از تشکیل کمیته تحقیق تا تأکید بر استفاده از فناوری‌ها در امدادرسانی
کد خبر: 4079899
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
واکنش‌ها به فروریختن بقعه‌ای در کربلا؛

از تشکیل کمیته تحقیق تا تأکید بر استفاده از فناوری‌ها در امدادرسانی

پس از فروریختن مزار چشمه امام علی(ع) در کربلا که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از زائران شد، استاندار کربلا از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص برای بررسی جوانب این حادثه تلخ خبر داد، از سویی چهره‌های سیاسی برجسته عراق ضمن تسلیت این واقعه تلخ خواهان رسیدگی فوری دولت و همچنین استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید برای امدادرسانی در این حوادث شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه ماهواره‌ای العهد، هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح، ضمن تسلیت به خانواده قربانیان حادثه قطره، بر لزوم مقابله با حوادث اضطراری با روش‌های مدرن‌تر تأکید کرد.

العامری با انتشار پیامی تصریح کرد: ما به خانواده‌ها  قربانیان حادثه تلخی که در مزار «چشمه امام علی» جان خود را از دست دادند، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن درگذشتگان رحمت واسعه و برای خانواده و بستگان آنها صبر و شکیبایی طلب می‌کنیم، همچنین برای مجروحان این حادثه نیز شفای عاجل را مسئلت دارم.

 وی در ادامه از تلاش امدادگران و کارکنان شهرداری و سایر نهادهای مربوطه در زمینه امدادرسانی به مجروحان تشکر و تصریح کرد: باید در امدادرسانی به این حوادث از فناوری‌های مدرن استفاده کرد تا از این راه تعداد قربانیان کاهش یابد از سویی دست‌اندرکاران باید پیوسته شرایط ایمنی و وضعیت بقاع متبرکه را بازبینی و بررسی کنند تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی در میان زائران نباشیم.

تأکید مقتدی صدر بر لزوم انجام تحقیقات

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر در عراق از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق خواست تا تحقیقات فوری برای کشف دلایل حادثه تلخ چشمه امام علی(ع) در کربلا انجام شود. 

صدر با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: ما خواستار انجام تحقیقات فوری و جدی هستیم، تا حقیقت آشکار شود و فساد آن‌گونه که مؤسسات و نهادهای دولتی را فراگرفته است، گریبان‌گیر مساجد و امکان مذهبی نشود.

تشکیل کمیته تحقیق و تفحص برای بررسی حادثه

نصیف الخطابی، استاندار کربلای معلا هم از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص برای اطلاع از شرایط حادثه تلخ مزار چشمه امام علی(ع) در کربلا خبر داد.

در بیانیه‌ای که از سوی استانداری کربلا انتشار یافته بر تعهد این نهاد برای پیگیری هرچه سریع‌تر این حادثه تلخ تأکید شده است.  

دیوان وقف شیعی: مزار چشمه امام علی زیرمجموعه این دیوان نیست

دیوان وقف شیعی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: مزار چشمه امام علی(ع) واقع در کربلای معلا در مجموعه موقوفات تحت پوشش این دیوان قرار ندارد. 

در این بیانیه ضمن اظهار تأسف از این حادثه تلخ تصریح شده است: از خداوند متعال برای درگذشتگان طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل را مسئلت داریم. دیوان وقف شیعی عراق افزود این بقعه زیر مجموع بقاع  تحت مدیریت دیوان وقف شیعی نبوده و قطعه زمینی که این ضریح در آن ساخت شده است، در شمار موقوفات دیوان وقف عراق قرار ندارد.   

وزارت کشور عراق اعلام کرد: علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مأموران آتش‌نشانی و نیرو‌های ویژه، اما چهار نفری که ظرف ۴۸ ساعت گذشته زیر آوار زیارتگاه چشمه امام علی(ع) بودند فوت کردند که این چهار نفر عبارتند از سه کودک و یک زن هستند.

سازمان دفاع مدنی عراق با اعلام فرو ریختن تپه خاکی در قَطّاره امام علی(ع) یا چشمه امام علی(ع) در نزدیکی کربلای معلا و احتمال وجود شماری از زائران در زیر آوار اظهار کرد: ۲۰ گروه از استان‌های بغداد، نجف، کربلا و بابل با نظارت مدیرکل سازمان دفاع مدنی برای مشارکت در عملیات آواربرداری و جست‌وجوی زائران احتمالی به محل حادثه در منطقه قطاره امام علی ع اعزام شده‌اند.
از سوی دیگر، گردان رزمی العباس هم از ارسال تیم مهندسی خود برای پشتیبانی از تیم‌های امداد به منطقه مذکور خبر داده است.

قَطّاره امام علی(ع) یا چشمه امام علی(ع)، زیارتگاهی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کربلا به کربلا و در شمال جاده این شهر به سوی عین‌الرضا است. این زیارتگاه در باور مردم، همان چشمه‌ای است که امام علی(ع) در مسیر نبرد صفین آشکار کرد.

انتهای پیام
captcha