غذا؛ مشکل اول ماکائو برای توسعه صنعت حلال
کد خبر: 4108379
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

غذا؛ مشکل اول ماکائو برای توسعه صنعت حلال

به گفته مسئولان و روحانیان مسلمان،‌ ماکائو حتی پس از حدود 20 سال تلاش برای افزایش رشد گردشگری، گزینه مناسب و قابل اعتمادی برای غذای حلال ندارد.

اقلیت مسلمان ماکائو

به گزارش ایکنا به نقل از Macau Daily Times، شبه جزیره ماکائو واقع در جنوب چین از دیرباز سابقه همزیستی بین فرهنگی و بین دینی داشته است. از زمانی که اقتصاد شهر بعد از سرمایه‌گذاری در حوزه تفریحات و سرگرمی شروع به رشد کرد، تعداد مسلمانان متعهد به تدریج در دو دهه گذشته افزایش یافته است.

دلیل رشد این است که مردم محلی ثروتمندتر شده‌اند و توانایی بیشتری برای کمک‌ به افراد مستضعف را دارند. کارگران مهاجر نیز توسط شرکت‌های محلی برای تکمیل نیروی کار محلی استخدام شدند.

بسیاری از این کارگران یا از کشورهای مسلمان و یا اقلیت‌های مسلمان از کشورهای غیر اسلامی هستند. به عنوان مثال، فیلیپین که اغلب یک کشور کاتولیک در نظر گرفته می‌شود، دارای جمعیت قابل توجهی از مسلمانان است. سنگاپور نیز با توجه به پیشینه و روابط خود با مالزی، دارای جامعه نسبتاً بزرگ مسلمان است.

با وجود افزایش سرسام‌آور رشد گردشگری قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ و ورود کارگران مهاجر، عرضه غذای حلال در شهر کافی نیست. به عنوان مثال، در دوران پیش از کووید، تنها رستوران هتل گراند کولون ـ که از همان مرحله اولیه شیوع بیماری همه‌گیر به عنوان هتل قرنطینه استفاده می‌شد ـ  از یک انجمن اسلامی مجوز و گواهی حلال دریافت کرده است.

از سوی دیگر، دولت تأکید کرده است که بازار غیر چینی هدف شهر در 10 سال آینده خواهد بود. هو ایات سنگ، از مدیران اجرایی، حتی طی جلسه‌ای در پارلمان تأکید کرد که صنعت گردشگری باید تمرکز بر بازار داخلی را متوقف و ماکائو باید ارائه طیف وسیع‌تری از محصولات گردشگری را آغاز کند.

علاوه بر این، در آخر هفته، برخی از فعالان هتلداری متعهد شدند که در بازارهای جایگزین مانند سنگاپور و خاورمیانه به دنبال مشتری بگردند، اما آنها به اینکه آیا نیازهای اولیه این گردشگران همچون رستوران حلال را در زمان اقامت در ماکائو برآورده می‌کنند، هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند.

دسترسی به غذای حلال مشکل است

هنگامی که درباره این معضل مسلمانان در ماکائو از دینگ شائو جی محمد رمضان (Ding Shao Jie Mohammed Ramadhan)، عالم و نماینده مسلمانان ماکائو پرسیدیم، بلافاصله به غذا به عنوان بزرگترین چالش مسلمانان اشاره کرد.

دینگ شائو جی محمد رمضان، عالم و نماینده مسلمانان ماکائو

وی تأکید کرد که در سرزمین اصلی چین، هر شهر بزرگ کشتارگاه جداگانه‌ای دارد که نیازهای حلال را تأمین می‌کند. با این حال، در ماکائو، تنها یک کشتارگاه غیر حلال وجود دارد.

این عالم مسلمان با اشاره به اینکه در آنجا گاو هم ذبح می‌شود، گفت: مسلمانان نمی‌توانند این گوشت را بخورند، زیرا به روش حلال ذبح نمی‌شود.

دینگ توضیح داد: معمولاً مسلمانان ماکائو فقط می‌توانند غذای حلال را از فروشندگان مواد غذایی منجمد خریداری کنند. با این وجود، این فروشندگان همه گوشت‌ها را در یک فریزر یا یخچال قرار می‌دهند. برخی از فروشندگان با الزامات حلال آشنایی چندانی ندارند، بنابراین معمولاً به برچسب‌های اعتبار حلال روی بسته‌بندی اعتماد می‌کنند.

او تصریح کرد: وقتی همه گوشت‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، پیدا کردن یک تکه گوشت حلال مشکل است.

به گفته او، در سرزمین اصلی چین، علاوه بر انجمن‌های اسلامی، دولت نیز در حصول اطمینان از برآوردن نیازهای حلال برخی از غذاها نقش دارد و گوشت حلال ذبح شده جداگانه فروخته می‌شود. در همین حال، در خارج از چین، گوشت‌های حلال و غیر حلال به طور جداگانه پردازش و فروخته می‌شوند تا از تماس بین گوشت جلوگیری شود.

به این ترتیب، مسلمانان در ماکائو معمولاً به گوشت و محصولات گوشتی وارداتی از نیوزلند و استرالیا متکی هستند.

علاوه بر این، او فاش کرد که بسیاری از گردشگران مسلمان، پس از رسیدن به ماکائو، از انجمن اسلامی محلی می‌پرسند که کجا می‌توانند رستوران‌های حلال در شهر پیدا کنند.

دینگ یادآور شد: تعداد کمی از این رستوران‌ها وجود داشت، اما به دلیل همه‌گیری کووید-19، بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند. بهترین کار این است که یک سیستم اعتبارسنجی وجود داشته باشد و بتوان مطمئن شد که صاحبان این رستوران‌ها مسلمان هستند و اینکه شیوه‌ تهیه غذا را هم بدانند.

حضور مسلمانان و تأییدی بر چند فرهنگی در ماکائو

مسلمانان در ماکائو اعمال مذهبی خود را در مسجد و آرامستان اسلامی ماکائو انجام می‌دهند، که توسط اداره گردشگری دولت(MGTO) به عنوان مهر تأییدی بر ادعای ماکائو برای تساهل چندفرهنگی در طول قرن‌ها و اثبات تاریخی پیوند اسلامی با قلمرو این دولت‌شهر اعلام شده است.

تنها آرامستان اسلامی در ماکائو

به گفته همین منبع، این مسجد اوایل دهه 1980 ساخته شده و گمان می‌رود که توسط مسلمانانی که در ارتش پرتغال خدمت کرده  و از مناطقی مانند گوا و بمبئی استخدام شده بودند، احداث شده است. آرامستان مجاور یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تاریخی است و به عنوان آخرین آرامگاه پارسی (زرتشتیان ایرانی‌تبار هند) و مسلمان با اصلیت‌های مختلف است.

انجمن اسلامی که مساجد و آرامستان را اداره می‌کند، در حال بررسی امکانات گسترش مکان مورد نیاز برای خدمات به تعداد فزاینده مسلمانان در ماکائو بوده است.

دینگ در توضیح بیشتر گفت که پروژه برنامه‌ریزی شده هنوز در سطح دولتی تصویب نشده است. به مسجد بزرگتر، علاوه بر فضای اداری برای اداره روزانه، هتل یا خوابگاه برای پذیرایی از بازدیدکنندگان، و امکانات پذیرایی نیاز است.

وی همچنین گفت که از بازدیدکنندگان مسجد و آرامستان استقبال می‌شود.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha