استمرار در این عرصه‎ها خواهد شد.

این امر نیازمند طراحی آیین‌نامه‌ای مانند آیین‌نامه طرح ارشدیت حفاظ ارتش و هم‌اندیشی و تبادل‌نظر و در نهایت تصمیم‌گیری در این زمینه است که قطعاً مسئولان و دست اندرکاران حوزه قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران، این مهم را در نظر خواهند گرفت و برای آن تدبیری خواهند اندیشید.

انتهای پیام
captcha