پیش‌بینی موج جدید کرونا در زمستان
کد خبر: 4097981
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

پیش‌بینی موج جدید کرونا در زمستان

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از پیش‌بینی موج جدید کرونا در زمستان خبر داد و گفت: آنفولانزا هنوز به پیک نرسیده است.

آنفولانزابه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با محوریت شیوع آنفولانزا، امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه در وزارت بهداشت برگزار شد.
 
در این نشست، عرشی به آخرین وضعیت کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: تمام موارد اعلامی کرونا توسط مرکز مدیریت بیماری‌ها بر اساس تست کروناست و ممکن است آمار از نظر علائم بیماری که دیده می‌شود، متفاوت باشد.
 
وی ادامه داد: آخرین آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا به حداقل رسیده ولی استان فارس موارد ابتلای بیشتری داشته است. سطح کشوری ما کمتر از یک در یک میلیون مرگ بوده است. پیک هفتم ارتفاع کمی از نظر ابتلا و مرگ داشته که نشان می‌دهد کشندگی ویروس کمتر شده؛ ایمنی طبیعی به دلیل بیماری در افراد ایجاد شده و تأثیر واکسن موجب این کاهش بوده است.

عرشی با اشاره به اینکه بیشترین میزان ابتلا و مرگ در پیک پنجم بوده است و پیک هفتم از پیک ششم کمتر بوده و روند نزولی است، گفت: در فرانسه و آلمان پیکی داشتیم که این سویه به کشور ما نرسیده است اما به دلیل وجود این زیرسویه نگرانی ما باقی است و پیش‌بینی می‌شود اواخر پاییز و اوایل زمستان شاهد موج جدید کرونا باشیم.
 
پیک‌ها معمولاً یک ماه بعد از اروپا وارد ایران می‌شود
 
وی با بیان اینکه پیک‌ها معمولاً یک ماه بعد از اروپا وارد ایران می‌شود، اظهار  کرد: به همین دلیل خواستار توجه به مراقبت‌ها، پیشگیری و واکسن هستیم. به نظر می‌آید اواخر پاییز و اوایل زمستان افزایش ابتلا به سویه‌هایی که در کشور نبوده را خواهیم داشت که اگر ماسک استفاده شود، میزان ابتلا و فوتی‌ها هم کم خواهد بود؛ مگر اینکه تغییری در ویروس ایجاد شود.
 
رنگبندی شهرستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به آخرین رنگبندی شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: شهر قرمز کرونایی نداریم اما ممکن است بر مبنای وضعیت جدید تغییر کند. ما در کشور ۱۵۵ میلیون دز تزریق واکسن داشتیم. که افراد بالای ۱۲ سال ۹۰ درصد دز اول و بالای ۸۵ درصد دز دوم را تزریق کرده‌اند که آمار خوبی است و نشان می‌دهد روند پیک به حالت کنترلی رسیده است.
 
شیوع آنفولانزا

وی در ادامه در خصوص شیوع آنفولانزا نیز گفت: در طول سال بین هزار تا دو هزار نمونه از سراسر کشور جمع‌آوری و آزمایش می‌کنیم تا روند ابتلا به آنفولانزا را بررسی کنیم‌. البته مثل کرونا نیازی به گزارش تمام ابتلاها نیست اما لازم است بررسی شود که کدام سویه آنفولانزا شایع است.
 
وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد موارد نمونه‌های امسال، آنفولانزا بوده است گفت: موارد مرگ‌های گزارش شده از اول سال تاکنون در اثر آنفولانزا بین ۳۰ تا ۴۰ مورد بوده است. مرگ‌های زیر پنج سال نیز در سال ۹۶ بیست و یک مورد، سال ۹۷، 10مورد، سال ۹۸ پنجاه مورد، سال ۱۴۰۰ یک مورد و سال ۱۴۰۱ یک مورد داشتیم.
 
عرشی افزود: علیرغم همه‌گیری کنونی وسیع، مرگ و میری تاکنون در پیک نداشتیم و اتفاق خاصی نسبت به ۱۰ سال اخیر رخ نداده و همان ابتلای همه ساله است که انتظار داشتیم. روند ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد، موج آنفولانزا را همیشه داشتیم و در پیک‌ها ۴۰ درصد سرماخوردگی‌ها آنفولانزا بوده است که امسال هنوز به آن عدد نرسیده‌ایم. به غیر اینکه چهار هفته زودتر شروع شده و اطفال را بیشتر درگیر کرده است.
 
آنفولانزای پرندگان و وبا
 
وی در خصوص آنفولانزای پرندگان نیز گفت: امسال سه مورد ابتلا داشته‌ایم و مراقب هستیم این بیماری وارد حوزه‌های انسانی نشود. این بیماری شدت سرایت کمتری تاکنون داشته است. در مورد وبا نگران بودیم چون موارد مثبت را داشتیم اما خوشبختانه با مراقبت‌ها ۳۸۰ مورد مثبت وبا کشف و کنترل شد که هر یک مورد می‌توانست به اپیدمی و مرگ ده‌ها نفر منجر شود که اقدامات خوب مانع همه‌گیری شد.
 
آبله میمونی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد آبله میمونی نیز گفت: موارد این بیماری اکنون به حداقل رسیده و در گروه‌های خاص شیوع داشت. در کشورهای آمریکای شمالی بود که اکنون روند کاهشی است. در کشور ما نیز یک مورد مشاهده شد. اگر کسی وارد ایران شود و علائم پوستی و تب و ضایعات پوستی داشته باشد بررسی می‌شود.
 
وی با تأکید بر اینکه اکثریت بیماری‌هایی که مسری هستند دستورالعمل پیشگیری شبیه به هم دارند، گفت: به افرادی که به محل برگزاری مسابقات جام جهانی می‌روند توصیه می‌کنیم واکسیناسیون کامل انجام دهند و شستن دست و نخوردن غذاهای خام و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.
 
واکسیناسیون دز پنج

عرشی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای واکسیناسیون دز پنج کرونا دارید؟ گفت: با توجه به موج احتمالی در زمستان، بستگی دارد در آینده با چه شدتی از کرونا مواجه شویم. توصیه جدیدی نیست و ستاد ملی کرونا توصیه کرده افراد بالای ۶۰ سال چهار دز واکسن بزنند. اگر فردی در این گروه سنی سه دز واکسن زده و شش ماه گذشته باید دز چهارم را بزند.
 
وی در مورد پیک آنفولانزا نیز گفت: هنوز پیک را رد نکرده‌ایم و ممکن است موج، سه تا چهار ماه طول بکشد حتی تا اوایل فصل بهار. آنفولانزا امسال زودتر شروع شده و انتظار داریم با شدت کمتر ادامه داشته باشد. واکسیناسیون آنفولانزا هر زمان انجام شود مفید است ولی توصیه می‌کنیم مهر و آبان تزریق شود.

عرشی در پایان گفت: تداخلی بین تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا وجود ندارد ولی بهتر است با فاصله چند روز تزریق شود. واکسن آنفولانزا نیز سال‌هاست که تزریق می‌شود و عوارض موضعی و تب ایجاد می‌کند و فقط یک تا دو مورد در یک میلیون ممکن است عوارض شدید داشته باشد.
انتهای پیام
captcha